Nu ska jag inte försöka göra mig mer internationell än jag är, men en fascinerande omständighet är att man vid min höga och redan tankspridda ålder då och då helt enkelt kör huvudet i en betongvägg när det gäller vanliga, svenska uttryck när man som jag vistas utanför Sverige halvårsvis och dessutom reser en hel del till olika jetset-hotspots i världen under det halvår då man officiellt vistas i Sverige.
Nu när jag har givit en förklaring som jag hoppas storligen imponerar på alla till det faktum att jag har glömt vad de där ställena heter där man hyr filmer för hemmabruk, hoppas jag att någon kan tala om för mig vad de heter.
De där ställena där man hyr film, alltså. För jag kommer bara inte på ifall man fortfarande säger "videobutik" (sa man någonsin det?) eller har gått över till att säga någonting med DVD i stället.
Direkt orsak till frågan är författaren Stephen King, som inte vill veta det själv men som skriver om Blockbuster i sin nya bok. Och Blockbuster är en kedja sådana där butiker, fast i USA.
Kör hårt,
Sheriffen