I´m not there

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

I´m not there

Inläggav centerwall » tor 31 jan 2008, 12:09

Jag kan verkligen rekommendera filmen om Bob Dylans liv - I´m not there - som jag såg häromdagen på Göteborgs Filmfestival.

Jag tror aldrig att jag har sett något liknande. Det är långt ifrån en biografisk film och det är inte en vanlig, rak historia som berättas. Sex olika skådespelare gestaltar sex olika tolkningar - versioner av Dylan. Episoderna flätas in i varandra, utan att det på något sätt blir rörigt eller förvirrat. Det snarare stärker känslan av att det här är en film som vill lyfta fram en idé om ett liv, inte berätta om ett liv. Det är vackert, det är surrealistiskt, det är poetiskt. Man förstår inte allt, men varför måste man göra det? Skådespelarinsatserna är utmärkta, rent fantastiska. Och musiken är givetvis underbar.

Sambon som var med och såg den är dessutom levande bevis för att man inte måste vara inbiten Dylanfan för att uppskatta filmen. Jag vet inte när den har premiär, men jag vet att det här en film man inte ska missa!

På detta svarade Sheriffen:

Dylanfilmen har jag hört talas om och ska förstås se, trots att jag i likhet med din sambo inte är Dylanfan. Tvärtom, faktiskt - jag är i princip aktiv antifan, eftersom jag tycker att Dylan är konkret obegåvad. Se vidare tråden "Rockpoeter" här i baren.
centerwall
Letterhack

Inläggav centerwall » tor 31 jan 2008, 22:28

Det här är inte bara ytterligare ett tappert försök att få tillbaka tråden till filmen, utan också något jag faktiskt blev nyfiken på:

Sheriffen skrev:Dylanfilmen har jag hört talas om och ska förstås se, trots att jag i likhet med din sambo inte är Dylanfan. Tvärtom, faktiskt - jag är i princip aktiv antifan, eftersom jag tycker att Dylan är konkret obegåvad. Se vidare tråden "Rockpoeter" här i baren.

Eftersom musiken spelar en väldigt stor roll i filmen så skulle det vara väldigt intressant att höra dina åsikter när du väl har sett den. Det är ju ett ganska stort gap mellan att "inte vara Dylanfan" och att anse att Dylan är obegåvad.

På detta svarade Sheriffen:

Lovar att återkomma med utförligt utlåtande!
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » fre 01 feb 2008, 09:23

Diskussionen om hur man omtalar nära och kära hamnade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=7657
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Baren