I helgupplagan (090620/21) av International Herald Tribune intervjuas Ray Bradbury med anledning av sin stora kampanj för att rädda biblioteken i USA, som på grund av den pågående depressionen fått stora tårtbitar skurna ur de statliga anslagen. Att Bradbury kämpar för biblioteken är väl knappast ägnat att förvåna, men hans svar på frågan vad han vill ägna sig åt nu när han snart är 90 år och en av världens mest framgångsrika författare känns inte helt väntat:
"Bo Derek is a really good friend of mine and I'd like to spend more time with her."
Kanske mindre ögonbrynshöjande är hans åsikt om Internet:
"Yahoo called me eight weeks ago. They wanted to put a book of mine on Yahoo. You know what I told them? 'To hell with you. TO HELL WITH YOU and to hell with the Internet.' I hate all that. It's distracting, it's meaningless, it's not real. It's in the air somewhere."
Den sista meningen tycker jag är obetalbar, men jag förmodar att det inte kommer som en överraskning att jag i stort instämmer med Ray Bradbury även om jag faktiskt ser enstaka fördelar med Internet också. Inte många, dock.
Och jag kan ju inte minnas att livet var särskilt mycket sämre innan eländet fanns.
Kör hårt,
Sheriffen