Sheriffen skrev:Jag blev också hypnotiserad. Den första berättelsen jag läste, morgonen efter när jag vaknade upp hemma, var "Guldbaggen". Sedan hade jag lustigt nog med mig boken till just Paris, när jag var där en vecka med min mor. Jag läste förstås både före, efter och under resan en lång rad av klassikerna, och den som biter sig fast från Parisvistelsen är "En viss Hans Pfaals enastående äventyr" - science fiction, faktiskt. Andra som gjort outplångliga intryck är "Amontilladovinet", "Pendeln", "Det skvallrande hjärtat", och förstås många fler. Och självklart har jag i vuxnare ålder läst Poe även på engelska och har ett stort antal olika samlingsvolymer med hans noveller och dikter och sonetter och hans roman och essayer.
Men.
Min absoluta favorit bland novellerna är och förblir "Den svarta katten". Redan före tonåren hade jag läst den fler gånger än jag då kunde minnas. Tjugo kanske.
Jag kan väl också försöka räkna upp mina absoluta Poe-favoriter.
Metzengerstein, en underbar skildring av en släktfejd i centraleuropeisk aristokrati och dess oväntade avslutning.
The Cask of Amontillado, med rätta en av litteraturhistoriens mest omtalade hämndberättelser - kall, logisk och grym i sitt utförande.
The Pit and the Pendulum, troligtvis den mest kända av alla "fånge hos inkvisitionen"-framställningar, en fängslande studie av en ensam mans fasa inför det förfärliga men okända öde som väntar honom och av människans diaboliska uppfinningsrikedom.
Ligeia, en trollbindande berättelse som hanterar ett av Poes återkommande tema - reinkarnation och själavandring - och samtidigt en av de mest fascinerande framställningar av kärlek jag någonsin läst.
Shadow - a parable, ett stämningspoetiskt stycke som är en klar föregångare till senare författare såsom lord Dunsany.
Berenice, en av Poes djupdykningar i ett skadat psykes irrgångar och precis som i The Tell-Tale Heart, är det den sjuke som för talan.
The Purloined Letter, min favorit bland Poes Dupin-historier, en fin bit detektiv psykologi.
The Oval Portrait, en med moderna mått förutsägbar men perfekt utförd berättelse om två unga tragiska älskande.
The Imp of the Perverse, till hälften en novell och till hälften en intressant essä om mänskligt irrationellt beteende.
The Masque of the Red Death, Poes kanske enskilt mest lyckade berättelse som illustrerar hans mest återkommande tema och tvingande tvångstanke - Döden.
King Pest, ett groteskt komiskt litet äventyr där Poe driver självironiskt med sin egen stil och den skräckgotiska rekvesitan.
Edgar Allan Poe är för mig en skräckförfattare, förvisso. Men han är något mycket mer och - törs jag säga det? - ännu intressantare. Han är, tycker jag, en författare som med oförfärat klar blick skådar rakt in i det mänskliga psykets allra mörkaste, allra mest förtvivlade och desperata, och hänsynslösa och plågade, vrår. Han ser klart, han ser oförfärat, han berättar suggestivt - men var, som jag tycker mig märka, hela tiden ansatt och förföljd av alla de psykiska demoner han så klart förmår gestalta.
Dessutom var han en suggestiv, möjligen ibland något adjektivsjuk, men alltid träffsäker stilist.
Edgar Allan Poe anser jag utan omsvep vara en av litteraturhistoriens giganter.
Instämmer. En gång försökte jag sammanfatta Poe såhär; han är mycket mer än bara en skräckförfattare - han är estet, filosof, poet, psykolog, gåtmakare och gåtlösare. Det finns något fullständigt unikt och samtidigt allmän-mänskligt hos honom. Som skräckförfattare arbetar han utan monster eller liknande fasor, utan bara vad han kan finna i det mänskliga psykets mörka hålor. Han får läsaren att dela hans besatthet av olika ting och med hypnotisk styrka kvarhåller han ens uppmärksamhet.