jPeMelin skrev:Sheriffen skrev:Grekland har just valt sitt bidrag till årets Eurovision Song Contest. Och i år kommer Grekland att förlora. Stort.
Här går det lite annorlunda till än i Sverige. Endast tre sånger nomineras och Greklands nationella melodifestival består av ett tv-program där de tre sångerna framförs, varpå tittarna röstar på dem.
Kör hårt,
Sheriffen
Med den svenska utvecklingen i åtanke måste jag nog kalla detta förfarande föredömligt.
Jag har också hört att något land bara utser en artist som sjunger alla bidragen oich man röstar på låten. Finns det fler varianter på hur olika länder hanterar sin kandidatur?
/Jim
Det är nog Grekland du har hört om, för det var precis så det gick till här i år. Fast i vanliga fall brukar vi faktiskt ha tre olika artister som framför varsin låt. Grejen i år var att man hade bestämt sig för att skicka strandraggaren Zakis, som besynnerligt nog är stjärna här (bland småtjejer, men ändå), och låten fick så att säga komma i andra hand.
Sveriges förfarande tycker jag blir allt mer märkligt, för det här med Melodifestivalen bara växer och växer och växer tills det blir ett evighetsarrangemang, liksom. Fyra gängse uttagningar med massor av artister i varje, en andra chansen-uttagning med massor av artister i, en final med massor av artister i, och sedan själva Eurovision. Det börjar bli störtlöjligt. För ett par år sedan fanns det en lysande spaning om det här i P1:s radioprogram Spanarna och möjligen finns programmet kvar att ladda ned i MP3-sektionen på hemsidan (där programmen ligger kvar i åratal).
Kör hårt,
Sheriffen