På Söndag skall jag gå ut på Operaförelställing här i Sundsvall och jag skall se Fyren. Detta är en föreställning om de tre männen som försvann ifrån en fyr år 1900 och ingen hittade dem. Dessa män kom inte så väl överrens och de skulle då spendera sina sista dagar (troligtvis) på enklaustrofobisk plats. Denna operaföreställning är egentligen en spin-off av de teorier som blev till efter att historien gjordes kännd världen över.
Jag ser fram emot detta, vet dock inte hur mycket sci-fi eller fantasy det kommer och bli. Men helt klart är det coolt med operaföreställningar som inte bara tar upp temat döden i 4 timmar. Även om denna opera också handlar om det till viss del.
Detta är min första Operaföreställning jag går på och gillar jag det, kommer jag prova på fler i framtiden. Musiken vet jag inte så mycket om förrutom att den är relativt nyskriven av en kompositör som heter Peter Maxwell Davies. Men i en liten reklamsnutt på TV4 lokalreklam fick jag känslan av att musiken mycket väl skulle kunna varit bakgrund till en skräckis/thriller/sci-fi-film...
Fyren ges av Piteå Kammaropera som består av en 11 man/kvinnor starka ensamble och tre operasångare.
De som vill kan gärna ge fler exempel på Fantasy, skräck, spökhistorie, sci-fi och andra bra gengrer operor i något inlägg här på forumet. För inte är vi väll allergiska mot att ge varandra tips även om denna kulturform?!
Återkommer med en kort recention sen om vad jag tyckte...