Jag har prövat det här förr, men forumet växer i antal medlemmar och jag måste faktiskt göra ett nytt försök.
I dagarna färdigställer jag dubbelnumret 18/19 av Nova science fiction, som jag vågar påstå är Sveriges hittills genom tiderna mest ambitiösa sf-tidskrift.
Och Nova är ingen dagslända. Just nu har tidskriften i sin nuvarande inkarnation utkommit i nära fem år; jubileet firas med nr 20, som bör komma i början av 2009. Varefter fyra ytterligare nummer ska utges under året.
För er som inte stött på Nova är de normala numren 160 sidor tjocka och innehåller i runt tal 50.000 ord text – det motsvarar en ordinär pocketbok på cirka 240 sidor. Dubbelnumren (det här blir det tredje) har innehållit minst 280 sidor, eller cirka 90.000 ord text.
Nu är det inte textmängden som är intressant. Men jag och de andra som ingår i Novas redaktion gör vårt allra bästa för att se till att de många orden består av så bra sf vi klarar av. Listan över de författare vi har publicerat skulle vid det här laget bli mycket lång – i de första 17 numren har Nova publicerat cirka 100 noveller – men några av dem förtjänar avgjort att nämnas. Vi har tryckt eller kommer att publicera noveller både av de klassiska författare som formade sf-litteraturen, som Isaac Asimov, Ray Bradbury, C. L. Moore, Clifford D. Simak, Theodore Sturgeon och Stanley G. Weinbaum, av den senare generation författare som gjorde den till vad den är i dag, som Poul Anderson, Joe Haldeman, Donald Kingsbury, Joanna Russ, Robert Silverberg, "James Tiptree, jr" och Cordwainer Smith, och av dagens både ledande författare och mest lovande nykomlingar, som Cory Doctorow, Paul di Filippo, Kelley Eskridge, Jennifer Pelland, Justina Robson och Liz Williams. Vi har också – även om det knappast är någon entydig kvalitetsgaranti – publicerat i genomsnitt fler Hugo- och Nebulavinnande noveller per nummer än någon annan svensk sf-tidskrift. Och vi gör vårt allra bästa för att dessutom presentera intressant och tankeväckande kringmaterial: författarporträtt, ledare, bokrecensioner, då och då essäer kring olika aspekter på sf och fantastisk litteratur.
Självklart är vi både mottagliga för kritik och mycket intresserade av synpunkter. Men framför allt vill vi få fler läsare. För Nova lever ett prekärt liv: tidskriften har helt enkelt lite för få prenumeranter för att kunna bära sig ekonomiskt, och det innebär att den utges som en ibland väl dyr hobby. Drömmen är knappast så orealistisk som att det skulle gå att leva på att ge ut den, eller ens att den skulle ge något nämnvärt överskott. Men väl att den ska kunna bära sina egna kostnader, och åtminstone det är långt ifrån omöjligt. Allt som skulle behövas är faktiskt knappt 200 prenumeranter till. Och hälften av det antalet för närvarande icke-prenumeranter finns på det här forumet.
Så har du aldrig sett Nova science fiction men är intresserad av sf föreslår jag att du hör av dig. Och har du sett tidskriften, men inte är prenumerant, föreslår jag också att du hör av dig. Till dem som tror att de kan vara intresserade men inte vill köpa grisen i säcken erbjuder jag ett gratis provexemplar av något utkommet nummer; maila mig namn och adress så kommer det på posten. Och till dem som faktiskt tror att Nova kan vara värt att pröva på föreslår jag en prenumeration. Pris och postgironummer står under min signatur nedan; prenumererar du nu börjar din prenumeration med nr 18/19, som blir på minst 288 sidor och innehåller en kort roman av Rebecca Ore, inemot tio noveller, essäer av Bertil Mårtensson och T. A. Shippey och en hel del annat.
Låt mig till det lägga en sak till. Nova är öppen också för originalnoveller av svenska författare. Jag vet inte hur många här som har några egna författarambitioner, men jag skulle gissa att det finns åtminstone en handfull. Varför inte ge oss chansen att titta på vad ni skriver? För idén är ju inte enbart att Nova ska spegla den sf som publiceras utomlands, utan att tidskriften också ska bidra till existensen av en livskraftig science fiction på svenska. Och av svenskar.
John-Henri