Sheriffen skrev:Nä, fast allvar - jag tycker alltså att kanadensarna dummar sig. Amerikanerna säger "America" eller "USA" om sitt land i vardagslag, men ska de förklara närmare så bor de i "North America" och så finns det även "South America", där de inte bor. Och ovanför de båda "America" ligger "Canada", som är just Canada/Kanada.
Ett annat land.
Rätt ska vara rätt: jag har just frågat en tvättäkta amerikan från "America", och han bekräftar precis vad jag just sagt: "North America" inkluderar Kanada (och Mexico), men om man bara säger "America" så är det USA man menar.
Det är inte kanadensarna som dummar sig.
Och sen upptäckte jag att tråden hade två sidor till som jag inte hade sett, och att ni nu benat ut alltihop. Nåja, nu får det här stå i alla fall. Och härmed demonstrerade alla sidor värdet av att läsa innantill.
Ett tillägg är väl möjligen att kanadensare faktiskt säger "I'm North American" när de i sällsynta fall vill gruppera sig tillsammans med amerikanerna i kontrast mot europeer och andra. Fast det handlar i dessa fall oftast om att man helst vill stanna på sin hemkontinent.