av Sheriffen » fre 13 maj 2011, 17:17
Där har vi en grej, det Johan säger. Att se till lite att de ska veta vart de ska ta vägen efteråt.
Ett sätt är det gamla vanliga, att ge dem flygblad om föreningar och klottra ned nätadresser till e-postlistor och sådant, men det tror jag inte så mycket på. Så fort de kommer hem eller redan under kongressen kastar eller förlägger de flygbladen och även om de inte gör det så "blir det liksom aldrig av" - för de flesta - att de verkligen pallrar sig iväg till ett bokpratarmöte eller ett pubmöte eller anmäler sig på den där e-postlistan.
Jag tror mer på det andra sättet och här har den så ofta omdiskuterade och ibland kontroversiella baren ett alldeles väsentligt syfte att fylla ur just den här synvinkeln, för det är mycket bättre med personliga kontakter. Man sitter på sin första kongress och pratar med folk, man upptäcker att det här var ju trevliga människor och wow, de har samma intressen som jag och dem vill jag gärna träffa fler gånger, när är nästa kongress? Och wow, brukar ni träffas varje månad i Uppsala? Men där bor ju jag också! Typ. Ni fattar vad jag menar.
Jag minns att till exempel John Annas var bra på det där. När det satt någon nytillkommen färsk fan i ett hörn och inte kände någon gick han fram och slog sig ned med en öl och pratade med honom eller henne, han satt inte bara med sina kompisar hela tiden. Det tror jag var en bra grej.
Och förresten är det ju alltid roligt och spännande att träffa nya människor, tycker i alla fall jag, så det där utbytet är ju ömsesidigt.
Kanske borde vi alla tänka på att inte bara fastna i våra vanliga kompisgäng under EuroCon. Inte organiserat, förstås, men ser man någon som sitter och stirrar i en bok i baren eller i någon korridor för att han eller hon inte har någon att prata med, så kan man ju bara slå sig ned och fråga vad det är för bok och börja snacka böcker. Sedan är samtalet igång. Typ.
Kör hårt,
Sheriffen