Bokmärken i datorn

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Bokmärken i datorn

Inläggav Sheriffen » mån 07 apr 2008, 00:41

Här är grundfakta:

Windows XP, Internet Exploerer, lista över bokmärken som man får upp på en meny genom att trycka på (enda förmildrande omständighet) en sheriffstjärna.

Helt plötsligt har det dykt upp något bredvid den här listan som heter "History". Så nu kan jag bara få upp mina bokmärken genom att välja om jag vill ha dem enligt "date", "most visited", "2 weeks ago", och så vidare. Men det blir helt absurt. Vad jag vill ha är mina gamla vanliga bokmärken att välja mellan när jag ska gå någonstans. Inte vad jag gjorde för två veckor sedan (då var jag inte ens i landet) eller vilka jag besökt oftast.

Jag blir så trött. Så jävla trött.

Hur i blir jag av med denna sinnessjukt imbecilla funktion, som saknar varje praktiskt tillämpning över huvud taget? Hur får jag tillbaka min vanliga lista med bokmärken och hur LÅSER JAG DEN FÖR ALL FRAMTID?!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Faktum är att jag snart har nått gränsen. Om det konstant ska fortsätta så att en dator inte går att hantera tänker jag snart inte ödsla någon som helst tid på vare sig listor eller forum.

Det ska vara så här: det ska finnas *en* entydig funktion, och *inga som helst alternativ* - och framförallt inga alternativ man kan få fram utan att beordra dem *minst tre gånger i rad* innan de träder i funktion. Av *misstag* ska det inte finnas någon som helst chans att få fram dem! Ett knapptryck ska inte räcka. Minst tre! Med varningsskyltar i form av dialogboxar.

Jag är just hemma från Duomo, min kvarterskrog. Nu ska jag gå till en annan bar uppe vid torget i Kallithéa. Poängen är att här i Grekland kan man mitt i natten gå hem och ta paus och bli förbannad på datorer och sedan gå ut igen, för barerna stänger inte.

Och där finns det ju alldeles riktigt umgänge till och med, så varför i helvete ska jag sitta och skriva på forumet när inget ändå fungerar?

Ni får förlåta mig, men jag blir verkligen så jävla trött. Urled. Urless. Urtrist.

D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 07 apr 2008, 03:30

Ha! Jag ser att flera stycken har sett mitt ilske- och besvikelseutbrott utan att kunna/vilja tala om hur man gör. Fullt förståeligt, men samtidgt - Sten Thaning, var är du?

Tala bara om för mig hur jag ska göra, så lovar jag att lugna mig.

Nu har jag varit på baren nere på torget i Kallithéa och druckit ytterligare gin and tonics och öl, så jag är redan mycket lugnare. Promise. Och jag träffade flera väldigt trevliga människor, till och med, inklusive vackra Irina. Så jag är rätt ok.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 07 apr 2008, 03:41

Ok, jag upptäckte just att så länge jag har Gmail uppe så kan jag få fram hela den kompletta listan över mina bokmärken, så som den alltid har sett ut.

Suck.

Vad är det Gmail gör som jag kan stänga av så att jag får fram min gamla vanliga bokmärkeslista enbart i Internet Explorer?

Vad är det som händer?

Alla ni som förståeligt nog blir mycket lättade över min frånvaro på forum och listor ska genast låta bli att svara.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 07 apr 2008, 03:46

Plus, förstås, att fönstret för forumet och allt annat blir mycket mindre, eftersom listan hela tiden ligger kvar i vänsterkant.

Trött.

Men inte av mina gin and tonics och öl, för dem tål jag bättre än nästan någon annan.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 07 apr 2008, 03:49

Förresten ligger det något helt obegripligt som heter Feeds bredvid History, som inte helller fanns där tidigare.

Alkístis Protopsálti sjunger på min stereo, jag har whisky i glaset och cigaretten brinner.

Man får vara glad för livets goda, det vill säga inte datorer och deras så kallade - skrattfest - "program".

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 07 apr 2008, 03:57

Vet ni vad?

Jag hittade just, med hjälp av Eléna Paparitsoú på stereon, lösningen på problemet.

Jag har återigen min bokmärkeslista.

Och lösningen var så groteskt imbecill att ingen vettig människa skulle ha kommit på den.

Vad det säger om mig är väl uppenbart, men jag låter hela denna tråd kvarstå som en vädjan till dem av er som jobbar med datorprogrammering att tillverka program som *normala människor kan förstå*.

Definitionen av normala människor är i det här fallet och ur er synvinkel knappt läskunniga, debila sjuåringar.

Några andra förstår ni inte att skriva program för.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » tis 08 apr 2008, 00:43

Sheriffen skrev:Ha! Jag ser att flera stycken har sett mitt ilske- och besvikelseutbrott utan att kunna/vilja tala om hur man gör. Fullt förståeligt, men samtidgt - Sten Thaning, var är du?

Förlåt. Jag läser inte forumet varje dag... Kan du inte skaffa en sådan där strålkastare som polischefen i Gotham City har?

Och i vilket fall som helst kan jag inte hjälpa dig i det här fallet. Jag förstår inte Internet Explorer. Du kan hämta Firefox på http://www.mozilla.com/en-US/firefox/. Hämta, starta, tryck på knappen "importera bokmärken från Internet Explorer." Klart. Det är en bättre webbläsare, och jag har aldrig varit med om att den har kidnappat mina bokmärken.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 08 apr 2008, 23:32

Ibland hjälper det att vara sheriff och som du kommer att märka har jag nu skaffat en likadan strålkastare, med hjälp av just polischefen i Gotham City.

Fast för stunden ska jag inte väcka dig och Dessy med den, utan bara nämna att jag faktiskt har Firefox i den här datorn men att programmet blev helt ohanterligt när jag efter ett antal uppmaningar (som dök upp i form av dialogruta varje gång jag satte igång det) laddade ned något slags förbättringar eller uppdateringar förra året. Det fungerade utmärkt innan; det fungerade katastrofalt efter.

Det går förstås inte att omintetgöra sådana där nedladdade uppdateringar och få tillbaka sitt ursprungliga program...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 08 apr 2008, 23:40

Jag ser just att Sten är inne på forumet och alltså inte sover... äsch, jag bara testade strålkastaren nu. Kunde inte låta bli. Den väckte dig alltså...?

Ber om ursäkt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » ons 09 apr 2008, 00:12

Sheriffen skrev:Jag ser just att Sten är inne på forumet och alltså inte sover... äsch, jag bara testade strålkastaren nu. Kunde inte låta bli. Den väckte dig alltså...?

Väckte? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Om strålkastare ska kunna väcka mig måste jag ju sova först. Det säger sig självt.

Det är ju natt nu. Då jobbar man. Ju. Och det betyder att jag sitter och tittar ut genom fönstret, så att jag kan se norrsken, strålkastare, små gröna gubbar och annat som antagligen finns utanför fönstret. Där jag inte finns, för jag jobbar ju som sagt.

När skulle man annars ha tid att jobba?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Återgå till Baren