av Sheriffen » tor 22 nov 2007, 14:29
Förresten, vad gäller filmer som har tagit en på det där omtumlande sättet som ni diskuterar och som John-Henri så väl beskrev i sitt inlägg, så tänkte jag efter en stund. För mig är de ganska många, och några lär ni redan känna till eftersom jag nämnt dem tidigare - andra skulle säkert vara mer oväntade.
Här och nu gör jag ett litet axplock, för jag sitter med slutredigering av ett bråttom, bråttom-manus till stort bokförlag och med bråttom, bråttom-novell till Nova som jag tänkte göra helt klar redan i förrgår men som bråttom, bråttom-manuset kom och la sig som en våt filt emellan, eller hur man nu ska uttrycka det:
The Third Man
Surprise, surprise. Den kände ni redan till. Men när jag såg den första gången - i åttaårsåldern, en sen kväll, på TV - svindlade det för ögonen. Jag har vaxat lyrisk om den så många gånger sedan dess och jag har sett den 126 gånger till sedan dess; ni förstår.
It's Alive (originalet)
Den här är kanske mer överraskande, i synnerhet som det är en sådan eländig skräpfilm. Usel på alla sätt och vis, vilket jag till min fasa upptäckte när jag på nittiotalet förväntansfullt köpte den på video och släckte ljuset och slog mig ned för att återuppleva denna min barndoms sannolikt mest skrämmande film. Det här är alltså en av de ytterst få filmer som fått mig att först ligga sömnlös och sedan drömma mardrömmar, och som jag inte blev kvitt på flera dagar. Jag såg den som liten palt på Cinematekets filmklubb (dit jag av tidigare här på forumet nämnda skäl hade tillträde trots att jag var alldeles för ung) och skrämdes in i märg och ben. Och vad gäller den här filmen måste det ses som en positiv reaktion; den är en renodlad skräckfilm. Men som sagt, när jag såg om den i vuxen ålder fick jag se att det är en billigt gjord, urusel C-film, en ren dussinvara bland alla andra urusla, billigt gjorda C-skräckfilmer. Inte det minsta skrämmande - enbart töntig.
King Kong (originalet)
Denna klassiker fascinerade mig oerhört när jag var mycket ung och jag finner den fortfarande oemotståndligt charmig (jag såg om den bara häromveckan, efter att ha sett det senaste lustmordet på den i form av Peter Jacksons version). Jag hade vid sexton års ålder sett den 18 gånger och tröttnade aldrig - den 18:e gången var när den specialvisades för allmänheten på en biograf ute på stan, och då var jag där en hel timme i förväg trots att jag redan sett filmen 17 gånger. Fast det är och förblir synd att filmteamet inte plockade med sig en dinosaur i stället för den stora apan till New York - en stor apa är förvisso fascinerande, men inget jämfört med en levande dinosaur. Fast jag vet, givet filmens tema - en variant av den urgamla berättelsen om Skönheten och Odjuret - blir det omöjligt, för en dinosaur skulle aldrig ha kunnat bli förälskad i Fay Wray.
Djungelboken
Jag såg den gång på gång i åttaårsåldern. Och det är enbart tack vare denna film som jag upptäckte Rudyard Kipling, eftersom jag under ett par feberheta (inte av sjukdom; av begeistring) kvällar i samma ålder läste boken. När jag först såg filmen kände jag inte ens till Kiplings bok; när jag, enormt gripen av filmen (som jag då sett flera gånger), läste Kiplings bok blev han en av de författare jag beundrar och med störst inlevelse och fascination och glädje och sorg läser. Notera tempus, för denna vurm för Kipling har följt mig sedan dess och kommer aldrig att gå över. Djungelboken som film är och förblir en bra tecknad film; Rudyard Kiplings Djungelboken och Andra djungelboken är och förblir ett par av litteraturens allra yppersta mästerverk. Oslagbara.
Det här var bara fyra av väldigt många fler. Återkommer.
Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av
Sheriffen tor 22 nov 2007, 18:33, redigerad totalt 1 gång.