Lasyd skrev:Kanske är "uppfinningsrika" en bättre beskrivning än "originella" när det gäller Captain Future-historierna. Det kanske har något att göra med längden på berättelserna, helt enkelt. Hamilton var väl så illa tvungen att hitta på lite fylligare intriger än som krävdes i de korta novellerna.
margl skrev:I all sin enkelhet och vetenskapliga dilettantism är Edmond Hamilton en bättre space opera-författare
Lasyd skrev:Den här tråden visar ju att det finns åtskilliga som gillar att läsa berättelser från pulp-eran. Undrar dock om det i Sverige finns några fler storsamlare av pulp-magasin än jag? Rimligen borde det ju finnas i vart fall några stollar till? Det vore roligt att komma i kontakt med dessa i så fall. Ett av storsamlarens nöjen är ju att bräcka andra galningar genom att i förbigående nämna några nyligen inköpta "omöjliga" rariteter. Om någon känner till några samlare av äldre SF, och särskilt då pulp-magasin, är jag således mycket tacksam för tips (och gärna mailadresser förstås). Tills vidare får jag nöja mig med att här rent allmänt skrodera med bedriften att nu, efter många års mödor, ha fått ihop en nästan komplett samling av alla amerikanska SF-magasin från 1930-talet. (Dock inte Weird Tales och andra liknande, tyvärr) Från 40-talet saknas en del, men inte så fruktansvärt mycket. Om ett drygt år tänker jag gå i pension. Gissa vad jag kommer att göra då? Visst, det tar en stund att läsa alltihop, men jag ska göra ett tappert försök och har redan kommit en bit på vägen!
Lasyd skrev:Faktum är att doften av gammalt papper bidrar en del till pulp-upplevelsen! Kanske skulle man kunna behandla nytrycken så att även de spred den trivsamma pulp-aromen.....
Lasyd skrev: Nu ska jag återgå till One of Three av Wesley Long (George O. Smith) i Startling Stories March 1948. Inte något mästerverk men trevlig att läsa ändå!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare