Finns det något index över svenska SF-fanzines?

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Finns det något index över svenska SF-fanzines?

Inläggav Rufus » sön 20 dec 2020, 11:35

Finns det något index över svenska SF-fanzines? Så att man kan se vad som har utgivits. Genom googling hittar jag en förteckning över Jan Rishedens samling och en till samlingsförteckning, men
något heltäckande index har jag inte lyckats hitta. Om man jämför med seriefandom, så verkar intresset för att indexera och bevara för eftervärlden vara betydligt lägre i SF-fandom.
Det finns flera seriefanzine-index utgivna och tom en Seriewikin. Något liknande hade gärna fått finnas inom SF-fandom.
Rufus
WAHF

Re: Finns det något index över svenska SF-fanzines?

Inläggav jophan » tor 07 jan 2021, 13:16

Det är synd. Anna Davour katalogiserade Alvarfondens samling, jag vet inte om det är den du syftar på som "en till samlingsförteckning"? Det finns index från sextiotalet, men efter det har ingen försökt sig på något heltäckande. Men vi pratar om tiotusentals fanzinenummer, så det hade varit svårt. Jag tror också att seriefandom större delen av tiden varit minst tio gånger så stor som sf-fandom, samtidigt som antalet seriefanzines varit färre. (Väl? Sf-fanzines har många gånger bestått av fyra sidor med allmänt blaj, medan seriefanzines huvudsakligen ges ut med tecknade serier i.) Det är inte riktigt jämförbart.

Om bara KB kom till skott och katalogiserade sin fanzinesamling...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rufus » lör 09 jan 2021, 08:58

jophan skrev:Det är synd. Anna Davour katalogiserade Alvarfondens samling, jag vet inte om det är den du syftar på som "en till samlingsförteckning"?

"Fanzinebibliotek-maj05.xls" heter den, vad jag kan se. Jag vet ej vem som har gjort den.

jophan skrev:Det finns index från sextiotalet, men efter det har ingen försökt sig på något heltäckande. Men vi pratar om tiotusentals fanzinenummer, så det hade varit svårt. Jag tror också att seriefandom större delen av tiden varit minst tio gånger så stor som sf-fandom, samtidigt som antalet seriefanzines varit färre. (Väl? Sf-fanzines har många gånger bestått av fyra sidor med allmänt blaj, medan seriefanzines huvudsakligen ges ut med tecknade serier i.) Det är inte riktigt jämförbart.

OK, jo, jag har sett en hel del väldigt tunna SF-fanzines med innehåll som riktar sig till en liten insatt skara och som förmodligen bara vara intressant läsning just då för stunden för dom. Men sen finns det absolut SF-fanzines som är mycket intressanta för eftervärlden, I alla fall för oss nördar. För just min del handlar det då främst om SF-fanzines av vissa personer som även har gjort avtryck inom seriefandom.
Rufus
WAHF

Inläggav Rufus » lör 09 jan 2021, 11:30

jophan, du eller någon annan kanske kan hjälpa mig med information om SF-fanzines utgivna av dessa humoristiska herrar (alla med en ganska egen och särpräglad humor dessutom):

Magnus Svenningsson. Han gav ut ett seriefanzine som hette Myziplyz, där han utvecklade en speciell humor som uppskattades mycket och även inspirerade många att göra egna serier i samma stil.
Men han ska även ha gett ut SF-fanzines. Men vilka och hur många? Det har jag ingen aning om.

David Nessle. Denne serieskapare och muralgranskare m.m. började ju inom SF-fandom och gav ut ganska mycket där. Men jag har ingen koll på titlar och omfattning.

Leif Carlsson. Förutom en speciell humor har han även en mycket speciell och mycket fin teckningsstil. Han hade tre stycken serier med i serietidningen Svenska Serier. Sen har jag även lyckats få tag
på några nr av RhB där han har med serier. I vilka nr av RhB har han med serier? Hade han med serier även i andra SF-fanzines?
Rufus
WAHF

Inläggav jorgenjoralv » mån 11 jan 2021, 12:58

Har tyvärr inte så mycket att bidra med. Men Leif Carlsson illustrerade i avdelningen Veckans Äventyr, Jules Verne-magasinet nr 392 (1982) och fick en liten introduktion. Tyvärr nämndes inte vilka fanzines han hade medverkat i.
Angående Myziplyz. Jag minns att Jan Risheden medverkade med en serie (om getter!). Men visst bidrog även Tony Eriksson men någon serie?
jorgenjoralv

Inläggav jophan » mån 11 jan 2021, 13:41

Leif tecknade också gästserien i DN någon månad i mitten av nittiotalet. Borde att gå att hitta i deras arkiv på något sätt. Tyvärr fick den lite blandat mottagande (men den var lysande!), vilket jag tror bidrog till att Leif, som i likhet med många andra kreativa människor är/var ganska osäker på sin egen begåvning, slutade med tecknandet.

Tyvärr minns jag inte vilka zines som de här herrarna bidrog till. Många öl har flutit sedan den tiden. Jag har säkert många av dem i tidskriftssamlare i garaget, men det är en grannlaga uppgift att gå igenom dem.

I ett privat mejl fick jag i vilket fall det påpekat för mig att "Magnus gjorde bara sitt seriefanzine (förutom ett oneshot tillsammans med Jan Risheden och undertecknad när vi hade en tremannagathering hemma hos Jan i Simrishamn en gång i tiden!)".
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » mån 11 jan 2021, 17:51

Jag hörde av mig till David Nessle som låter hälsa att det var kul att någon minns hans fanzines, men att de oftast trycktes i små upplagor (runt 13 ex skriver han) på spritstencil. Han har knappt kvar några själv och misstänker att de kan vara svåra att hitta.
centerwall
Letterhack

Inläggav Rufus » tis 12 jan 2021, 09:34

jorgenjoralv skrev:Angående Myziplyz. Jag minns att Jan Risheden medverkade med en serie (om getter!). Men visst bidrog även Tony Eriksson men någon serie?

Det stämmer. Både Jan Risheden och Tony Eriksson medverkade flera gånger. Och även Mats Nilsson och tom Ahrvid Engholm från SF-fandom. Men Myziplyz finns egentligen redan bra dokumenterad, och nu undrade jag om SF-fanzines.

jophan skrev:I ett privat mejl fick jag i vilket fall det påpekat för mig att "Magnus gjorde bara sitt seriefanzine (förutom ett oneshot tillsammans med Jan Risheden och undertecknad när vi hade en tremannagathering hemma hos Jan i Simrishamn en gång i tiden!)".

Aha, OK, tack. Var det det som hette Sockerdricka?

jophan skrev:Leif tecknade också gästserien i DN någon månad i mitten av nittiotalet. Borde att gå att hitta i deras arkiv på något sätt. Tyvärr fick den lite blandat mottagande (men den var lysande!), vilket jag tror bidrog till att Leif, som i likhet med många andra kreativa människor är/var ganska osäker på sin egen begåvning, slutade med tecknandet.

Jag håller absolut med om att Leif Carlsson var lysande som serieskapare, och det var synd att han inte riktigt fick det erkännande som han förtjänade.

centerwall skrev:Jag hörde av mig till David Nessle som låter hälsa att det var kul att någon minns hans fanzines, men att de oftast trycktes i små upplagor (runt 13 ex skriver han) på spritstencil. Han har knappt kvar några själv och misstänker att de kan vara svåra att hitta.

Tack! Jo, sannolikt mycket svåra att få tag på. Men om man som jag gillar Nessles humor, så tror jag att man skulle ha god behållning av dom även idag.
Rufus
WAHF

Inläggav Sheriffen » mån 18 jan 2021, 12:21

Rune Forsgrens Skandinavisk Fanzinebibliografi förtecknar alla skandinaviska och därmed förstås även svenska fanzines som utgavs från 1954 fram till och med 1977. (Undnatagandes ett oneshot som gjordes av okänd - namn på tillverkaren står inte med - under ett SFSF-möte hemma hos Lars-Olov Strandberg. Bara en sida, fullständigt förglömligt innehåll.)

Därefter finns ingen fanzinebibliografi över svenska fanzines.

Vad gäller David Nessle och Martin Kristensson utgav de en stor mängd spritstencilerade fanzines i extremt små upplagor, som nämnts, och med titlar som Tredje guiden till fördold makrobiotisk kunskap, Vem är vem i Eslövs parkförvaltning?, Pärlor åt svinen, och så vidare. Det är de mest svåråtkomliga fanznen av de utgivare som nämns i tråden, medan det bör vara i alla fall något lättare att komma över fanzines av Leif Carlsson, Jan Risheden och Magnus Svenningson.

Jag har allt detta komplett, dock bland runt tolv-, trettontusen andra osorterade fanzines i flyttkartonger i källaren, så det är inte alldeles trivialt att åstadkomma en fanzineografi. Men Riktigt Snart Nu, som det gamla fanniska talesättet lyder ...
Sheriffen
BNF

Inläggav jorgenjoralv » sön 14 mar 2021, 12:57

Lite kuriosa. Jag rotade i källaren i morse och hittade ett gammalt seriefanzine som jag gav ut i början av 1980-talet och totalt glömt bort. I detta fanzine hade jag tydligen genomfört en intervju med Magnus Svenningson. Angående ovan fråga:

J: Har du gett ut något annat fanzine än Myziplyz?
M: Inget annat seriefanzine. Men jag har tillsammans med en pojke som heter Jan Risheden gett ut en kvasiintellektuell skräptidning vid namn UCCUCK/JAMBAC. Den är fruktansvärt rolig, skulle man kunna påstå. I alla fall tycker vi det själva.

Om jag minns rätt så skickade han det till mig. Men den gömmer sig tyvärr fortfarande i någon låda någonstans.
jorgenjoralv

Inläggav Rufus » sön 14 mar 2021, 17:49

jorgenjoralv skrev:Lite kuriosa. Jag rotade i källaren i morse och hittade ett gammalt seriefanzine som jag gav ut i början av 1980-talet och totalt glömt bort. I detta fanzine hade jag tydligen genomfört en intervju med Magnus Svenningson. Angående ovan fråga:

J: Har du gett ut något annat fanzine än Myziplyz?
M: Inget annat seriefanzine. Men jag har tillsammans med en pojke som heter Jan Risheden gett ut en kvasiintellektuell skräptidning vid namn UCCUCK/JAMBAC. Den är fruktansvärt rolig, skulle man kunna påstå. I alla fall tycker vi det själva.

Om jag minns rätt så skickade han det till mig. Men den gömmer sig tyvärr fortfarande i någon låda någonstans.

OK, tack! Det är i Klotter nr 5 eller hur? Jag har den själv, men jag hade glömt att detta var med i intervjun. I Myziplyz nr 1 finns någon reklam för en tidning som heter Sockerdricka, så därför tänkte jag att det var den.
Rufus
WAHF

Inläggav jorgenjoralv » mån 22 mar 2021, 10:50

Jo, usch det stämmer. Klotter nr 5. Jag hade hoppats på att gräva upp ANDRAS gamla fanzinesynder. Inte mina. Haha. Saknar tyvärr Myziplyz nr 1 och har aldrig sett till Sockerdricka i mina högar med fanzines.
Sveningsson dyker dock upp lite då och då med en seriestripp eller bara enstaka teckning i några oneshots som jag antar kom till i samma tidsperiod.
jorgenjoralv

Återgå till Fanzines, fans och fanac