Nyss läst: Anathem, av Neal Stephenson
Stephensons nya är rätt typisk: makligt berättande där Stephenson rätt pedagogiskt förklarar matematiska, filosofiska eller metafysiska problem som han tycker är intressanta, uppblandat med någon form av handling som han tar rätt lätt på. Med andra ord ungefär som hans förra verk Baroque Cycle, fast den här gången utspelar sig handlingen på en annan planet än Jorden och får väl därför karakteriseras som sf.
Huvudpersonen och berättaren (Stephenson skriver för omväxlings skull romanen i första person) är en sorts munk, fast ateist, som heter broder Erasmas: på Stephensons planet lever teoretiska vetenskapsmän nämligen instängda i kloster eftersom resten av samhället har tröttnat på att de uppfinner atombomber, genetiskt designade dödsmördarvirus etc. så därför har de blivit infösta i kloster och tillåts ha mycket begränsad kontakt med yttervärlden. Så vi har alltså en mycket disträ berättare som gärna glömmer bort det där med handlingen (rädda världen, eller nåt i den stilen) så snart som han snavar över ett sjysst geometriproblem. Dessutom tar inte handlingen direkt fart förrän en 200-300 sidor in i boken (dvs. en tredjedel in i boken, eftersom det är en rätt tjock sak det här). Som läsare tycker man antingen att sånt är skoj eller rätt irriterande, ungefär som med Stephensons tidigare alster. De som tyckte om Stephensons tidigare kommer antagligen också att tycka om den här, och omvänt. Ingenting jag kan rekommendera för den som aldrig tidigare har läst Stephenson, med andra ord, eftersom både hans starka och svaga sidor framgår väldigt tydligt.
Jag tyckte om boken, och sträckläste de sista 400 sidorna, men jag är medveten om att det knappast är allas likör.