Jag är inte hundra på att jag skriver i rätt avdelning på forumet nu, men det här har en så direkt bäring på kongresser att jag i alla fall börjar här. Jophan får flytta diskussionen om han tycker det är befogat.
Hur som helst, jag hörde just en retorikkonsult prata i ett program i radio. Under samtalet med programledaren framkom det att enligt en amerikansk undersökning är vi som allra räddast att tala inför folk. Räddare, tro det eller ej, än för döden. Nu tror jag att man får ta ett sådant undersökningsresultat med en stor nypa salt, men icke desto mindre - det här är ett ämne som fascinerar mig och som jag av och till har diskuterat med andra fans genom åren. I kongressbaren, faktiskt, medan en massa andra människor samtidigt sitter och just pratar inför folk i programrummen.
Alltså, helt uppriktigt - jag har aldrig någonsin förstått det där. Jag vill på intet sätt göra mig märkvärdig här, men jag har helt enkelt inte förstått det. Jag måste medge att jag aldrig någonsin har upplevt ens en antydan till fjäril i magen när jag ska snacka i programpunkter på exempelvis kongresser och då menar jag ända från början. Jag minns faktiskt inte i vilken programpunkt det var jag satt när Per och/eller John-Henri första gången bad mig ställa upp när jag var någonting i femton-, sextonårsåldern, men jag minns att jag blev glad över att vara tillfrågad och tackade ja och förstås satt i programpunkten. Och jag tyckte bara det skulle bli roligt och det blev det och det har jag tyckt ända sedan dess. Vid det här laget har jag nog i runda slängar deltagit i eller lett hundra programpunkter, förmodligen fler.
Jag har även genom åren åtskilliga gånger pratat i radio (och varit inhoppande programledare i ett program om heavy metal, som jag dessutom skrev hela upplägget för), några gånger i TV, och av och till i sammanhang utanför fandom, där jag bland annat för kompletta främlingar snackat om ditten eller datten.
För jag förstår faktiskt inte rädslan. Vad är det som kan hända? Exakt vad?
Tja, man kan råka säga något hemskt dumt. Det gör jag minst ett par gånger per kongress. Men vad spelar det egentligen för roll? Det är ju inte belagt med dödsstraff direkt, och får man tro undersökningen jag hänvisar till ovan skulle dödsstraffet hur som helst tydligen vara en lättnad i sammanhanget.
Vad är det mer som kan hända? Tja, man kan råka formulera sig illa eller man kanske stakar sig om man är lite berusad eller något sådant. Men vad spelar i så fall det för roll?
Samtidigt har jag alltså pratat med inte så få fans genom åren som är fullkomligt livrädda för att ställa upp i programpunkter. Jag behöver inte nämna några namn, men en god vän som varit fan i väldigt många år är fortfarande fullkomligt paralyserad inför utsikten att delta i programmet och tackar därför konsekvent nej. Jag har diskuterat det här med honom, men lyckas inte förstå hans rädsla. Alltså, orsaken till den. Jag är inte helt säker på att han förstår den själv. Han bara *är* rädd, liksom, och klarar inte av åtagandet. Och då ska det tilläggas att det här är en mycket verbal person i vanligt samtal, som uttrycker sig närmast enastående väl och som dessutom skriver alldeles förträffligt. Så några språksvårigheter föreligger inte. Han pratar dessutom alldeles utmärkt engelska och är helt enkelt språkbegåvad.
Det här intresserar mig. De som lider av den här skräcken behöver inte alls skämmas, så om någon eller några av er skulle vilja ta upp ämnet till diskussion vore det välkommet. Och ni som inte lider av den, för den delen. Eller ni som har lidit av den men kommit över den.
Vad beror rädslan på? Och, kanske väsentligare och konstruktivare, hur bär man sig åt för att komma över den? Vilka tips har ni som har varit rädda men lyckats betvinga rädslan och nu deltar i kongressprogram?
Kör hårt,
Sheriffen