Gårdsmusikanter

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Gårdsmusikanter

Inläggav Sheriffen » fre 25 jan 2008, 11:23

Jag vet inte när jag senast såg en i Stockholm, men det var garanterat innan jag blev tonåring. Ni vet, farbröderna som gick runt och spelade dragspel och sjöng på gårdarna bakom hyreshusen och som man kastade småmynt till genom fönstret.

Här i Athen finns de kvar. Fast de är alltid italienare, som ackompanjerar sig själva på dragspel och med hög, hög röst sjunger smäktande, sorgsna italienska ballader om passionerad kärlek och lidande och hemlängtan, och som vandrar längs gatorna. Jag sitter med öppna balkongdörrar och det drar milda vårbrisar genom lägenheten och helt plötsligt strömmade förutom vårbrisarna även sången från den här traktens italienske gårdsmusikant (strängt taget gatumusikant, eftersom det sällan finns några större gårdar här i Athen och de vandrar längs gatorna) in genom balkongdörren och jag hann för en gångs skull ut på balkongen i tid för att kasta till honom 2 euro.

Det här är charmigt. Det ger liv och och must åt stadslivet. Och samtidigt är det en fläkt av en tid som jag tror är svunnen i nästan hela Europa, just sydländerna undantagna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren