av Jacques » ons 04 aug 2010, 12:06
57-årig man
Låga tonåren vurm för H.G. Wells viktorianska sfnoveller. Jules Verne. Ray Bradbury.
Senare tonåren dystopierna Du nya sköna värld, Fahrenheit 451, 1984 (älskar fortfarande Orwells samhällsanalytiska essäer!).
Frederic Hoyle, Karel Capek
1971-77 bosatt Umeå. Träffade via mitt DX-intresse (dx-a = lyssna utländsk radio på kortvåg o mellanvåg) Rune Forsgren o Stig Larsson i Umeå kortvågsklubb - där vi var delaktiga att göra dx-tidningen Distance.
Fann att Rune o Stig liksom jag gillade sf.
Satt en hel del på fik med Rune o Stig och sfprat. Var med kring Runes fanzine Sfären redan från första numret. Skrev par tre små mkt korta berättelser i Sfären (men Stig/Stieg skrev ju desto mer).
Läste Dick, Asimov, Aldiss, Lem, Strugatski, Jules Verne Magsinet, amerikanska pulp-magasin, Vonnegut, SF-Forum, Det Lutande Lärkträdet o makarna Johanssons (Öjebyn - Piteå) charmerande fanzine.
Hängde på Rune o Stig på Con i Stockholm (Brian Aldiss var största namnet där).
Efter 1977 fortsatt läsa en del sfböcker men tappat fandomkontakterna. Högst 10 % av det jag läser numera är sf.
Bor sen 1979 i Västerås.
Har kvar alla fanzines. Bl a komplett (tror jag) samling av Rune Forsgrens/Stieg Larssons fanzines.
Råkade hitta fandom.se igår när jag googlade för att se om deras "Långfredagsnattsfanzines" är omnämnda på internet och jag hittade dialog mellan John-Henri o Sheriffen (vill f ö minnas att JHH figurerade som sheriff i en nyckelroman i westerngenren i vilken författarduon lät stora delar av 70-talsfandom vara persongalleri - den boken har jag f ö även kvar).
Via fandom.se nu hittat Nova - tänker bli prenumerant.
/Jacques
Senast redigerad av
Jacques ons 04 aug 2010, 16:16, redigerad totalt 3 gånger.
/Jac
det perifera är det centrala