Jodå, de finns. Vad som inte finns i lika hög grad - tyvärr - är europeisk, asiatisk och annan film på dvd. Faktum är att jag inte hittat en enda dvd med en film av Francois Truffaut ännu, för att ta ett exempel ur högen. Att en av filmhistoriens portalfigurer - och inte bara han, förstås, utan hundratals andra - är svårfunna på dvd bara för att de inte verkade i Hollywood är beklämmande, men visar kanske å andra sidan också på USA:s förmåga och intresse av att utge även mängder av filmhistoriska verk på dvd.
Criterion Collection är ett bra ställe att börja. I övrigt har jag själv funnit Truffaut (och Tati, Tarkovskij, Polanski etc) på Movieline här i Göteborg, så nog finns de, men vist är det svårare att hitta och oftast dyrare än annan film. Men generellt finns de "stora" regissörerna utgivna på DVD, inte alltid i Sverige dock och ibland får man nyttja Tradera o. dyl. Det är väsentligt mycket svårare med independent och udda regissörer, även när det gäller framgångsrik dylik som Cronenberg så är utbudet begränsat.
Det jag bara tycker är synd är när till exempel skräckfilm på din blogg reduceras till halvfärdiga effektorgasmer som Hostel, som är en lökig film, när vi har filmer som Haute Tension, Martyrs, Stuck, Tesis, Los sin nombre eller varför inte Orphan. Eller Cronenbergs The Brood eller von Triers Antichrist eller Hanekes Funny Games eller Polanskis Rosemary's Baby. Jag upplever bara lite av samma trista attityd som generellt finns kring skräckfilm, vilket jag tycker är synd då det är en heterogen genre och inte minst en genre som ofta provocerar och ställer frågor, vilket bra film bör göra om än på olika sätt.
Och ibland är det bara förbannat bra underhållning, precis som annan film. Ibland vill man bli underhållen, ägna sig åt lite eskapism. Ibland vill man bli satt under prövning, provocerad, tvingad att tänka. Problemet är att man inte alltid vet vilken film som ger det ena och det andra.
Min linje är alltså att jag ser både och. Att kombinera med är inget problem. Är en film bra är den det oavsett regissör, produktionsform eller genre. Och tvärtom. Om än på olika sätt.
Nåväl, vi får väl se vad som dyker upp på bloggen framgent.
Angående Lost in Translation: jag har bara sett den en gång och det är möjligt att en omtitt kan ändra min åsikt. Likväl vidhåller jag tills dess att det är en tafflig och infantil film där pretention misstas för djup.