Presentera dig här

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Skäggmonstret » mån 22 jan 2007, 21:11

sisterofsam skrev:Jo, Conviction kan jag nog se till att släpa mig till. Nästan alldeles säkert.

Saknar du övertygelse?
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav sisterofsam » lör 27 jan 2007, 15:03

Skäggmonstret skrev:
sisterofsam skrev:Jo, Conviction kan jag nog se till att släpa mig till. Nästan alldeles säkert.

Saknar du övertygelse?

Jo
Annika
sisterofsam
WAHF

Inläggav margl » tis 30 jan 2007, 17:26

Hallå

Jag heter Martin Glännhag, är för närvarande 23 år och student i Linköping. Därtill är jag ateistisk materialist, estecist, bokmal, melankoliker, cynisk romantiker, manodepressiv, besatt av dekadensmotiv och leker författare på fritiden. Jag kom in i science fiction och fantasy med modersmjölken (eller nästan i alla fall). Jag växte upp i ett hem där min far hade lyckats samla ihop nästan alla gula Deltaböcker, samt en hel del annat, och där min mor läste böcker som Trollvinter och Sagomåne med mig.
Min verksamhet inom svensk fandom har varit ganska begränsad, just nu är jag medlem i Linköpings Science Fiction Förening. Jag har en mycket bestämd litterär smak som jag dock har svårt att definiera för andra, det hela kretsar oftast kring välutvecklat språk (egenskaper som briljans och elegans eller kraft och arkaisk styrka, premieras) samt miljöer och motiv.
Bland mina favoritförfattare befinner sig Clark Ashton Smith, Robert E Howard, Lord Dunsany, James Branch Cabell, Jack Vance, Sam J Lundwall och C L Moore.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav ExVagant » ons 07 feb 2007, 18:23

Hej på er!
Efter att ha roat mig med att skicka krypterat meddelande till Sheriffen, så ska jag väl presentera mig för resten av gänget. Jag heter Anders Thyr, 41, och hängde kring fandom ett tag i mitten-slutet av åttiotalet innan andra intressen tog överhanden i ett decennium och snart två. Konstnär till min profession och utbildning, men livnär mig för närvarande som lärare i grafisk design och kommunikation.

Maniskt flitig läsare av SF och fantasy i min ungdom, idag blir det något mer sporadiskt. En och annan Greg Bear slinker ned, tillsammans med en del angränsande litteratur, genremässigt.

Har väl egentligen varit helt overksam inom fandom i tjugo år, mest träffat gamla kära vänner och bekanta från den gamla kretsen ibland. Men så halkade jag med på den senaste Swecon i Sthlm. Vilket var väldigt trevligt, eftersom en hel del andra gamlingar tydligen hade fått samma impuls.
ExVagant
LoC-skribent

Inläggav supernaut » mån 26 feb 2007, 11:24

Hej hörni! Jag är göteborgsbo sedan länge, men nu plötsligt bosatt i Skåne. Flitig två-små-barnsfar i behov av koncentrerad sf-stimulans. Tillbaka till Vintergatan på Bolibompa funkar inte för mej längre... Upptäckte genren som bokslukande tioåring, läste allt som fanns på biblioteket i Växjö, där jag växte upp (tack Delta för era gula ryggar, tack Sam J Lundwall, Lovecraft, Simak, Asimov, Clarke, Heinlein och Van Vogt). Blev rollspelare och datornörd på den tiden det bara fans fyra i hela stan (samma personer), letade efter sense of wonder-sf (t.ex. Larry Niven) genom att köpa böcker på måfå ur sf-bokhandelns katalog. Fattade aldrig att det fanns fanzines, fandom eller liknande. Begreppet fandom har jag kommit i kontakt med genom den här sajten faktiskt, "träffas på bokpratar- eller pubmöten", det har jag ju gjort en del och är det inte en bra idé. Saknar din bokhandel ständigt, J-h:n. Jag är eskapist och älskar svindlande tankar, kosmiska gåtor och onämnbara hemligheter... men behöver trovärdiga karaktärsskilddringar och bra dialog. På senare har jag haft mest behållning av Ted Chiang, Jeff Noon, M John Harrison, Tim Powers och China Miéville. Illuminatus!-trilogin är en gammal favorit. Jag måste läsa mer än jag hinner och samlar på bra tips, googlade därför in mej på sajten en dyster feburarimorgon...
Senast redigerad av supernaut mån 02 jul 2007, 14:47, redigerad totalt 2 gånger.
supernaut
LoC-skribent

Inläggav J-h:n » mån 26 feb 2007, 13:54

supernaut skrev:Saknar din bokhandel ständigt, J-h:n. Jag är eskapist och älskar svindlande tankar, kosmiska gåtor och onämnbara hemligheter... men behöver trovärdiga karaktärsskilddringar och bra dialog. På senare har jag haft mest behållning av Ted Chiang, Jeff Noon, M John Harrison, Tim Powers och China Miéville. Illuminatus!-trilogin är en gammal favorit. Jag måste läsa mer än jag hinner och samlar på bra tips, googlade därför in mej på sajten en dyster feburarimorgon...

Du missar väl inte Månadens sf/fantasy på http://www.sfbok.se/ - väldigt ofta valda och skrivna av mig och Glenn här i Göteborg.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav supernaut » mån 26 feb 2007, 15:50

J-h:n skrev:Du missar väl inte Månadens sf/fantasy på http://www.sfbok.se/ - väldigt ofta valda och skrivna av mig och Glenn här i Göteborg.

Skulle inte tro det! Men det är också kul att hamna i en så sofistikierad virtuell salong som den här.
supernaut
LoC-skribent

Inläggav Cesse » ons 01 aug 2007, 15:53

Hej

Marcus heter jag och är 30 år. Jag är född, uppvuxen och lever i Linköping. Jag jobbar som skötare inom psykiatrin och har gjort det sedan jag gick ut gymnasiet 1996.

Jag har alltid tyckt om Sci-Fi, Fantasy och Skräck så länge jag kan komma ihåg. Sci-Fi har smugit sig in i mitt liv sakta men säkert under min uppväxt och jag kan inte riktigt sätta fingret på när det stora genombrottet kom.

Jag läser en hel del böcker på min lediga tid och en bra bit av det tas upp av allehanda titlar inom Sci-Fi genren. Jag har flera olika författare som jag tycker om men jag har inte "snöat in" på vissa författare utan är öppen för att läa det mesta.

Några av mina favoritförfattare är i alla fall: Peter Hamilton, Stephen Baxter och Ken MacLeod.

Utöver Sci-Fi läser jag även mycket inom Fantasy och Skräck/Rysare.

Jag har också ett väldigt stort intresse för film, det är mer eller mindre det största intresset jag har. Inom denna genre finns det mycket bra och dåligt att hämta. Liksom med litteraturen så är jag allätare och är öppen för att se det mesta.

Kommer inte på något mera att skriva just nu men om det är någonting ni undrar över så är det bara att fråga. :)
Cesse

Inläggav jophan » ons 01 aug 2007, 19:09

Välkommen!

MacLeod är även en av mina stora favoriter (och det var så sent som i förrgår som jag drack upp det sista i den flaska Talisker jag fick när han var över i Sverige som gäst på kongress 2003!).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Cesse » fre 03 aug 2007, 14:17

Tack. :)

Fick du flaskan med Talisker av MacLeod själv? :shock:
Tycker han är en bra författare och jag blev lite besviken när jag inte hade möjlighet att besöka SweCon 2003. :(

Hur är MacLeod som person? Vad fick du för intryck?
Cesse

Inläggav jophan » fre 03 aug 2007, 14:41

Cesse skrev:Fick du flaskan med Talisker av MacLeod själv?

Jag var den som höll kontakten med honom inför kongressen, så det blev så. Vi hade stött ihop på kongresser i England tidigare. Det är en av de roliga sakerna med sf-fandom, man lär sig ganska snabbt att författare är vanliga människor som man umgås med som vem som helst på kongresser.

Cesse skrev:Hur är MacLeod som person? Vad fick du för intryck?

MacLeod är genomsympatisk. Anspråkslös, avslappnad, vänlig och intelligent. Jag har bara gott att säga om honom.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » fre 03 aug 2007, 20:48

Sekunderar gärna det omdömet. Klok är han också, eftersom han började som trotskist och har blivit libertarian. Och en oerhört trevlig kille, som dessutom skrivit flera bra romaner.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Cesse » mån 06 aug 2007, 16:03

Det är ungefär vad jag hade för intryck av honom. Hoppas att han dyker upp på framtida konvent här i sverige så kanske man får chansen att växla ett par ord med honom.
Cesse

Inläggav Livgivare » fre 17 aug 2007, 21:54

Hejsan.

Leelene heter jag och är en tjej som gillar och läsa böcker som sjutton. Läser kanske normalsnabbt eller vad man nu kan säga, så en bok på 700 sidor på engelska kan ta upp emot 7 dagar medans en på svenska kanske tar 4 dagar (om jag bara läser, äter och inte gör så mycket annat)...kanske låter det långsamt men jag har varit en långsam läsare som nu läser snabbare...

Jag bor i Sundsvall (verkar vara den mest nordligaste på detta forum :-( trist men kanske finns det fler?) här trivs jag gott och har det allmänt ok. Jag är en tjej och jag är 25 år gammal. Har en pojkvän som kommer ifrån Norge...mamma och pappa bor i Lidköping och jag kommer därifrån!

Började läsa SF och F bara för att jag ville ha fler böcker att välja på, blev trött på thrillers och deckare och började med Fantasy, SF, historiska romaner, klassiker och även romaner av vanliga typen. Fattar inte att en del kan bara läsa deckare eller faktaböcker just nu. Det är ju när man blandar gengrena (stavning?) som bokläsandet blir som mest lustfyllt och man vet inte vad man har och vänta sig...

Nått mer? Eh, jag gillade Star Trek Voyager supermycket när det gick på SVT, fast jag tyckte inte om serien efter Voyager som jag tror hette Enterprise?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav jophan » lör 18 aug 2007, 22:38

En diskussion om läsning knoppades av och hamnade är: http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?t=635
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Baren