Nu har jag fått volym 8 av Jack Williamsons samlade noveller i min hand. Den har titeln At the Human Limit. Därmed är hela serien komplett. Den första volymen utkom 1999, och jag undrade då om Haffner Press verkligen skulle ro iland detta imponerande projekt. Men det har man gjort! Grattis!
40 $ kostar boken och det är den värd. Några av de tidigare volymerna är tyvärr slut på förlaget men kan köpas antikvariskt.
Williamson hade en exempellös karriär som SF-författare, och de 8 volymerna utgör inte bara en sorts biografi över författaren själv utan kan läsas som en litterär resa genom hela pulp-eran och vidare in i vår tid. Williamson dog 2006 och hann tyvärr inte uppleva slutförandet av utgivningen, men han skrev i förväg efterordet till den sista volymen. Där talar han om hur han i ungdomen i hemlighet drömde om att få sin samlade produktion utgiven precis som de "riktiga" författarna. Nu har hans dröm gått i uppfyllelse.
Kan även nämna att Haffner Press har släppt del 3 av Edmond Hamiltons samlade noveller samt del 2 av den kompletta samlingen av Captain Future. Denna del har för övrigt ett företal av ingen mindre än Bertil Falk.