Science fiction och mat, går det? Matskildringar i fantasy, finns det?
Klart det finns. Jag citerar några av dem i min kokbok "Den musiske matlagaren": Niven, Tolkien och Gripe har något att säga i sammanhanget.
I samma bok berör jag detta med att laga kongressmiddag; fallgropar och tips från en som vart me'.
Så finns ju i boken en massa annat också: recept på gourmetmiddagar, vardagsmat för den vardagsnäre, fransk och tysk mathistoria, resonemang om vegomatens moral och gourmetikens filosofi. Du kan läsa om kaffe och hamburgare, om litterär mat i allmänhet, om vad franska konstnärer hade för favoriträtter (Picasso, Monet, Cézanne), om mammas köttbullar och militärmat. Ja, säg vad man inte kan läsa om här!
Allt ges på 98 s i snygg layout, format A5. Maila mig din adress så skickas boken med inbetalningskort, 45:- inkl frakt. Min mail ses i medlemslistan, annars kan jag säga att den är lennart.svensson24@comhem.se
... och är du inte övertygad om bokens förträfflighet ännu, googla "12-timmarsfanzinet" och scrolla dig fram till Anglemarks recension av boken. Där får du besked!
Faksimil ur boken finns också upplagt, på www.fandom.se/svensson/matlagaren_smakprov.pdf
Ni kan även köpa boken på SF-Bokhandeln i Stockholm. Då kostar den 98:-.