Teater och copyright

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Teater och copyright

Inläggav Svensson » mån 12 maj 2008, 12:33

Om en författare skriver en bok och får den antagen av ett förlag, så skrivs ett kontrakt där förlaget får ensamrätt på boken. Right?

Men hur är det med teater då? Om en författare skriver en pjäs och en teater väljer att sätta upp pjäsen, vilken slags copyright eller ensamrätt får då teatern på pjäsen ifråga? Hur ser avtalen ut?

Tacksam för svar.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 13 maj 2008, 02:38

Detaljerat kan jag inte detta, men teatern - eller, snarare, teatersällskapet - har ingen copyright på själva pjäsen. Den tillhör författaren (eller dennes arvtagare, i 70 år efter författarens död - sedan är den public domain). Vad teatersällskapet har copyright på är sitt framförande, varför det exempelvis inte är tillåtet att fotografera föreställningen med en filmkamera och sedan utan deras tillstånd sända den i tv.

Sedan är det strängt taget inte så att ett förlag har ensamrätt på en bok av en författare heller. Utgivningsrätt, ja, men begränsat - så till exempel kan förlaget inte hindra författaren och/eller dennes agent att själv sälja rättigheter till en översatt utgåva av annat förlag i annat land.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 13 maj 2008, 06:36

Förlagets utgivningsensamrätt gäller dessutom bara under en begränsad tid, exempelvis tio år eller så länge den inte tar slut på förlaget.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » tis 13 maj 2008, 09:30

Tack för svar, nu vet jag lite mer.

Det verkar alltså vara rätt fritt att låta olika teatrar sätta upp samma pjäs, eftersom de inte kan copyrighta texten. Men inte skulle, säg, två teatrar i samma stad bli glada om man lät båda sätta upp sin nyskrivna pjäs?

Som författare (jo jag har en pjäs ute för koll, kan ej säga mer just nu) vill man så klart att så många teatrar som helst ska sätta upp 'en, men det får väl finnas gränser också.

Ingen har ännu antagit pjäsen. De kollar den, ska höra av sig. Men hur göra om flera teatrar vill ha den?

Såklart tackar man ja till den första som hör av sig och är positiv, visar intresse för att sätta upp den. Men hur gör man om teater nr 2 också visar intresse; man vill ju vara garderad, vill inte lägga alla ägg i samma korg. Teater nr 1 kan ju t ex gå i konkurs under tiden, och om man då tackat nej till teater nr 2 då står man där som ett fån.

Kan man göra så, ge flera teatrar löfte om att sätta upp pjäsen? Eller finns det något kontraktsförfarande som hindrar sånt här?
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 13 maj 2008, 10:07

Det finns så vitt jag vet inget som per se hindrar att två olika teatrar sätter upp samma pjäs, men det vore ju korkat att låta det ske. Säg att teater 1 antar pjäsen och inte går omkull och att detsamma gäller teater 2 - båda teatrarna, som sannolikt i likhet med alla andra teatrar i landet inklusive Dramaten kämpar för sin överlevnad, kommer att bli svinsura. Och du skulle konkurrera med dig själv och även om man med visst fog kan hävda att det kanske finns utrymme för låt säga en uppsättning av August Strindbergs "Fröken Julie" på Stadsteatern och en på Dramaten under samma säsong (fast det vore inte lyckat det heller; den ena av dem skulle helt säkert förlora kampen, nämligen den som fick sämst recensioner - nästan alla skulle ju gå och se den andra i stället), så gäller detsamma helt avgjort inte en pjäs av Lennart Svensson, som ingen vet vem det är.

Nej, man ska inte konkurrera med sig själv och man ska inte försätta sig i en situation där man omgående skaffar sig ett rykte som pucko. Film- och teatersverige är ett litet samhälle; om du har klantat till det så här en gång vågar jag lova dig att det tar tjugofem år innan någon ens bryr sig om att titta på en pjäs av dig igen. Om någonsin.

Du kan inte skicka pjäsen till två teatrar *på samma gång*. Likaväl som man inte bör skicka sitt bokmanus till två förlag på samma gång.

Vänta in svar från teater 1. Svarar de ja, så var lojal mot dem. Obrottsligt så.

Annars går det åt helvete. Tro mig.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tis 13 maj 2008, 10:38

Javisst, är man ny i branschen får man inte dabba sig. Att lojalt stå vid "förstatjingaren" låter som ett bra råd.
Svensson
Trufan

Återgå till Baren