Vad läser du för närvarande?

Om sf och fantasy

Inläggav jophan » lör 11 nov 2006, 22:39

Jag delade tråden och lät diskussionen om Consider Phlebas få en egen tråd.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Martin Andersson » sön 12 nov 2006, 00:38

Just nu är det Neil Gaimans Neverwhere: Author's Preferred Text som gäller. Har ännu inte sett några betydande skillnader, men det är fortfarande en bra bok.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Jag läser just nu...

Inläggav A_R_Yngve » mån 13 nov 2006, 14:37

... Bill Brysons A Short History of Nearly Everything,
Geoff Rymans Air (han signerade den "Keep On Singing" på Swecon :)),
Italian Folktales redigerad av Italo Calvino,
...och har börjat på Tomas M. Dischs The Genocides.

(Men i ärlighetens namn får dessa böcker svår konkurrens av YouTube...)
A_R_Yngve

Re: Vad läser du för närvarande?

Inläggav OsloPC » mån 13 nov 2006, 15:04

Leser nå Thud! av Terry Pratchett. Jeg er i grunnen litt overrasket selv over at jeg leser den, for jeg er ikke blant de som har satt størst pris på Pratchetts humor sånn i alment, men den har endle småmorsomme og tankevekkende partier.
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 13 nov 2006, 15:12

Jag har av och till i flera dagar funderat på om jag ska skriva något i den här tråden eller ej, för den ger mig problem.

Jag läser nämligen aldrig bara en bok åt gången. Snarare tjugofem. Växelvis. Av olika slag. Och det känns fånigt att räkna upp dem alla.

Så därför ordningsfråga. Med tanke på rubriken till den här delen av forumet är det kanske meningen att man ska nöja sig med att nämna den sf- eller fantasylitteratur man för tillfället läser?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 13 nov 2006, 15:17

Sheriffen skrev:Så därför ordningsfråga. Med tanke på rubriken till den här delen av forumet är det kanske meningen att man ska nöja sig med att nämna den sf- eller fantasylitteratur man för tillfället läser?

Jag har också funderat på den frågan, och vet inte vad jag tycker. Men jag tror nog att man kan nämna vad som helst, vi är väl litteraturälskare i första hand och sf-fans i andra hand (om ens det), de flesta av oss? Så kör på. Blir det en följddiskussion om något så kommer jag att lyfta ut den till en separat tråd, och är det då fråga om icke-sf/f så hamnar den tråden i baren, helt enkelt. För att citera en känd lagens väktare: Kör hårt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » mån 13 nov 2006, 16:18

Åka kom ju undan med The LaTeX Companion, och det är inte speciellt nära sf. Horror, möjligen. ;-)
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Mange » mån 13 nov 2006, 18:42

För närvarande läser jag:

The Wizard Knight av Gene Wolfe (inne på andra delen nu)

The Portable Dorothy Parker (en Parker-novell om dagen är bra för magen)

Samt å jobbets vägnar Konkurrenskraftsrapport 2006 (jo, jag är faktiskt tvungen att läsa den för att kunna översätta den). Hmm, jag kanske ska vara lite edgy och döpa den till Rapport om konkurrenskraften 2006 i stället.

Wolfen är en av hans mer tillgängliga saker: den sedvanliga fantasyrekvisitan får en Wolfesk touche, men inte så Wolfesk att man får gissa sig till vem som gör vad och oroa sig för att man missade en bisats 300 sidor tidigare. Rekommenderas, om det nu är någon som behöver få sig Wolfe rekommenderad.

Magnus
Mange
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » mån 13 nov 2006, 18:51

Som jag sa i ett tidigare inlägg läser jag aldrig bara en bok åt gången. Framförallt novell-, essä-, dialog-, dikt-, pjäs- och brevböcker behöver man ju inte läsa rakt igenom - man kan läsa en/ett novell, essä, dialog, dikt, pjäs eller brev då och då. Här är några verk (jag gör ett urval) som jag läser löpande i, av och till:

Nigel Calder: "Magic Universe"
Leondard Cohen: "Book of Longing"
Epiktetos: "The Discourses"
Shirley Jackson: "The Lottery"
Montaigne: "Essäer"
Platon: "Dialoger"
Damon Runyon: "On Broadway"
Lucius Annaeaus Seneca: "Epistles"
August Strindberg: "Enaktare"
"The Best Travel Writing 2006: True Stories From Arund the World"

I de flesta av dessa läser jag inte *just nu*, eftersom jag avslutat den senaste essayen, dikten, pjäsen och så vidare, men jag håller i denna stund på att läsa om Platons försvarstal för fjärde gången eftersom jag just läst Xenofons redogörelse för samma händelse och vill jämföra, och jag var innan dess redan mitt uppe i dialogen "Faidros". Platon och Xenofon stämmer överens på åtskilliga punkter, vilket förstås styrker den historiska autenticiteten.

Seneca läser jag i Loebs utgåva på engelska, eftersom den är komplett. Den av Forum utgivna samlingen med hans brev på svenska består bara av ett urval. Jag har just börjat läsa brev 22. Jag finner den stoiska livshållningen mycket tilltalande och försöker med begränsad men dock någon framgång tillägna mig den rent praktiskt.

Shirley Jackson har jag inte läst tidigare, men är lite besviken på hittills. Titelnovellen är ju en välkänd klassiker som i mitt fall dock led av att jag visste hur den skulle sluta, och de övriga noveller jag läst har hittills inte gjort något större intryck på mig. Jag märker att jag glömmer dem nästan omgående.

En annan bok jag läser av och till i är Bibeln. Just nu läser jag "Ordspråksboken". Den gör mig förbryllad genom att återkommande innehålla samma ordspråk gång på gång, med olika formuleringar. Vanligast är att de rättfärdiga ska det gå bra för, medan det går dåligt för de syndfulla. Här några få av de många varianterna på detta tema:

"Orätt vinning gagnar föga,
men rättfärdighet räddar från döden."

"Den rättfärdiges lön ger liv,
den ondes vinst leder till synd."

"Rikt välsignad blir den rättfärdige,
de ondas ord gömmer ofärd."

"Den gudlöse undgår aldrig sitt straff,
men alla rättfärdiga går fria."

Och så vidare. Finns många fler.

Då tycker jag bättre om exempelvis "Predikaren", som handlar om alltings förgänglighet och stundtals är mycket vacker. Av evangelierna tycker jag bäst om Johannesevangeliet (mötet mellan Jesus och Pontius Pilatus! - "Vad är sanning?"), som jag finner mest gripande. Och nej, jag är inte troende.

För att komma in på science fiction så har jag just börjat läsa "The Game Players of Titan" av Philip K. Dick. Fantastisk inledning, så mycket Dick att det bara dryper om det. Bra.

Sedan läser jag löpande och ofta magasinet Granta, vars essäer och artiklar håller enastående klass.

Den skönlitteratur jag läser är för det allra mesta inte science fiction. Just nu försöker jag bland annat få ordning på min Wodehouse-kronologi, och är därför långt hunnen i vad som faktiskt *är* den första volymen om Jeeves & Wooster: "The Inimitable Jeeves". Till skillnad från de senare skriven som en episodroman i stället för novellsamling. Den är något ojämn, tycker jag - visserligen hela tiden Wodehouse, men med både dalar och toppar.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 13 nov 2006, 21:08, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » mån 13 nov 2006, 20:49

Personligen tycker jag att det här med "läser för tillfället" känns rätt konstigt. Ibland är man så illa tvungen, och visst kan det vara så att jag bara har sneda prioriteringar, men jag tycker inte alls om att behöva lägga ifrån mig en skönlitterär bok (även om novell-, diktsamlingar, antologier och så vidare som påpekat är någonting man kan ta en paus från då och då) som inte är färdigläst. Facklitteratur fungerar mycket bättre att läsa lite i då och då.

I mitt skåp vid universitetet brukar jag i alla fall ha ett gäng böcker att läsa i medan jag väntar på att det skall bli dags att bege sig till tåget (som har den otrevliga vanan att gå först ett par timmar efter att jag slutat). För tillfället bläddrar jag där återigen i Mattias Fyhrs mycket läsvärda De mörka labyrinterna : gotiken i litteratur, film, musik och rollspel, Shakespeares samlade verk med originalstavning (till skillnad från den tillrättalagda versionen jag har hemma, som dessutom är så billigt och uselt tryckt att den ändå blir jobbigare att läsa ...) och J.G. Ballards The Complete Short Stories (mastigt verk), som är bra men inte riktigt så bra som jag hade förväntat mig. Jag tyckte väldigt mycket om miljön i "Prima Belladonna", dock.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Dr Moreau » tis 14 nov 2006, 16:35

Läser just nu "No Present Like Time" av Steph Swainston, en av få moderna fantasyförfattare jag finner någorlunda intressanta (kul att se att hon nyligen blivit översatt till svenska f ö).

Sedan blir det nog att sticka emellan med lite facklitteratur (The Rise of the Image and the Fall of the Word av Mitchell Stephens och Hollywood - The Movie Colony and The Movie Makers av Leo Rosten).

Consider Phlebas är noterad. Jag har ett bokpresentkort och var på jakt efter tips, det var precis nå't så'nt jag var ute efter.

hälsar
Dr Moreau
Dr Moreau

Inläggav jophan » tis 14 nov 2006, 22:09

Jag har dumpat All Our Yesterdays - de sista 40 sidorna läser jag senare. Det är berömvärt av Warner att inte försöka skapa en narrativ struktur där ingen finns, men det blev gränslöst tråkigt i längden att läsa ett rabblande av namn, kongressnamn och fanzinetitlar. Som släktlängderna i GT ungefär.

Nu läser jag TWOC av Graham Joyce. Ungdomsbrottsling som samhället försöker att få på rätt köl igen efter en bilolycka (joyride), där hans äldre bror dog och dennes flickvän blev svårt skadad. Det skulle nog gå bättre om inte hans döde bror envisades med att visa sig för honom och påminna honom om olyckan. Sker detta bara i hans fantasi eller inte...?

Bra än så länge. Engagerad och kryddad med Joyces bistra humor.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 14 nov 2006, 22:50

jophan skrev:Jag har dumpat All Our Yesterdays - de sista 40 sidorna läser jag senare. Det är berömvärt av Warner att inte försöka skapa en narrativ struktur där ingen finns, men det blev gränslöst tråkigt i längden att läsa ett rabblande av namn, kongressnamn och fanzinetitlar. Som släktlängderna i GT ungefär.

Det här är ett problem med de tjocka, fanhistoriska volymerna (Moskowitz' och Warners) över huvud taget. Jag har faktiskt aldrig läst ut någon av dem. Det är smartare att med hjälp av registret använda dem som uppslagsböcker, om och när man behöver veta något om historisk fan eller fanhistorisk händelse.

Sam Moskowitz är ibland outhärdligt pedantisk i "The Immortal Storm" och de flesta mentalt friska läsare brukar nog ge upp ungefär någonstans där han börjar ange de exakta måtten på de kartonger i vilka några fans en gång på trettiotalet bar fanzines till ett föreningsmöte.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » ons 15 nov 2006, 16:19

Kände att jag behövde läsa lite lättsmält fluff efter Gaimans magnifika bok, så det blev Against the Tide av John Ringo. Man kan ju inte gärna påstå att Ringo är någon potentiell Nebula-vinnare (och hans åsikter om växthuseffekten får den mest fradgande amerikanska republikan att framstå som radikal miljökämpe), men han är habil och man har aldrig tråkigt. Detta är tredje volymen i The Council Wars, som utspelar sig i en mycket avlägsen framtid där människor har allt de kan önska sig. Av diverse komplicerade skäl (som i grund och botten beror på vanlig hederlig mänsklig dumhet) stryps tillgången på alla de högteknologiska fördelar folk tidigare hade, och folk får klara sig utan dem. Lajvare och reenactors blir plötsligt hett eftertraktade...

Trevlig underhållning, men förvänta er inget mer.
Senast redigerad av Martin Andersson ons 15 nov 2006, 19:56, redigerad totalt 1 gång.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav jophan » ons 15 nov 2006, 16:27

Säg gärna något om böckerna ni läser, också.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur