Hög som en pelikan
Pelle Holms böcker "Ordspråk och talesätt" respektive "Bevingade ord" ger ingen vägledning angående talesättet "hög som en pelikan". Inte heller återfinns uttrycket i de tecknade serierna om Rasmus Nalle.
Sheriffens inlägg (lör 09 okt 2010, 23:27) i Fandalenas frågespalt "Fråga om fanvett" fick in mina grubblerier över den svårhärledda metaforen "hög som en pelikan" i en ny bana. Kan den ha sin upprinnelse i de kretsar kring Pontonjärgatan där man spetsade öl med korrekturlack? Enligt Sheriffen föredrog han och hans fanniska vänner lack av fabrikatet Pelikan. Och den som blev hög på stencilhantverk utfört i tunga lackångor följt av konsumtion av alkoholhaltig dryck spetsad med Pelikan kan tänkas understundom ha blivit betänkligt hög.
Jag är för övrigt helt enig med Sheriffen om att Pelikan är det bästa märket när det gäller korrekturlack för stenciler.
Slutligen vill jag varna alla. Korrekturlack är hälsofarligt. Såväl sniffning som inmundigande kan leda till irreversibla skador. T.ex. hjärnskador. "Sink bomb à la Pontonjärgatan" - don´t try this at home (or down the pub).