Skiljer du på flykt och resa? Jag förmodade att du menade resor med flykt mot platser.
Jag listade inte min absoluta favoritresefantasi: Prins Valiant.
Jag kan inte komma på någon bok som bättre förkroppsligar den fantastiska resan för mig. Världen är som byggd för att företagsamma ynglingar (och ungmöer, i vissa fall) skall kunna resa runt och uppleva spektakulära äventyr. Trots det har alla bipersoner egna liv och motiveringar, och även om man kan hitta mängder med logiska hål om man försöker så fungerar det hela så bra att man inte störs i sin läsning.
Det finns vikingar, belägrade medeltidsborgar, hunner, trollkarlar, elefanter, ädla indianer, ökungariken med mörka hemligheter, pirater, naturkatastrofer, mängder med förälskade par som till slut får varandra, nobla eremiter, basarer, intriganta romare (Rom är komplett med bad, politik och gladiatorer), och sist men inte minst Kung Arthurs hov. Det är en värld där Medelhavet bara ligger en båtresa och ett piratöverfall bort, och när man väl är där kan man lika gärna ta en tur förbi Afrika. Hem kommer man om man lyckas förena de spridda resterna av ett obestämt centraleuropeiskt land härjat av hunnerna till en kompetent armé som kan säkra hemfärden.
När Barrie skapade Never Never land, så beskrev han det som befolkat av allt som barn drömmer om. Prins Valiant är samma sak, fast mer. =)