av john-henri » tor 22 maj 2008, 19:33
Jag tror knappast att jag kommer att titta på många fler "Idol"-program.
Fast visst gjorde jag det i fjol. Ursprungligen, som om det vore en ursäkt, därför att dottern Laura inte tolererade något annat program när det sändes. Men senare, medgives, därför att jag blev rätt imponerad av den tävlande som Sheriffen hänvisar till ovan, Amanda Jensen. Vars debutalbum, släppt härom veckan, jag dock tycker är bara delvis lyckat.
Att "Idol" skulle vara musikaliskt underlägset Eurovisionsschlagern ser jag däremot som ett mycket tvivelaktigt antagande. Ett problem med de Eurovisionsschalgrar jag hört i modern tid är att det ofta är sekunda musik parad med beklämmande tafflig text. Jensen, om man nu ska återkomma till henne, sjöng covers på låtar av Cohen, Melanie Safka och andra imponerande låtskapare. Och även om majoriteten "Idol"-deltagare väl är rätt typiska folkparks- eller Finlandsbåtsartister kan de sjunga, vilket väl innebär att de ligger ungefär i nivå med artisterna i Eurovisionsschlagern. Medan de alltså har en oftast bättre repertoar.
Inget att orda om, dock. Jag avser att avstå från båda så långt mänskligt möjligt.
John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!