Framtidens kvinnor?

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Planckskonstant » ons 25 jun 2008, 15:14

En kvinnas synpunkt: John-Henris iakttagelse är helt och hållet korrekt.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 25 jun 2008, 15:25

Planckskonstant skrev:En kvinnas synpunkt: John-Henris iakttagelse är helt och hållet korrekt.

Vilken av dem...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Planckskonstant » ons 25 jun 2008, 19:45

I princip hela bunten, men framförallt den om den tilltagande prinsessifieringen av unga flickor. Och det gäller inte bara tidningshyllan i närbutiken i Viken den senaste veckan, utan samtliga pressbyråer, klädaffärer, film mm i hela Sverige de senaste åren.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 25 jun 2008, 21:25

Nå, då ska jag lugna med att som jag nu tjatat om och ska sluta tjata om i och med detta inlägg så är i alla fall anförda statistikiakttagelser med flera om det rådande samhällsklimatet i Greklands storstäder i alla fall iakttagelser som är helt utanpå alla väggar. Promise. Och jag vet faktiskt det, tro mig på mitt ord eller välkommen ned och träffa och prata själv med dina athenska/spartanska/thessaloniska/välj själv systrar* så får du se.

Kör hårt,
Sheriffen

* I det kosmopolitiska Grekland pratar förstås så gott som alla i de något yngre generationerna, om än inte heller denna siffra är 100%-ig, i alla fall begriplig engelska, om än för det mesta med den mycket typiska, grekiska brytningen.
Senast redigerad av Sheriffen fre 27 jun 2008, 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Mattie » tor 26 jun 2008, 23:43

Sheriffen skrev:Jo. Javisst. Nere i Viken, en avkrok i Sverige, säljer de på nytt skära serietidningar till tjejer.

Men jag tycker att perspektivet är helt enkelt toksmalt, både geografiskt och tidsmässigt. Nästa år står det säkert några tuffa tjejtidningar där igen, även om det inte gjorde det just den här veckan, liksom.

Det är inte säkert. En ledande svensk liberal tankesmedja, och en (kvinnlig) neurolog har till exempel i samstämmighet hävdad att kvinnor är av naturen mjuka och väna varelser, vars duktighet är direkt kopplat till de snällhetshormoner deras hjärnor kan producera. Det gör att kvinnor är lämpliga med barn, men inte män. Män ska helst hålla sig borta från barn. Enligt neurologen är män till och med farliga för barn.

Det är ocoolt att vara stark, intelligent och självständig tjej. I rena tjejgrupper är det förmodligen omöjligt. I mansdominerade grupper är det, kanske främst i tonåren, möjligt om killarna låter en. Men det är fortfarande riskfyllt - sannolikheten att hamna i någon form av romantisk kontovers är obehagligt hög.

Jämför det med dagens läge, bara 18 år och ungefär en ny tonårsgeneration senare.

I dag går tjejerna, från tidiga tonåren och uppåt, ut antingen själva eller i väninnegäng. De inte bara inte behöver ha med sig manliga "väktare"; de vill inte.

Andelen våldtäkter går upp. Brottsförebyggande rådet ser en ökning av antalet anmälda våldtäkter som skett i samband med att ensamma tjejer träffar människor de mött på internet, eller följt med någon hem från en fest.

Saxat från en recension av boken "Våldtäkt och romantik": "För en man är en våldtäkt alltid något som begås av någon annan, en man som förmodligen både är sjuk och pedofil. För en kvinna är det ständigt närvarande. På väg hem från krogen, på fest, och ända in i sängkammaren."

Antalet kvinnor som mördas i sina hem av kvinnomisshandel har också gått upp sedan 1990. I Sverige.

Men intressant nog brukar män ställa sig utanför sådana problemformuleringar. Våld mot kvinnor, diskriminering av kvinnor eller annan missgynnande behandling av kvinnor är alltid någonting som utförs av någon annan, en inskränkt man. Förmodligen är den andra mannen också både sjuk och pedofil.

killar na som ... står och hänger vid bardisken och spanar in alla snygga, frigjorda, självständiga kvinnor som, om de har lust, möjligen bevärdigas gå dit och byta ett par ord med dem.

Eller så kan de ju köpa sig en fattig fru från utlandet. Det är inte helt ovanligt. De kommer inte lämna dig om du bara skickar pengar till deras familjer. När man har fått nog av de emanciperade kvinnorna i Sverige (eller Grekland) finns som tur var alternativ.

Och så kan man ju vara en sån där svensk kvinna som fått nog av emancipation. Emancipationen utmålas ofta och gärna i medier som "rädsla för kvinnlighet". En emanciperad kvinna som säger ifrån jämställs med en "sån där feministkärring" i populärdebatten. Och det gör att många kvinnor kanske drar sig för att bli självständiga individer.

Toppcitat: "Jag anser nog att kvinnor måste få vara kvinnor och män män för att alla ska få vara individer. Det är fel att tvinga någon vara det den inte är."

Hur som helst, få inte för sig att Viken är hela världen, herr Holmberg. Och kom ihåg att saker och ting går i vågor. Även samhällsförändringar.

Enligt samma logik är det bra med FRA-förslaget. Äntligen får vi tillbaka lite grann av statsmaktens överhöghet från innan industriella revolutionen! Man kan bara hoppas att de snart avskaffar rösträtten. Fast vänta - i Europaunionen är det ju typ det de gör.
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Inläggav Sheriffen » fre 27 jun 2008, 00:22

Mattie skrev:
Sheriffen skrev:Jo. Javisst. Nere i Viken, en avkrok i Sverige, säljer de på nytt skära serietidningar till tjejer.

Men jag tycker att perspektivet är helt enkelt toksmalt, både geografiskt och tidsmässigt. Nästa år står det säkert några tuffa tjejtidningar där igen, även om det inte gjorde det just den här veckan, liksom.

Det är inte säkert. En ledande svensk liberal tankesmedja, och en (kvinnlig) neurolog har till exempel i samstämmighet hävdad att kvinnor är av naturen mjuka och väna varelser, vars duktighet är direkt kopplat till de snällhetshormoner deras hjärnor kan producera. Det gör att kvinnor är lämpliga med barn, men inte män. Män ska helst hålla sig borta från barn. Enligt neurologen är män till och med farliga för barn.

Det är ocoolt att vara stark, intelligent och självständig tjej. I rena tjejgrupper är det förmodligen omöjligt. I mansdominerade grupper är det, kanske främst i tonåren, möjligt om killarna låter en. Men det är fortfarande riskfyllt - sannolikheten att hamna i någon form av romantisk kontovers är obehagligt hög.

Jämför det med dagens läge, bara 18 år och ungefär en ny tonårsgeneration senare.

I dag går tjejerna, från tidiga tonåren och uppåt, ut antingen själva eller i väninnegäng. De inte bara inte behöver ha med sig manliga "väktare"; de vill inte.

Andelen våldtäkter går upp. Brottsförebyggande rådet ser en ökning av antalet anmälda våldtäkter som skett i samband med att ensamma tjejer träffar människor de mött på internet, eller följt med någon hem från en fest.

En nyhet för mig. Dels visste jag inte att BRÅ bedriver statistiska undersökningar i Greklands storstäder, dels är - tro det eller ej - just personbrott jämförelsevis sällsynta i det grekiska samhällhet. Det är lite oklart varför, men våldtäkt, rån och lägenhetsinbrott är i Grekland betydligt mindre förekommande per capita än i till exempel Sverige. Det har förmodligen djupa, kulturella rötter, där sådant här var inte bara moraliskt förkastligt utan hämnades med vendettor. Gamla vanor lever kvar länge, typ.

Men ok, har BRÅ statistik över detta så tittar jag gärna på den. Länk?

Innan jag börjar låta som om jag hävdar att storstäderna i Grekland är paradiset på jorden så ska jag framhålla att jag skulle kunna räkna upp väldigt många (problem)områden där man i Grekland halkar långt efter Sverige, till exempel, och uppvisar mycket sämre förhållanden än här. Men just personbrott är bara inte ett av dem.

killar na som ... står och hänger vid bardisken och spanar in alla snygga, frigjorda, självständiga kvinnor som, om de har lust, möjligen bevärdigas gå dit och byta ett par ord med dem.

Eller så kan de ju köpa sig en fattig fru från utlandet. Det är inte helt ovanligt. De kommer inte lämna dig om du bara skickar pengar till deras familjer. När man har fått nog av de emanciperade kvinnorna i Sverige (eller Grekland) finns som tur var alternativ.

"Det är inte helt ovanligt." Hm. Har du ens varit i Grekland? Känner du några greker? (Innan du svarar: jag är född (halv)grek (min far är grek) och bor halva året i landet, varje år.) Det vanliga är att betrakta de grekiska kvinnorna som madonnor och de utländska som tillfälliga turister. De senare raggar man upp, de förra gifter man sig med.

Fast det är klart att det finns en hel del exempel på grekiska män och för den delen kvinnor som skaffar barn med utländska kvinnor/män för det. Om du med ovanstående besynnerliga påstående vill kalla min mor för en köpt fru från utlandet förolämpar du mig djupt, men eftersom jag ser att du även skriver emanciperade kvinnor från Sverige förstår jag naturligtvis att det bara är (i dina ögon?) lägre stående kvinnor från andra länder än de europeiska som är sådana här trälar eller vad det nu är du säger att de är. De går ju tydligen att köpa, i alla fall.

Och så kan man ju vara en sån där svensk kvinna som fått nog av emancipation. Emancipationen utmålas ofta och gärna i medier som "rädsla för kvinnlighet". En emanciperad kvinna som säger ifrån jämställs med en "sån där feministkärring" i populärdebatten. Och det gör att många kvinnor kanske drar sig för att bli självständiga individer.

Det är möjligt att det aldrig har slagit dig, men det händer att folk från olika länder skaffar barn med varandra av andra orsaker än väl (eller snarare mindre väl) övervägda socioekonomiska skäl.

De blir kära i varandra, till exempel. Det är en trevlig sysselsättning. Jag höll på att lägga till "Try it, you might like it", men givet att det här är Sverige så skulle jag då genast anklagas för mansgriseri, medan det förstås är helt ok för en kvinna att komma med bättre dolda men icke desto mindre inte alldeles osynliga oförskämdheter.

Men ok, jag ser förstås att du skriver om kvinnor i allmänhet och inte om någon enskild kvinna, så då ber jag att få påminna om att om man inte kan dra slutsaster om vad någon säger om den enskilda kvinnan utifrån hans/hennes resonemang om kvinnor i allmänhet, så kan man heller inte dra slutsatser om vad någon tycker om kvinnor i allmänhet utifrån vad denne säger om eller till en enskild kvinna.

Hur som helst, få inte för sig att Viken är hela världen, herr Holmberg. Och kom ihåg att saker och ting går i vågor. Även samhällsförändringar.

Enligt samma logik är det bra med FRA-förslaget. Äntligen får vi tillbaka lite grann av statsmaktens överhöghet från innan industriella revolutionen! Man kan bara hoppas att de snart avskaffar rösträtten. Fast vänta - i Europaunionen är det ju typ det de gör.

Vad är det du pratar om? Nu förstår jag uppriktigt sagt absolut ingenting. På vilket sätt följer det du skriver i det här citatet ur något jag eller för den delen John-Henri har sagt? Och är du möjligen medveten om att vi båda med emfas vänder oss emot både statsmakt (nästan all statsmakt) och FRA-lagen?

Exakt vad är det du menar, alltså?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Planckskonstant » fre 27 jun 2008, 09:32

Jag förstår fortfarande inte kopplingen mellan att grekiska kvinnor börjar nå något slags jämställdhet och betraktas som mänskliga individer med egen rätt och vilja istället för madonnor som måste skyddas och tas om hand av män och att det i västländer som ligger lite längre fram på emaniciaptionsfronten bedrivs aktiva kampanjer från moralkonservativt håll att fösa tillbaka kvinnor till en passiv och underordnad roll i samhället. Det här sker främst genom ett ständigt gnölande om att "kärnfamiljen är hotad". Lyssna gärna på den spännande första halvan av "Den heliga familjen" på p1 klockan 10 i dag, där David Tjeder och Yvonne Hirdman berättar vilket oerhört nytt fenomen kärnfamiljen är.

Jag är inte förvånad över det här kampanjandet, alla reaktioner möts av en motreaktion (det är något vi verkligen kan lära oss av historien), och den kommer att drabba Grekland också när grekiska kvinnor börjar kräva att få samma möjligheter och utrymme som män. Fast jag kan tänka mig att det redan finns uttalanden om att "familjen är hotad" även i Grekland?

Och självklart är jag uppriktig glad å de grekiska kvinnornas vägnar, men någon större tröst är det ju inte.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 27 jun 2008, 09:56

Själv förstod jag inte kopplingen mellan grekiska storstäder och BRÅ i Matties besynnerliga inlägg och misstänker i själva verket starkt att någon sådan koppling inte finns. Det tror nog inte Mattie heller att det gör, förmodar jag, men vad jag försökte göra i mitt inlägg var att visa på det vagt enfaldiga i att publicera ett inlägg utan beröringspunkter mellan de citat man tar upp och de kommentarer man skriver.

Annars håller jag som du kanske har sett med dig - jag påpekade, som du också gör, att varje reaktion möts av en motreaktion. (Och alltså ser man i år skära serietidningar för flickorna i tobaksaffärerna i Viken. Och hör i år radioprogram om kärnfamiljen. Här i Sverige.) Mattie fick emellertid för sig att jag hävdade att motreaktionen var något positivt, medan det jag sa i själva verket förstås var rent deskriptivt. Ur sin besynnerliga tolkning av det jag skrev drog hon den ganska häpnadsväckande slutsatsen att jag applåderar FRA-lagen. Go figure.

Det där med att man köper sig utländska fruar och annat oförskämt misogynt i just hennes inlägg bryr jag mig inte om att vidare kommentera, men jag hoppas att ovanstående rader i alla fall förklarar mitt inlägg för dig (som du - Brita - ju uppenbarligen kommenterar).

Annars håller jag i stort sett med dig och har väl lite svårt att se var jag skulle ha sagt något annat än det du säger. Men visst, motreaktioner finns redan i Grekland och har funnits i flera år. Direkt citat av en då 33-årig grekisk kvinna på en tillställning i december 2002:

"Det är kvinnorna i Grekland som har blivit moderna. Vi lever alla i 2000-talet nu, inte på 1800-talet. Det måste männen också inse."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 15 jul 2008, 06:42

Jag måste medge viss förvåning.

Jag hörde just i P1 Morgon en debatt mellan Katerina Janouch och Maria Sveland, där den förra - som är en kärnfamiljens försvarare - häftigt angrepp den senare, som är programledare för P1:s serie "Heliga familjen" (var det den programserien som Brita åsyftade tidigare i tråden?) och som i programmet häftigt angripit kärnfamiljen och den samhälleliga struktur den ger upphov till.

Hm.

Det visar sig alltså att P1:s radioprogram - jag ska för säkerhets skull lyssna till några avsnitt i SR:s arkiv, men det råder inga stora tvivel - är allt annat än familjekonservativt. Så vad är det vi pratar om?

Jag tror att vi pratar om precis det man alltid kan förvänta sig i alla samhälleliga frågor, i all samhällsutveckling - ett ständigt växelspel mellan reaktioner och motreaktioner, där en reaktion ger upphov till en motreaktion som i sin tur ger upphov till en motreaktion och så vidare, och så vidare, tills man millimeter för millimeter och generation för generation faktiskt (ofta) uppnår vad jag förmodar att vi alla här i tråden tycker är en humanare och jämlikare samhällsordning.

Det är något enklare för kvinnor att leva i Sverige i dag än det var 1908. Det är något enklare för bögar och lesbiska att leva i Sverige i dag än det var 1908. Det är något enklare för mörkhyade människor att leva i Sverige i dag än det var 1908. Och så vidare.

Och det var det här jag hela tiden menade. Jag har alltså till skillnad från John-Henri och Brita mycket svårt att bli särskilt upprörd över skära serietidningar och jag blir inte förvånad när det visar sig att anförda radioprogramserier i själva verket hårt kritiserar det heteronormativa kärnfamiljsidealet - det här är precis de reaktioner och effekter och motreaktioner och moteffekter man ständigt kan förvänta sig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » tis 15 jul 2008, 15:13

Det där med tidningar och media stämmer, det finns väldigt få tidningar som riktar sig till en kvinna som inte gillar mode, skvaller och krimskrams. Visserligen finns det tidningar för de som gillar och sticka och hålla på med scrapbooking och även några få andra tidningar för den som vill det som innehåller kreativa idéer som man kan göra. Men i övrigt är det tidningar som Hennes, Cosmopolitan, Julia och Barbie för oss tjejer. Vi skall intressera oss för klänningar, rosa, psykologi, kroppen, presenter till kompisar, mamma och pojkvän etc. Pratas det djur är det hästar och kattungar som gäller, om man inte tar in ett repotage om det "coolare" och mer "svart-rockande" djuret råtta. (Som för övrigt är ett superfint litet husdjur om man bara köper två av dem eller fler, de vill ha sällskap och kunna ligga uppe på varandra och sova).

Jag har slutat köpa Hennes-tidningar, Se och Hör läser jag bara hos frissan. De sista tidningarna jag köpe var UteMagasinet (special om Kungsleden), American Science (Special om hur synen förvillar oss och ställer till det för oss med synvillor och allt sådant där), Allt om Vetenskap (förövrigt en superkul lättläst vetenskapstidskrift) och skall jag läsa något som är riktiat lite åt kvinnor så läser jag hellre Nemi.

Det som dock är possitivt med kvinnor av idag är det att det verkar finnas hur många som hellst Deckardrottningar i världen, i deckargengren är det kanske till och med fler kvinnor som skriver idag. Tor-Fantasy förlag i USA har en egen satsning som heter "Women in fantasy" vilket var deras sätt att verkligen "kvotera in" fler kvinliga författare innom fantasygengren, Jane Lindskold som med sitt epos om Firekeeper en Vargkvinna på två ben är väll deras mer kända författarinnor just ifrån "women in fantasy" satsning. Förra året vann Doris Lessing änligen Nobelpriset, vilket var för många litteraturkritiker en seger för kvinnan som smart och duktig författare.

Idag är det också mer fokus på kvinnans situation i västvärlden, och i många U-länder tas små små steg mot ett bättre liv för kvinnor. Microlån som bara går till kvinnor för att lyfta fattigdommens ok ifrån skuldrorna till kvinnorna är ett exempel. EU har program mot trafficking och har mer eller mindre skrivit in att kön inte skall spela någon roll innom EU. Turkiet har haft en långdragen diskussion om slöjan och om den skall bäras på Universiteten. Även om det nu är tillåtet måste man se den långa debatten som något otroligt positivt. I något land idag utbildas säkert de första kvinnliga taxi-förarna (vet inte landets namn, har inte kollat upp det) denna minimala händelse är ett steg i rätt rikting också. I USA var man nära att få en kvinlig presidentkandidat i Hillary Clinton. I Finland blev bastubadande män ursinniga när en Svensk-Finsk reporter frågade dem vid millenieskiftet om de inte tyckte det skulle vara konstigt och ha en Kvinnlig president, de var nära på att slå reporten i ansiktet med de ölglas de hade i handen. Nu har Tarja Halonen suttit i snart 10 år. I Tyskland sitter Angela Merkel och även om hon är konservativ så bådar det gott.

Framstegen är många, men vissa så små att det inte märks. Andra så stora att de verkligen får oss att häpna.

I modebranshen skall det bli mer och mer olagligt för modehusen att anställa modeller med mindre BMI än 18,5 (eller vad det nu var) en del modeller vägrar tack vare detta idag att svälta sig till döds för att med matt hudfärg och trötta ögon stappla ut på Catwalken som en vandrande pinne.

Superkvinnan av idag heter dock fortfarande Angelina Jolie. Där har vi akilleshälen enligt mig. Hon är inte bara urläcker och bra skådis, hon är världsräddare (a la Bono och Geldof), har väll på bara 5 år skaffat sig 6 barn och har världens hunk till "man" i Brad Pitt. Hennes liv är så uppskruvat och perfekt att jag många gånger spyr galla över henne, helt i onödan tror jag, jag skall ju egentligen stötta en medsyster som har fått allt hon vill serverat på silverfat. Men hennes liv är för perfekt för att det är nyttigt för alla andra medsystrar jag har. Det är många tjejer idag som ser på Angelina och tänker att de är misslyckade som inte är som hon, det är djupt tragiskt. Avundsjuka skulle vara ett bra verktyg för att lyfta sig själv och klara av det man verkligen vill göra med sitt liv, men för många tjejer blir Angelina Jolie bara den största statustressigaste människan. De vill vara som hon men kan knappt hålla nere vikten under 80 kg, de vill vara som hon men har bara fått killen på 120 kg och som är datanerd till pojkvän, de vill vara som hon men klarar nätt och jämt av undersköterskeutbildningen. Ja you get my point.

Och så har vi ju tragiska Brittney och vilda Kate Moss och dekade Amy Winehouse som förebilder mer eller mindre för tjejer idag. Visserligen är det ett dåligt men ändock framsteg att tjejer kan vara som Mick Jagger idag, kröka, pöka och hålla igång med allt vad livet har att tillgå. De blir dock sedda ner på och den killen som däremot är som Pete Dorothy (Stavning?) ses som filurer som bara e coola.

Men i Sverige har vi ändå kommit längre, här ser tjejer upp till Ola Salo, Brolle Jr och EMD. På samma sätt som man på 1950-talet kunde se upp till Ingrid Bergman, Marilyn Monroe och Ann-Margret Ohlsson. Vi har fått tjejer som kan både upplyfta killar som genier och som världens sötaste bimbo-pinnuppor och också som den söta killen i grannkåken.

Var världen är på väg vet jag dock inte, jag vill vara optimist och se ljust på den. Men då får vi banne mig inte sitta och rulla tummarna bara för att det är kul. Utan vi får sträva mot en värld där kön verkligen inte spelar någon roll, där alla lagar och regler funkar likadant för alla. Och där killar lika gärna som tjejer tar 7 månaders pappaledigt för att vara hemma med lill-knotten till dotter eller son. Där kvinnor leder världens länder utan att det ser ut som fyra små färgklickar på "Familjefotografierna" som tas när det är toppmöte. Jag är dock helt överväldigad över att Margot Vallström seglar upp som en av de bästa politikerna vi haft på 2000 talet ifrån Sverige. Det gör mig lite småstolt.

Oj oj oj va långt detta blev! Och så analytiskt. Haha. Hoppas Ni orkar läsa allt!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 15 jul 2008, 15:39

Livgivare skrev:Det där med tidningar och media stämmer, det finns väldigt få tidningar som riktar sig till en kvinna som inte gillar mode, skvaller och krimskrams. Visserligen finns det tidningar för de som gillar och sticka och hålla på med scrapbooking och även några få andra tidningar för den som vill det som innehåller kreativa idéer som man kan göra. Men i övrigt är det tidningar som Hennes, Cosmopolitan, Julia och Barbie för oss tjejer. Vi skall intressera oss för klänningar, rosa, psykologi, kroppen, presenter till kompisar, mamma och pojkvän etc.

Trivialt sant, förstås, men vänta nu ett tag... Vad hindrar kvinnor från att läsa Illustrerad Vetenskap, Historia (jag känner - gasp! - en tjej som köper vartenda nummer), National Geographic, what have you?

Och tilläggas bör att tidskrifter som uttryckligen riktar sig till män är lika stereotypa som dem som riktar sig till kvinnor, men nu är det i stället motor, nakna brudar och hemsnickrande som gäller.

Inga av stereotypgrejerna är bra, förstås, men man bör hålla i minnet att de finns åt båda hållen och rimligen är lika diskriminerande åt båda hållen. För både kvinnor och män, alltså.

Och förresten, som sagt:

De sista tidningarna jag köpe var UteMagasinet (special om Kungsleden), American Science (Special om hur synen förvillar oss och ställer till det för oss med synvillor och allt sådant där), Allt om Vetenskap (förövrigt en superkul lättläst vetenskapstidskrift) och skall jag läsa något som är riktiat lite åt kvinnor så läser jag hellre Nemi.

Och så:

Det som dock är positivt med kvinnor av idag är det att det verkar finnas hur många som hellst Deckardrottningar i världen, i deckargengren är det kanske till och med fler kvinnor som skriver idag. Tor-Fantasy förlag i USA har en egen satsning som heter "Women in fantasy" vilket var deras sätt att verkligen "kvotera in" fler kvinliga författare innom fantasygengren, Jane Lindskold som med sitt epos om Firekeeper en Vargkvinna på två ben är väl deras mer kända författarinnor just ifrån "women in fantasy" satsning. Förra året vann Doris Lessing änligen Nobelpriset, vilket var för många litteraturkritiker en seger för kvinnan som smart och duktig författare.

Idag är det också mer fokus på kvinnans situation i västvärlden, och i många U-länder tas små små steg mot ett bättre liv för kvinnor. Microlån som bara går till kvinnor för att lyfta fattigdommens ok ifrån skuldrorna till kvinnorna är ett exempel. EU har program mot trafficking och har mer eller mindre skrivit in att kön inte skall spela någon roll innom EU. Turkiet har haft en långdragen diskussion om slöjan och om den skall bäras på Universiteten. Även om det nu är tillåtet måste man se den långa debatten som något otroligt positivt. I något land idag utbildas säkert de första kvinnliga taxi-förarna (vet inte landets namn, har inte kollat upp det) denna minimala händelse är ett steg i rätt rikting också. I USA var man nära att få en kvinlig presidentkandidat i Hillary Clinton. I Finland blev bastubadande män ursinniga när en Svensk-Finsk reporter frågade dem vid millenieskiftet om de inte tyckte det skulle vara konstigt och ha en Kvinnlig president, de var nära på att slå reporten i ansiktet med de ölglas de hade i handen. Nu har Tarja Halonen suttit i snart 10 år. I Tyskland sitter Angela Merkel och även om hon är konservativ så bådar det gott.

Framstegen är många, men vissa så små att det inte märks. Andra så stora att de verkligen får oss att häpna.

Och här är vi helt överens. Jag måste säga att det känns fräscht med en svensk kvinna som äntligen låter bli att på det sedvanligt svenskgnälliga viset helt och hållet fokusera på de små helt lokala grejer som är negativa, utan i stället väljer att a) se på mänskligheten och samhället i stort och b) fokusera på det som är positivt. För som du säger, framstegen är många och enorma.

Här i Sverige gnälls det över skära serietidningar, medan det åt det positiva hållet ute i världen finns sådant som kvinnliga statsöverhuvuden (och partiledaren för vårt största parti är numera kvinna) och åt det negativa hållet omfattande könsstympning. Båda delarna så oändligt mycket viktigare. Och det är det här jag har så svårt för; dels fokuserandet på ärligt talat bagateller i den närmaste omgivningen (det är väl bara att låta bli att köpa fel serietidningar åt barnen?! Själva har de inga stålar och jag vet att det här funkar; det gjorde det på mina brorsdöttrar, alla tre), dels ovilja att lyfta blicken två millimeter och se hur mycket positivt som faktiskt inträffat och inträffar. Nu om någonsin är ju strävan mot jämlikhet mellan könen i alla fall i västvärlden på många fronter *enastående* framgångsrik! Sedan kan Gudrun Schyman snacka om att alla män är talibaner om hon tycker det är kul, men hon har ju bara tvärfel.

I modebranshen skall det bli mer och mer olagligt för modehusen att anställa modeller med mindre BMI än 18,5 (eller vad det nu var) en del modeller vägrar tack vare detta idag att svälta sig till döds för att med matt hudfärg och trötta ögon stappla ut på Catwalken som en vandrande pinne.

Här är vi inte överens längre. Jag tycker man ska få modella oavsett hur slank man är, om nu någon vill betala en för det och andra vill komma och titta. Att förbjuda individer som inte har en viss kroppsvikt att ta vissa yrken slår mig som befängt diskriminerande. Ungefär som om det vore olagligt att ha fel hudfärg på catwalken. Eller fel kön.

Det är många tjejer idag som ser på Angelina och tänker att de är misslyckade som inte är som hon, det är djupt tragiskt.

Fast det är de tjejernas fel. Inte Angelina Jolies.

Du säger mycket vettigt även i slutet på ditt inlägg. Fast jag citerar det inte, för alla kan ju läsa det här ovan.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » tis 15 jul 2008, 16:16

Det jag menar med att jag inte gillar modevärlden och det Angelina Jolie-ideal som finns idag är mest att det blir så enformigt. Man skall vara som Angelina och man skall se ut som en yngre kopia av henne. Självklart skall man kunna vara modell även om man har olika stora bröst, ha annan hudfärg, är av storlek 46 i kläder (modellerna av idag har förövrigt storlek 32 eller 34) eller om man så har smala läppar och har stripigt men fint hår. Det skall inte vara någon yttre gräns för vad som är kvinligt och vackert, så länge det är sunt och hälsosamt för kvinnan. Ser vi på Lizzie Jagger som av naturen är supersmal (Ja med Jerry Hall och Mick Jagger som föräldrar så kan man bara inse att hon kan äta som en häst men ändå inte gå upp i vikt) så ser man att hon är hälsosam och frisk.

Bild
Lizzie Jagger (inte den bästa bilden men man ser glädjen och friskheten i henne)

Det jag hellst av allt vill fram till är att man skall fightas i det stora och i det lilla och se på det positiva och på det negativa, allt med samma tanke i huvudet. Nämligen den att i den bästa av världar skall kvinnor vara så pass fria att vara vad de själva vill vara utan några som hellst yttre krav på att se ut på ett visst sätt, ha en viss sorts yrke, ha ett visst sorts intresse eller vara sexuellt på ett visst sätt. Att befria kvinnan är att antingen få henne att bli människa utan att vara objekt, eller att både objektifiera både kvinnan och mammen, eller att subjektifiera både kvinnan och mannen. Detta låter jobbigt, men läs det flera gånger och långsamt. Vi kvinnor måste verkligen kunna vara härskare över våra egna kroppar, drottningar i våra egna hem (inte på det viset att vi sätter oss på killen som om han vore en slav, utan som om han vore en jämlike) och både söt kattunge, mäktig jaguar, cool hök, ful tretåig sengångare, konstigt stor val eller vad vi nu tänkas vilja vara. Om jag vill vara en lugn ko samtidigt som jag vill vara en vis elefanthona och en uthållig långlivad liten val så skall jag kunna vara alla tre på en gång.

Om man inte orkar se till helheten så måste man kanske börja på kommunal nivå där man kan jobba för att få upp lönen för kvinnor till 100% av mannens. Eller andra saker. Kanske borde kvinnor som hatar dagens kvinnopress starta en tjej-tidning med inriktning på något annat ämne. Så som man gjorde när man startade upp tidningen King för att ge killar en modetidning. Det kanske är svårt, men finns det inte utbud så kanske ingen köper det som verkligen efterfrågas. Och man måste faktiskt sälja sin tidning med mördande reklam.

Här i stan skulle det visst öppnas upp en studiecirkel för tjejer som vill vara ornitologer, för att det finns för mycket killar. Kanske hoppar jag på där, för att utjämna siffrorna i ornitologvärlden, på likadant sätt som min sambos kusin har gjort genom att bli jägare, hon har faktiskt skjutit sin första älg!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 15 jul 2008, 16:45

Själv gillar jag heroin chic. En av de mest spännande, nyskapande och konstnärligt utmanande mode- och fotomodellsriktningar vi sett under de senaste hundra åren. Anorektiskt glåmiga tjejer i söndertrasade kläder, inte helt olika en av riktningarna inom undergroundmodet som redan när heroin chic gjorde sitt inträde i medievärlden fanns i den internationella nattklubbsvärlden.

Jag gillar Lizzie Jagger också, även om jag tycker att hon är lite för mjäkigt dockutstyrd för min smak (på bilden du har postat, alltså - hur gjorde du det, förresten?). Hon ser faktiskt för patriarkaliskt stereotyp ut för min smak, men jag har inget emot att hon låter fotografera sig så och att det finns andra som gillar hennes klädsel och utseende.

Att man däremot inte skulle få ha storlek 32 eller 34, som heroin chic-brudarna, eller att man måste se frisk och sund ut, det förstår jag inte alls. Varför?

Det här med förebilder är inte så entydigt som det alltid görs gällande i den svenska debatten. Det finns flera relevanta invändningar mot det gängse sättet att resonera och den främsta av dem är att vi faktiskt själva väljer våra förebilder. Det förefaller mig närmast misogynt att påstå att tjejer i tonåren generellt skulle vara så korkade att de inte själva förmår välja idoler och förebilder, efter eget tycke och smak.

Vidare finns det inte hos utövande konstnärer, som modefotografer, popstjärnor, fotomodeller, etc., något vare sig moraliskt eller juridiskt tvång att vara allas förebild. Bland annat därför att folk just väljer förebilder, men även för att den motsatta ståndpunkten - att konstnärer skulle ha ett sådant ansvar - vore liktydigt med moral majority-censur av konsten.

Att skylla problem som anorexi, bullimi, skönhets"fixering" (vad nu det är för något) och missnöje med den egna kroppen på fotomodeller och modevärlden är ett lika enfaldigt syndabocksförfarande som att skylla ungdomars gatuvåld på Arnold Schwarzenegger-filmer. Eller det moraliska förfallet på Elvis Presleys vickande höfter. Eller ungdomens förflackning på jazzmusik.

Men det är ett bekvämt sätt att slippa ta itu med de mycket mer djupgående pyskologiska och sociala orsaker som i själva verket ligger bakom problemen och som är oerhört svåra att definiera och ännu svårare att åtgärda.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 15 jul 2008, 17:24, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » tis 15 jul 2008, 17:22

Att sätta bild i ett inlägg är enkelt. Det gör man bara med dessa taggar [img]Bildens-www.bild.com/etc-adress[/img] där du byter ut Bildens-www.bild.com/etc-adress mot bildens verkliga adress.

Ja man kan få se helt dekad ut om man så vill. Men att enbart se individen som ansvarig för det den gör, eller att bara se psykologi-hjälp i flera år som enda lösningen är också ganska naivt, lika naivt som att bara skälla på skönhetsideal. Tonnåringar må vara unga, de är också en hel del smartare än vuxna i många hänseende, men på samma sätt som vi också är dumma i huvudet och helt utan egen världsbild och självbild, så är också många tonnåringar. För att få bukt på problem, måste det finnas en så pass bredd i konsten att den inte blir tunn och mjäkig och bara falla för kommersiella krafter, som den på senare tid har gjort i mångt och mycket. Världen måste få vara komplex för att vi som komplexa människor skall känna oss bekväma i alla våra roller som vi har, spelar, gillar och hatar. Vi har ju inte en värld där alla killar går omkring och ser ut som Brad Pitt och där alla kvinnor går runt och ser ut som Angelina Jolie. Det hade varit så trist.

Lizzie Jagger, kan också se lite trashigare ut. Även om nu denna bild inte e superbra.
Bild
Tjejen som står bredvid Lizzie är Theodora Richards (Keith Richards dotter, nästan alla Stones-barn har blivit modeller)...
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » tis 15 jul 2008, 17:37

Nu är Lizzie mycket mer i min smak! Theodora också. Nu är de här båda brudarna rock 'n' roll, och det menar jag helt oavsett deras fäder (i sammanhanget ointressanta, tycker jag nog - de här tjejerna ser ut att stå alldeles väldigt bra på egna ben).

Tack för tipset om hur man lägger in bilder!

Psykologihjälp kanske kan vara en väg - ibland, för vissa. Själv har jag aldrig behövt någon och sätter inte särskilt stor tilltro till den. Fast det var inte så jag menade, för vad jag egentligen menade var att till alla moralpanikares häpnad skulle anorexi- och bullimiproblemen kvarstå med oförminskad kraft och styrka även om varenda fotomodell plötsligt sveptes bort från jordens yta och varenda catwalk slogs i bitar. För det finns alltså inget samband här, eller i varje fall bara ett mycket marginellt. Det där är främst ett populärt syndabocksresonemang här i Sverige (det skulle för somliga svenskar nog vara märkligt att konstatera hur sällan man hör den sortens resonemang i övriga Europa).

Ingen har sagt att alla tonåringar är smarta och ingen har sagt att alla människor ser ut som Angelina och Brad. Men vad jag tycker är besynnerligt är att ge Angelina och Brad skulden för eventuellt korkade tonåringar som börjar svälta sig till döds för att de har sett några bilder på det glamorösa paret. Och jag tror alltså inte ens att det har hänt.

Kör hårt,
Sheriffen

Och nu, bara för att jag kan - min favoritmodell Kate Moss under sin heroin chic-tid:

Bild[/img]
Senast redigerad av Sheriffen tis 15 jul 2008, 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren