Tänkte fråga lite om rollspel. Hittar ingen annan kategori att skriva om detta än här i "övrig fanac".
Har själv aldrig spelat, det fanns inga rollspel i tidiga 80-talets Övik. (Sedan blev stan visst något rollspelsmecka, how cute...) Sedan kom ju de här "lajv-rollspelen" på 90-talet eller så, kul fenomen - men hur är det med dem idag? Fins de kvar? Åker folk ut i busken och slåss med skumgummisvärd än i 2000-talets bleka gryning?
Det var min första fråga. Sedan en annan, mer skickelsediger. Jag läste nämligen en memoar av en kvinnlig FBI-agent, be mig inte om titel, men den var översatt till svenska och var skriven av en verklighetens Clarisse Starling så att säga. Och hon sa bland annat att man i USA har haft "hundratals dödsfall knutna till Dungeons and Dragons"... Ett av dessa fall skildrades, men det fanns flera fall alltså.
Överdrev hon? Det kan hon ha gjort, men även om det är "cirka 100" eller bara 50 eller tio så är det nåt lurt ändå. Observera att jag inte försöker komma åt företeelsen som sådan, jag är ju nästan insider - men den karaktär av "allom uppslukande syssla" som är rollspelens styrka kanske också är dess svaghet...?
Och ja jag vet, svaga och sjuka personer finns överallt och det är inte hobbyns fel att de tar livet av sig. Men vilken annan hobby har självmord förknippad med sig så som rollspelshobbyn?
Speak up, or be silent for ever...