av Sheriffen » sön 07 dec 2008, 05:30
Jag börjar med en anekdot. Michelle Pfeiffer (miss)prydde omslaget på decembernumret 1990 av den amerikanska tidskriften Esquire. Omslaget var finurligt gjort, för man såg där en bild på Michelle Pfeiffer och under bilden stod det "What Michelle Pfeiffer needs..." - och sedan fick man vika upp omslaget, som var liksom tredubbelvikt, för att se fortsättningen på meningen och, som det visade sig, ytterligare en bild på Michelle Pfeiffer. Och resten av texten löd: "...is absolutely nothing." Strax därefter gick en konkurrerande tidskrift - jag minns faktiskt inte vilken, men sätter pengar på GQ, som jag också läste på den tiden - ut med en analys av Esquires omslag, där det visade sig att Michelle Pfeiffer var retuscherad på ungefär tjugofem olika ställen på dessa båda porträttbilder.
Och här någonstans ligger ett av hennes problem. För oavsett roll är Michelle Pfeiffer alltid presenterad som en skyltdocka (undantag "Batman Returns", där hon spelar Cat Woman och har en heltäckande - även ansiktet - dräkt på sig och säger "Mjauu" hela tiden). På egen begäran, såvitt någon i filmbranschen har fått fram. Hon är alltid perfekt sminkad, hon ser ut som om hon just kom ut från budoiren - även om hon just har ploppat upp er ett träsk, typ.
Det här funkar om man är en bra skådespelerska, men inte om man använder utseendet för att dölja bristerna i begåvningen. Och Michelle Pfeiffer gör, enligt mitt ringa förmenande, det senare. Hon spelar hela tiden på sitt utseende, men hon spelar inte en roll. I de filmer som räknas upp i John-Henris inlägg ovan, ärligt talat - tog man en valfri scen ur varje, utom Batman Returns där hon har dräkten, skulle man då kunna, på rak arm, säga från vilken film den kom och vilken roll hon alltså spelade?
Sannolikt inte. För hon är alltid Michelle Pfeiffer. Skyltdockan. Oavsett roll. Till skillnad från exempelvis en totalbegåvad skådespelerska som Tilda Swinton (se recensionen av Young Adam högre upp i tråden) vågar hon aldrig någonsin, vad som än händer, vara ful. Till exempel. Hon vågar bara vara Michelle Pfeiffer. Skyltdockan. Med sminket.
Förmodligen därför att hon inte är dum. Hon är nog medveten om att hon inte är en särskilt begåvad skådespelerska men hon är också medveten om vad hon måste göra för att hålla sig kvar på A-listan. Publiken vill se bombnedslaget Michelle Pfeiffer, men få cineaster njuter av skådespelerskan Michelle Pfeiffer. Som enligt mitt, återigen ringa, förmenande helt enkelt inte finns.
Några andra filmer hon gjort, och bedöm själva: Grease 2, Married to the Mob, Scarface (refaken, förstås), The Witches of Eastwick, Tequila Sunrise, The Russia House, och så vidare*. I framförallt Eastwick och Russia blir det beklämmande, för där spelar hon mot, respektive, Jack Nicholson och Sean Connery, två av filmhistoriens skådespelargiganter. Och hon har ju inte en chans, trots att ingen av dem gör annat än ganska medelmåttiga insatser (för att vara dem de där) i just de filmerna. (Undantag när Sean Connery i The Russia House får syn på whiskyflaskan och på sin skotska säger: "Isch that a bottle of whischky over there?" - lyschande schen.)
Norma Shearer. Nej. Rita Hayworth. Michelle Pfeiffers idol. Och därför försökte man med The Fabulous Baker Boys göra en ny Rita Hayworth-film, minus Rita Hayworth - tyvärr avliden sedan länge. Och därför försökte alltså Michelle Pfeiffer ta Rita Hayworths roll i en film noir avsedd att i alla fall delvis minna om, framförallt, Gilda men även Miss Sadie Thompson. Och så drattade hon platt på stjärten. Och ärligt talat, då räcker det inte att ha en så snygg stjärt som Michelle Pfeiffer, för man får inte dratta på den när man skådespelar.
Men som sagt, smaken är förvisso olika, som John-Henri säger. Det här var mina fem cent om den skådespelerska som jag brukar kalla för Hollywoods slampa.
Kör hårt,
Sheriffen
* Jag tror att jag högre upp i tråden har recenserat en thriller där hon spelade huvudrollen, men är inte säker. Kolla själva. Och så spelade hon förstås mot Jack Nicholson även i monstrositeten Wolf, och den har jag recenserat på forumet, det vet jag. Men i avdelningen för genrefilmer, inte i denna tråd.
Senast redigerad av
Sheriffen sön 07 dec 2008, 23:48, redigerad totalt 1 gång.