john-henri skrev:Fritz Lang: Metropolis, 1926
James Whale: Frankenstein, 1931
Charlie Chaplin: Moderna tider, 1936
Howard Hawks: Monkey Business, 1952
Stanley Kubrick: Dr Strangelove, 1964
Stanley Kubrick: A Clockwork Orange, 1971
Nicolas Roeg: The Man Who Fell to Earth, 1976
Ridley Scott: Blade Runner, 1982
David Cronenberg: The Fly, 1986
James Cameron: Therminator, 1984
James Radford: 1984, 1984
Vincenzo Natalis: Cube, 1997
Robert Zemecki: Contact, 1997
Alex Proyas: Dark City, 1998
Kar Wai Wong: 2046, 2004
Michel Gondry: Eternal Sunshine of the Spotless Mind, 2004
Nu är jag till och med vaken, i alla falll nästan, och skulle därför till min lista ovan vilja tillägga följande ur John-Henris lista, eftersom de är filmer jag mycket riktigt glömde i hasten och tröttheten men annars skulle ha haft med:
Frankenstein
Modern times
Contact
Desstuom tar jag gärna med The Fly, men i mitt fall blir det originalet. Dessutom även The Incredible Shrinking Man, som förutom övriga obestridliga kvaliteter har ett för sin tid och sorten av film intelligent och gripande slut (ovanligt i denna typ av filmer, som under 50-talet främst gjordes som features för ungdomar som besökte drive in-biografer för att kunna hångla i bilen).
Här håller jag avgjort inte med John-Henri dock:
A Clockwork Orange.
Trots imponerande miljöer och kläder och trots imponerande grad av otäckhet, faller filmen i mitt tycke på konstruktionen - Alex och hans droogies slår på folk; Alex hamnar i fängelse och utsätts för omprogrammering av hjärnan; Alex släpps ut och så slår dem han slog på honom i stället och nu dessutom hans droogies; i voice over-kommentaren i slutet visar det sig att Alex inte är omprogrammerad trots allt. Fast filmens frågeställning - i vilken grad har samhället rätt att inkräkta i en enskild människa som i sin tur utgör en fara för samhället - utvecklas aldrig. Den drunknar i det välkoreograferade våldet och i den som jag tycker onödiga, skräckartade slutklämmen med att han inte är omprogrammerad. Småfånigt.
The Man Who Fell to Earth
David Bowie var bättre som vampyr tillsammans med Catherine Deneuve. Ärligt talat, jag har inget mer att säga om denna i mitt tycke platta film.
Terminator
Kom igen. Det här är ju bara Scwharzenegger-special effects-kaboom nödtorftigt förklätt till science fiction. Stålskelettet var en bättre skådis än Arnie själv, dock.
Sedan är det några av de nyare jag inte har sett, medan jag till min fasa upptäcker att Monkey Business - som jag förstås har sett - har satt så svaga spår i mitt sinne att jag inte kan ha tyckt att den var särskilt märkvärdig. Mycket besynnerligt med tanke på att Howard Hawks regisserat, men möjligen beror det på att jag primärt jämförde den med andra Howard Hawks-filmer och inte andra sf-filmer. Kanske. Jag ska se om den och kolla.
Kör hårt,
Sheriffen