Partner

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Partner

Inläggav Sheriffen » mån 07 jul 2008, 10:48

Jag ser det just igen i John-Henris korta text om Thomas M. Disch, som tragiskt begick självmord i fredags. Hans kille kallas för partner.

Det här är ingen anmärkning på John-Henri, som bara använder vanligt språkbruk, men varför ser språkbruket ut så? Varför är en tjejs kille en kille, medan en killes kille är en könlös "partner"? Det betyder egentligen "kompanjon" och skulle man uttrycka sig könlöst om någons äkta hälft sa man i alla fall förr "livskamrat".

Varför kallas den äkta hälften i samkönade par för "partner" i stället för "kille" eller "tjej" eller "man" eller "fru"?

Det här är ingen näsvis fråga; jag är nyfiken på riktigt.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 07 jul 2008, 12:53, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 07 jul 2008, 11:03

Ingen dum fråga.

Men jag tror inte att "partner" används för att ersätta "kille/tjej". Åtminstone skulle jag inte göra det. Distinktionen är snarare mellan en tillfällig eller kortvarig förbindelse och någon en person lever långvarigt tillsammans med. Och Disch levde ihop med Charles Naylor i nära trettio år. Samtidigt hade de inte såvitt jag någonsin hört gift sig. (Har man gjort det blir saken enklare; Nicola Griffith och Kelley Eskridge är varandras fruar.) Och då har "partner" såvitt jag vet blivit vedertaget, kanske mer sedan vi i alla fall i Sverige fick partnerskapslagen, som ju i hög utsträckning officiellt inför "partner" som alternativ till man/fru.

Frågan borde kanske helt seriöst ställas till någon språkvetare, dock. För det är ju faktiskt rätt intressant att man, som Sheriffen påtalar, använder ett åtminstone traditionellt sett icke sexuellt laddat begrepp för personer som har långvariga samkönade sexuella relationer. (En misstanke är ju att det är just därför. Ungefär som man förr i tiden brukade kalla sammanlevande kvinnor för "väninnor".)

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » mån 07 jul 2008, 12:28

Jag tror att John-Henri skulle ha skrivit livskamrat eller sambo om det hade varit för tio år sedan, och att det mycket riktigt är partnerskapslagen och diskussionerna runt den som har förskjutit vårt språkbruk.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Baren