Libris

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Libris

Inläggav Sheriffen » tis 10 jun 2008, 17:37

Det finns - eller fanns, snarare - ett väldigt bra ställe på nätet där man kunde söka efter böcker och författare och olika utgåvar, nämligen Libris.

För bara något år sedan gick det till så här: man kom till Libris startsida, där det på en del av skärmytan stod "Sök efter böcker", typ. Under rubriken fanns rektanglar med rubriker som "Författare", "Titel", etc., och så fyllde man i så många uppgifter man alls kunde och så tryckte man på "Sök" och sedan fick man fram en lång träfflista.

Det var begripligt och rätt användbart.

Nu har den här platsen på nätet förbättrats och därför blivit helt oanvändbar, eftersom den inte går att begripa. Precis som vanligt i datorvärlden innebär alltså förbättring att en allt mindre, nördigt högutbildad superelit ska kunna använda tjänsten, medan alla andra lämnas utanför.

Jo, jag lyckades efter åtskilligt besvär söka. Men fick en träfflista som var så erbarmlig att jag genast såg att den var inte bara inkomplett utan kategoriskt absolut felaktig. Trots att jag hade både titel och författare.

Om någon därför kan länka till någon variant av sökning enligt den ursprungliga modellen, om sådan fortfarande finns, ska jag behålla Libris i min meny "Favoriter".

Annars får jag, med beklagande, radera den liksom jag fått göra med så många andra "förbättrade" (alltså numera fullständigt och kategoriskt oanvändbara) hemsidor på nätet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 10 jun 2008, 18:14

Libris använder sig inte av det trettonsiffriga ISBN-numret och är alltså onda.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Baren