Moderna tider

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Moderna tider

Inläggav Sheriffen » ons 05 mar 2008, 14:03

John-Henri har på annat ställe på forumet - under rubriken "Häxor finns!" - beklagat att vi så här i början av det tredje århundradet efter upplysningen inte helt blivit av med religion (och mysticism och new age och löksoppa) till förmån för förnuftstänkande och vetenskap.

Frånsett att jag personligen inte tror att enögdhet och enkelspårighet någonsin är av godo oavsett av vilket slag den är och frånsett att mångfald alltid kommer att verka korsbefruktande och man därför helst inte ska önska att något helt stampas ut, för att prata svengelska, så skulle jag vilja peka på en annan omständighet som visar på att upplysning och förnuftstänkande inte får överhanden på en natt, liksom.

Uppriktigt sagt är två-, till trehundra år en baggis i sammanhanget och som jag sa på det andra stället så har inflytandet från förnuftsgiganter som Voltaire och Darwin och det gänget varit alldeles enastående; i själva verket *är* det ju så att de kullkastade och helt omformulerade vår världsbild, och även den enorma majoriteten religiösa människor i dag har en helt annan världsbild än vad religiösa människor hade före upplysningen och naturvetenskapens - och då i synnerhet evolutionsteorins och det naturliga urvalets - explosiva frammarsch.

Men i alla fall...

Någon här som vet när kvinnor fick rösträtt i Storbritannien?

1928. Den så kallade Flapper Vote. Det visste nog de flesta.

Men när fick kvinnor i Frankrike rösträtt? Blunda och gissa!

Inte förrän 1945. Med andra ord för bara drygt sextio år sedan!

Men i Schweiz då? När fick de schweiziska kvinnorna börja delta i den demokratiska processen?

1971.

Hur många visste det?

Till och med i västerlandet, som utan tvivel varit den moderna civilisationens själva fanbärare, är moderniteten stundtals mycket modern, det vill säga ganska splitterny. I alla fall på vissa, helt avgörande områden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 05 mar 2008, 16:34

Jag skulle ha gissat på tidigt 1980-tal för Schweiz. Jag vet att det var väldigt sent, utan att veta detaljerna. Storbritannien och Frankrike hade jag däremot ingen koll på.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 05 mar 2008, 16:52

Själv häpnade jag faktiskt när jag såg Schweizs årtal - jag hade ingen aning om det, måste jag medge. Jag trodde att hela västvärlden införde kvinnlig rösträtt under 1920- eller möjligen det tidiga 1930-talet, men absolut inte senare än så.

Hur som helst tycker jag att det här är ett slående exempel på att sociala omvälvningar, och omvälvningar i vår världsbild, förvisso hela tiden försiggår, men sker mycket långsammare än man som individ ibland skulle kunna önska.

Jag minns fortfarande med viss ömsint förtjusning de tre, fyra optimistiska professorer från Indien som jag såg intervjuade i tv när de billigt låtit trycka en pamflett i några hundra exemplar som handlade om varför astrologi inte fungerar. De var övertygade om att de skulle ha lyckats upplysa Indiens hela befolkning till att fullständigt överge religion, mysticism, astrologi och allt annat icke-rationellt tänkande inom loppet av fem år.

Jag tror bestämt att det var sex år sedan jag såg den där intervjun.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren