Grekiska skandaler och tragedier

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Grekiska skandaler och tragedier

Inläggav Sheriffen » tor 17 apr 2008, 13:26

Vi pratade härom månaden på Fanaclistan om mytologi, enkannerligen grekisk, och kom då även in på mytologins funktion och hur den fortfarande inte så sällan ingår som en naturlig fond i det moderna livet och tänkesättet här i landet.

Just nu har vi ett mycket målande exempel på den saken, som jag tänkte kunde vara av intresse även för forumet.

Den senaste politiska skandalen i Grekland innefattar:

!) Två självmordsförsök (kulturministern och hans sekreterares advokat, med synnerligen allvarliga följder för framförallt den förre, som hoppade från tredje våningen).

!) Högprofilerad otrohet.

!) Utpressning (sekreteraren videofilmade i smyg sitt knullande med kulturministern och började med att hota med att springa med dvd:n till medierna för att sedan sätta sitt hot i verket, åtföljd och med hjälp av sin advokat (!)).

!) En muta från kulturministeriet på 500.000 euro (c:a 5 miljoner kronor) till den ene av delägarna i en tv-kanal, vilket lett till en fullständig splittring mellan honom och den andre delägaren (som inte fick någon muta).

I förbigående sagt har jag aldrig förstått mig på Sveriges politiska skandaler. Kreditkort som man köper Toblerone för? En politiker som kysser en journalist? Färglöst. Jag har aldrig förmått bli det allra minsta upprörd. I Grekland får sådant inte en enda rad i pressen, inte en enda kommentar i tv-nyheterna. Det är inte skandaler, bara vardagliga företeelser. Folk betalar med kreditkort; folk kysser varandra. Jaha?

Hur som helst, när den stora dagstidningen Kathimeríni på ledarplats nyligen utförligt kommenterade denna senaste skandal i det grekiska, politiska toppskiktet, gjorde man det genom detaljerade hänvisningar till Oedipustragedin, till Iason och Medea och till berättelsen om vad som utspelade sig då Agamemnon efter Trojas fall återvände till Mykene och fann sin hustru Klytaimnestra gift med en annan. Man drog även slutsatser kring den pågående skandalen utifrån vad mytologin och de grekiska tragedier för teatern den givit upphov till har att säga oss.

Möjligen visar denna blixtbelysta bild av en grekisk tragedi hur olika tänkesätt och länder kan vara, även om det geografiska avståndet inte är stort och även om de ingår i samma EU.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren