Fjärrkontroll-app som löser ett stort problem
Problem:
Du brukar somna framför TV´n och missar ständigt delar av programmen.
Lösning:
Du laddar appen "Nicke" i din smartphone
Du köper ett "Head Strap Kit" till luren
Du ser programmet via din dator (som du om du så vill ansluter till TV´n för att se bilden via den). Det kan antingen vara en nerladdad film eller ett program via strömmad play-TV eller ett nerladdat playTV-program som du sparat på datorn. http://pirateplay.se/
Du sätter dig i TV-soffan. Med hjälp av Head Strap Kitet (= ett kardborreband) fäster du mobilen mitt uppe på hjässan. Med hjälp av den i mobilen inbyggda sensorn känner luren nu hur ditt huvud är positionerat. Om du nickar till sänder mobilen via bluetooth eller wifi signaler till datorn att pausa uppspelningen. TV-programmet kommer alltså att pausa varje gång du råkar nicka till och återgå till att spela upp filmen/serien/debatten när du tittar upp igen!!!
P.S. Pirateplay är inte min hemsida utan ngt som en av mina söner har hittat på.
Efter vad jag förstår är det ingen juridisk skillnad mellan att spela in ett vanligt TV-program på video och på att spela in ett play-TV-program på datorns hårddisk. Man får spara programmet, men inte sprida det vidare. Behagligt nog är det så att komersiell play-TV via den här tekniken råkar bli sparad helt fri från reklam.