centerwall skrev:Nåja, Star Wars är ju - vill jag hävda - egentligen inte SF
????????
Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen skrev:centerwall skrev:Nåja, Star Wars är ju - vill jag hävda - egentligen inte SF
????????
Kör hårt,
Sheriffen
centerwall skrev:Sheriffen skrev:centerwall skrev:Nåja, Star Wars är ju - vill jag hävda - egentligen inte SF
????????
Kör hårt,
Sheriffen
Som jag ser det är Star Wars en saga i rymden. Filmserien ligger närmare fantasy än SF vad gäller tema, handling och innehåll. Star Wars utspelas i en värld där magi snare än vetenskap regerar. Star Wars-världen följer närmast den inre logik som Tolkien efterlyser i sin essä "Om sagor". Och icke att förglömma: Star Wars inledande "A long time ago, in a galaxy far away" påminner mycket om sagans "Det var en gång".
centerwall skrev:Filmer som kanske borde få plats på listan men som jag inte har sett mer än en gång är t ex Hvordan vi slipper af med de andre, Serenity och Eternal Sunshine of the Spotless Mind.
john-henri skrev:På det mest grundläggande planet kan berättande konst (litteratur, film, teater) delas in i realism, ickerealism och spekulativ realism. Det sista är det vi kallar sf; formen är realistisk därför att den inte får lov att bryta mot nuvarande kunskaper om hur verkligheten är beskaffad och fungerar; den är spekulativ därför att den skildrar händelser som såvitt vi vet inte har utspelats, även om de alltså enligt vårt vetande skulle kunna ha utspelats eller kan komma att utspelas.
john-henri skrev:Sen skulle jag kunna säga en hel massa om både de filmer jag räknat upp och somliga av dem andra räknat upp. Visst finns det poänger i Silent Running eller Solaris eller för den delen i The Day the Earth Stood Still, men jag upplever dem som filmer med allvarliga brister: amatörmässighet i scenografi och regi (The Day the Earth Stood Still), hopplös sentimentalisering och propaganda (Silent Running), självupptagen pretentiositet (Solaris). Tarkovskij var en briljant filmman vars mästerverk jag envisas med blev Ivan Rubljev, gjord redan innan han flydde från Sovjet.
1. Serenity
2. Star Wars
3. Blade Runner
4. Planet of the Apes
5. The Matrix
6. Alien
7. Forbidden Planet
8. 2001: A Space Odyssey
9. The Terminator
10. Back to the Future
Peak skrev:Jag har inte riktigt bestämt mig än, men Alien, Terminator, Star Wars IV och Brazil hör naturligtvis till de jag borde stoppa in i en 10-i-topplista. Men sedan tenderar det till att bli svårt eftersom man naturligtvis missar filmer man borde komma ihåg att stoppa in i listan och så vidare.
Under tiden så hade faktiskt SFX (Engelska SF-tidningen ni vet) en poll om just detta, och pollresultatet blev rätt intressant (även om jag anar att visst fusk har förekommit)1. Serenity
2. Star Wars
3. Blade Runner
4. Planet of the Apes
5. The Matrix
6. Alien
7. Forbidden Planet
8. 2001: A Space Odyssey
9. The Terminator
10. Back to the Future
john-henri skrev:Nu vet jag ju att du gillar att käbbla, men samtidigt vet jag ju också att du i själ och hjärta både förstår vad jag menar och håller med.
Återgå till Film, tv och radio
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare