Vad läser du för närvarande? del 2

Om sf och fantasy

Re: Vad läser du för närvarande? del 2

Inläggav tompe » tor 21 okt 2010, 15:06

Har nu läst 116 sidor i The Quantum Thief av Hannu Rajanemi. Mycket bra bok än så länge, jag är frestad att gå hem och läsa klart den.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Merry » tor 21 okt 2010, 21:34

jophan skrev:Jag måste läsa Westerfield. Jag har inte kommit mig före att köpa något av honom än, men endera dan, så. Du påminner mig dessutom om att fortsätta på Philip Reeves böcker. Ooku lät också som ett tips. Jag läser alldeles för lite manga (dvs i princip ingen alls).

Rekommenderar du Reeves? Jag har funderat på att köpa Here Lies Arthur, men inte kommit mig för.

Jag läser också för lite manga. Marknaden är översvämmad av manga som jag önskar hade funnits när jag var tonåring, men inte är så intresserad av nu. Att hitta saker att läsa är lite av ett nål-i-höstackprojekt.
Merry
Fan

Inläggav Sten » tor 21 okt 2010, 22:27

tompe skrev:det enda som man vetenskapligt visat i fråga om diet-råd är att färsk frukt är lite nyttigt plus en sak till som jag glömt...

Svältkost. Se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler och sådant där, men var konstant hungrig och få i dig så få kalorier att du inte har någon energi alls. Det är, deprimerande nog, vetenskapligt bevisat för alla arter man har testat det på. Fast rätt få personer tycker att det är värt det.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » fre 22 okt 2010, 08:56

Merry skrev:Rekommenderar du Reeves? Jag har funderat på att köpa Here Lies Arthur, men inte kommit mig för.

Jag har bara läst de två första om de kringvandrande städerna, men dem gillade jag skarpt. Spännande och roliga miljöer.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tor 28 okt 2010, 08:38

jophan skrev:
Merry skrev:Rekommenderar du Reeves? Jag har funderat på att köpa Here Lies Arthur, men inte kommit mig för.

Jag har bara läst de två första om de kringvandrande städerna, men dem gillade jag skarpt. Spännande och roliga miljöer.

Medhåll på det. Jag har läst de tre första och ska ta mig an den fjärde så fort det inte ligger något annat i läskön som har en deadline på sig av en eller annan anledning, något som verkar mer avlägset än man kan hoppas...

I övrigt läser jag just nu Ian McDonalds The Dervish House (för LSFFs nästa bokmöte) och Halldór Kiljan Laxness' Salka Valka samt ska precis börja på en (om)läsning av Alan Moores V for vendetta (för en annan bokcirkel).
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav ArkhamVoid » ons 03 nov 2010, 14:53

Försöker beta av lite fler klassiker jag inte läst tidigare. Läste under oktober månad (eller, krälade mig igenom snarare) Cities In Flight av James Blish. Den hade sina sidor - fascinerande idéer om flygande städer och anti-åldrande & dess konsekvenser - men ärligt talat drog avigsidorna ner helhetsintrycket. Berättandet kändes som en krönika snarare än berättelse, ryckigt & osammanhängande på något vis. De tre (!) kvinnliga karaktärerna i de fyra (!!) böckerna hade visserligen välformade bröst och var helt OK snygga men till så mycket annat dög de ju inte till (förutom lilltjejen, men hon lovades ju skönhet i sin vuxendom åtminstone, och var ett matematisk underbarn). Eller, den första av de tre var kanske lite mer betydelsefull, men den andra var ju bara ett efterblivet bollplank som ställde dumma frågor & inte förstod, så att de manliga protagonisterna skulle kunna förklara hur saker egentligen funkade. Blish verkar förvisso väldigt kunnig inom politik, ekonomi och biologi, men jag blev besviken på att han inte mer ingående försökte förklara hur det egentligen gick till när hela städer flaxade runt snabbare än ljuset och så. Men det kanske bara var så att boken/böckerna inte föll mig i smaken...
Slutet var spännande dock.
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav jophan » sön 07 nov 2010, 19:58

Jag läser just nu Summerland av Michael Chabon. Jag blev lite överraskad när jag några sidor in i den upptäckte att det är en ungdomsfantasy, det skyltade inte omslaget med (i alla fall inte tydligt) och jag visste inte att Chabon skrev ungdomsböcker. Men jovars, den är okej än så länge. Inte något jag kommer att minnas särskilt länge, tror jag, men okej.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Henke » sön 28 nov 2010, 11:55

Började imorse med att läsa _Jag är Ozzy_ och kan inget mer säga än wow vilken jäkla bok, hittills bara runt nittio sidor lästa, bandet har just valt namnet Black Sabbath, istället för Earth. Så om jag ska rekommendera två rocksjälvbiografier så bli det Ozzys och Lemmys!!
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Svensson » sön 28 nov 2010, 13:38

Henke skrev: rekommendera två rocksjälvbiografier så bli det Ozzys och Lemmys!!

Mycket droger och skörlevnad utlovas. Se fram emot "bita duva i halsen", "urinera på Alamo-monumentet" osv.
Svensson
Trufan

Inläggav tompe » sön 19 dec 2010, 23:18

Läste just ut Larklight av Philip Reeve och det var en riktigt underhållande och bitvis humoristisk bok.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Ruts » mån 20 dec 2010, 19:22

Läste ut Kate Elliots senaste serie böcker (Spirit Gate, Shadow Gate och Traitors' Gate) och tyckte att de var bra, bättre än hennes förra sju böcker långa epos.
Ruts
WAHF

Inläggav Pelotard » tis 21 dec 2010, 10:50

Just klar med Banks' Surface Detail. Den bästa Culture-romanen han skrivit detta årtusende - inte lika bra som de han skrev förra årtusendet, men helt klart ett fall framåt. Tycker dock att han slarvar bort premissen, som han kunde gjort mer intressant.
Pelotard
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 21 dec 2010, 12:43

Jag läste just Ian Sales recension http://iansales.com/2010/12/20/the-devi ... ce-detail/

Själv har jag tagit farväl av Banks efter att ha varit en hängiven fan under många år. Några besvikelser för mycket.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » tis 28 dec 2010, 12:37

Jag läser just nu Igelkottens elegans (trevlig), Unseen Academicals (OK, men inte lysande) och The Windup Girl (tråkig).
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav margl » tis 28 dec 2010, 20:08

Idag har jag fått hem den nyaste upplagan av novellsamlingen The Best of Edmond Hamilton(ursprungligen publicerad 1977), försedd med introduktion av Leigh Brackett och efterord av Hamilton själv. Detta är högeligen rekommenderad läsning, inte bara för de som är intresserade av Edmond Hamilton och pulp fiction, utan också för att bättre överskåda utvecklingen av science fiction under 1900-talet. Denna samling rymmer flera återkommande antologinummer, såsom "What's It Like Out There?", "The Island of Unreason" och "He That Hath Wings". Där finns också flera noveller jag aldrig hade läst tidigare och ett par stycken kan jag väl beskriva. "Fessenden's Worlds" är en variant på makrokosmos/mikrokosmos-berättelsen som får läsaren att oroligt skåda upp mot stjärnorna. "In The World's Dusk" är kraftigt inspirerad av Clark Ashton Smith och i synnerhet tycks det mig av "Empire of Necromancers", men med Hamiltons egna storslagna perspektiv och svarta humor. "The Man Who Returned" publicerades för första gången i Weird Tales, vilket är fullt begripligt och inte bara för att det var Hamiltons vanliga magasin, jag har svårt att tänka mig att något annat pulpmagasin skulle vilja befatta sig med denna ytterst nedstämmande berättelse.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur