jophan skrev:Jag valde att inte ge ut den då den kändes som ett kasst sistaminutentillägg långt i efterhand.
"Långt i efterhand" skulle jag inte vilja säga. Novellerna som ingår i den kom ut 1977, 1978, 1983 och 1988. Med andra ord publicerades den första novellen i den samma år som den sist publicerade novellen i
Swords and Ice Magic. Visserligen är det ett glapp på fem år mellan publikationerna av "The Mer She" och "The Curse of the Smalls and the Stars", men det är ett glapp på hela sex år mellan t. ex. "Adept's Gambit" (1947) och "Seven Black Priests" och "Claws in the Night" (1953). Det säger iofs inget om hur lång tid som gick mellan skrivandet av novellerna ("Adept's Gambit" är t. ex. den först skrivna F&GM-novellen som kom till redan 1936), men jag kan inte se att
The Knight and Knave of Swords skulle vara något sistaminutentillägg, eftersom Leiber ser ut att ha haft en tämligen stadig men gles produktion av F&GM-noveller under hela sin karriär.
"kasst"... Jo, för all del, den är inte lika bra som t. ex.
Swords Against Death. Men även Leiber som sämst är bra mycket bättre än vad många fantasyförfattare verksamma idag kan åstadkomma.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos