av john-henri » mån 05 apr 2010, 23:18
Jag håller nog med Lennart här, trots allt; Ohlmarks, som jag kände på 1970-talet, var en säregen, i vissa avseenden helt bisarr människa, men samtidigt avgjort ett födgeni, snillrik och samtidigt sällsynt nonchalant. Men i bagaget hade han också sin märkliga envig med skattemyndigheterna – han blev redan någon gång i mitten av 1960-talet skyldig så mycket pengar att han officiellt lämnade landet och skrev sig i Italien, samtidigt som han i verkligheten merparten av tiden bodde i andrahandshyrda bostäder runt om i Stockholmsregionen. Det här säregna livet innebar att han aldrig kunde få några andra inkomster än de han mottog i kontanter i handen; Ohlmarks fick alltså inga royalties på sina böcker, inga biblioteksersättningar, inga stipendier, för allt sådant konfiskerades av myndigheterna. Så han levde i tjugo år på att varje månad skriva eller översätta en bok och få kontant betalt för jobbet vid inlämningen. Förmodligen påverkade den livssituationen rätt starkt kvaliteten på hans arbete, liksom det faktum att han var osams med ett betydande antal av landets akademiker inom de områden där han var verksam, vilket ledde till ofta orättvist mördande sågningar av hans verk. Jag hade för olika förlags räkning hand om gissningsvis ett dussin översättningar eller originalböcker av Ohlmarks; visst varierade de dramatiskt i kvalitet, men som bäst var de lysande. Några av hans Shakespearetolkningar borde fått bli normgivande; hans omtolkningar av de svenska runskrifterna var åtminstone fascinerande och ibland tankeväckande. Men hans snille lurades inte sällan av hans gränslösa besserwisserhet; ingen ska tro att han inte var medveten om att han skrev om det mesta av det han översatte, från Tolkien till T H White och andra. Han var mycket medveten, men ansåg att hans versioner var förbättringar. Och den saken har jag förvisso hållit mot honom större delen av livet.
John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!