Japan och Japanturism

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Re: Världskongressen Nippon 2007

Inläggav Sheriffen » ons 15 nov 2006, 21:13

Erik skrev:Jag har betalat medlemskap till Nippon 2007 och tänkte delta om inget oförutsett händer. Är det några fler som vet säkert eller funderar på att kanske åka till Japan för att gå på kongressen?

Då jag aldrig har varit i Japan så tänkte jag ju även semestra där innan eller efter kongressen. Är det några fler som tänkte göra det? Även om man vill se olika saker så borde man kunna resa tillsammans under stora delar. Det skulle ju vara mycket roligare om man inte behöver vara helt ensam när man åker runt i ett främmande land.

Jag ska dit, men hängiven resenär som jag är har jag aldrig haft något per se emot att befinna mig ensam i mycket främmande land. Jag är heller inte riktigt typen som åker runt och tittar på och fotograferar diverse sevärdheter (jag har inte ens kamera med mig), utan snarare sorten som så att säga upplever landet genom att kasta mig rakt ut i det , umgås med invånarna och låta alltsammans bara skölja över mig. I själva verket strävar jag i det här fallet på fullaste allvar efter samma charmigt fullständiga vilsenhet som drabbade Bill Murray i "Lost In Translation" och tänker även ta in någon vecka på hotellet där filmen spelades in, för att kunna sitta sent på nätterna i den där sky-baren och dricka den hemska japanska whiskyn och känna mig - just det - "lost in translation". Jag undviker medvetet att lära mig någonting mer än det ytterst lilla jag kan om Japan innan jag reser dit; jag ska göra alla misstagen och lära mig av dem i stället.

Fast allt detta betyder inte att jag inte skulle ha lust att träffa andra européer som rest dit, men jag känner mig mer osäker på att kunna utlova att jag under flera dagar i sträck vill göra samma saker som du/dem/er. Tokyos nattklubbsvärld, någon?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Världskongressen Nippon 2007

Inläggav jophan » tor 16 nov 2006, 16:10

Sheriffen skrev:dricka den hemska japanska whiskyn

Hrmm... den beskrivningen av japansk whisky känns inte särskilt insatt. Precis som Wikipediaartikeln redogör för - http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_whisky - så har japansk whisky nått ikapp och ibland om den skotska, till slut. Japanerna gör sin specialare: de imiterar någon annans uppfinning och förbättrar den till slut så att den överträffar originalet.

Det känns märkligt, men blindtester brukar inte visa fel.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tor 16 nov 2006, 16:30

Den japanska whisky jag druckit hemma hos Magnus Westerlund har varit riktigt god i alla fall. Såg en hel del japansk whiskey i Kjetils samling också.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 17 nov 2006, 04:08

tompe skrev:Den japanska whisky jag druckit hemma hos Magnus Westerlund har varit riktigt god i alla fall. Såg en hel del japansk whiskey i Kjetils samling också.

Jophan och Tompe, get with it. Har ni inte sett "Lost In Translation"? "Santori time" och allt det där. Reklamfilmen som Bill Murray gör i filmen. Det är ju *den* hemska (!) "whiskyn" man ska dricka i skybaren på det där hotellet. Och ja, den finns i verkligheten. Det var produktplacering. Trots att den i Sofia Coppolas film framställs som så hemsk den verkligen är. Japanerna är skickliga på marknadsföring. Det spelar liksom ingen roll att Santori är aphemsk både i filmen och i verkligheten, för de som ser filmen och besöker Japan kommer att beställa den. Ett levande bevis har just skrivit detta inlägg, och då är jag så hängiven skotsk single malt att det gränsar till religiositet. Lagavulin, Laphroag och Oban, mina vänner. Salute The King, The Queen and the Prince.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen sön 19 nov 2006, 00:10, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 17 nov 2006, 09:44

Sheriffen skrev:Har ni inte sett "Lost In Translation"?

Nej.
Sheriffen skrev:"Santori time" och allt det där. Reklamfilmen som Bill Murray gör i filmen. Det är ju *den* hemska (!) "whiskyn" man ska dricka i skybaren på det där hotellet.

Du menar inte Suntory? För det är det mest kända japanska destilleriet, vars flaggskepp anses vara världens bästa whisky just nu.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 17 nov 2006, 18:56

jophan skrev:Du menar inte Suntory? För det är det mest kända japanska destilleriet, vars flaggskepp anses vara världens bästa whisky just nu.

Fasa. Det gör jag bergis. Var det så de stavade på den svenska textremsan? Hm. Nåja, vad som än anses så tänker jag envisas med att whiskyn är hemsk hur gott den än kan visa sig smaka, för hela poängen är ju Bill Murrays ironi över whiskyn när han sitter i baren i filmen. Den *ska* vara hemsk, och därmed basta!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Erik » lör 18 nov 2006, 17:18

Sheriffen skrev:Jophan och Erik, get with it.

Du måste väl mena Tompe? Även om jag också har smakat japansk whisky så har jag inte nämnt min åsikt om den i den här tråden.

Angående japanresan, jag brukar inte heller besöka platser som alla säger att man "måste" besöka, om det inte har något specifikt intresse för mig. Jag har ingen kamera heller.

När man är ute och reser brukar folk även prata om att man ska smaka den inhemska maten. Det är jag oftast inte intresserad av, inte heller den japanska. Ett undantag är att det kanske skulle vara kul att en gång prova blåsfisk som man har hört talas om.
Det är skillnad på skit och pannkaka.
Erik
WAHF

Inläggav Sheriffen » sön 19 nov 2006, 00:20

Erik skrev:
Sheriffen skrev:Jophan och Erik, get with it.

Du måste väl mena Tompe? Även om jag också har smakat japansk whisky så har jag inte nämnt min åsikt om den i den här tråden.

Eh, ja. Det var väl det jag sa? Du måste ha felciterat! :-)

När man är ute och reser brukar folk även prata om att man ska smaka den inhemska maten. Det är jag oftast inte intresserad av, inte heller den japanska. .

Jag har alltid också undrat över det där. McDonald's finns ju över hela världen, så varför chansa? Ja, jag är allvarlig - jag är expert på de subtila skillnaderna mellan olika länders McDonald's-restauranger. Vet ni till exempel att de klassiska, knapriga, varma äppelpajerna med rinnande fyllning inte serveras i USA längre? Nu är det en trekant vanlig äppelpaj man får i stället. Och att man inte hämtar servetter, sugrör med mera själv ute i lokalen i Grekland, utan som på den gamla tiden i andra länder får alltsammans vid disken. Och därför måste säga till om ketchup och av det skälet sällan kan få den stora mängd som behövs att doppa pommesarna i, utan bara ett par, tre sådana där små påsar. Visst, man kan be om fler påsar, men det kan man ju inte stå och göra hur länge som helst. Och har ni provat jordgubbsshaken i Storbritannien? Lysande.

Fast nu råkar jag gilla japansk mat också, i alla fall så som den serveras på Bamboo Palace på Kungsgatan i Stockholm. Plus den japanska snabbmat jag åt i Camden Town när jag var i London senast. Den är läckert befriad från helvetet av kryddor som så många asiatiska länder ägnar sig åt, så mellan mina Big Mac:s kommer jag att käka lite japansk mat i Japan.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » mån 20 nov 2006, 09:44

tompe skrev:Den japanska whisky jag druckit hemma hos Magnus Westerlund har varit riktigt god i alla fall. Såg en hel del japansk whiskey i Kjetils samling också.

Har smakt en japansk single malt som i det minste for meg virket som om den var på høyde med forbildene fra Skottland. Flere whiskysamlere jeg har møtt uttrykker seg anerkjennende om de mer eksklusive japanske produktene - det inkluderer ganske riktig Kjetill. Så jeg tror det var før at japansk whisky var kjent som bare svært standard blended.

Hvordan er denne svenske whiskyen, Mackmyra, forresten?

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav jophan » mån 20 nov 2006, 15:13

OsloPC skrev:Hvordan er denne svenske whiskyen, Mackmyra, forresten?

Jag hinner inte mer än klyva och flytta tråden innan den muterar igen. Fandom!

Mackmyra är ju fortfarande väldigt ung, så det går inte att säga hur den kommer att vara när den är 15 år, men femåringen tyckte jag var löftesrik. Den kan nog bli bra.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Baren