"Jurgen, at least, will survive."
Detta är de avslutande orden i Darrell Schweitzers artikel om James Branch Cabell i St. James Guide to Fantasy Writers och de förefaller mig synnerligen orättvisa. I allmänhet tycks mig Cabell vara en av de mest oförtjänst olästa fantasyförfattare som finns. Bara som litterär stilist står han skyhögt över mer namnkunniga skribenter som Lewis och Tolkien. Cabell är en av de få författare jag känner till som klarar av att vara intelligent, rolig och poetisk på samma gång. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med att lägga ut texten kring varför The Silver Stallion förtjänas att kallas världens bästa fantasyroman. Jag skulle också kunna nämna tex There Were Two Pirates, en underbar liten sak fylld av charm, vitsighet och cynism. Cabell är mycket mer än bara Jurgen, som jag förövrigt räknar som ett av hans mindre betydande verk som av en tillfällighet råkade göra skandalsucce en gång i tiden.
Schweitzer säger också;"Cabell remains an important figure, though he is unlikely to be greatly popular again". Som om det spelade någon roll för huruvida en författare är framstående eller inte...Men jag ska inte vara elak mot Schweitzer då det verkar finnas ett verkligt beklagande tonfall i hans yttrande.