Trafikljus på Manhattan

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Trafikljus på Manhattan

Inläggav Sheriffen » ons 16 jan 2008, 22:55

Ja men det var väl själva fan.

Racher är på Manhattan. Han går över gator. Gatorna har trafikljus. Och det är klart att jag inte översätter med att det blir rött eller grönt, för det blir det ju inte vid övergångsställen på Manhattan. Det lyser ju vitt, och så står det "Wait" om man inte ska gå över och "Walk" när man får gå över. Det gjorde det i alla fall senast jag var där. Vilket är bara ett drygt år sedan.

Fast när Reacher ska gå över står det helt plötsligt "Don't walk" i stället för "Wait", och så finns det fler än vad i alla fall jag minns av den där andra sortens trafikljus som de också har ibland, med den röda handflatan som stopptecken och den framåtlutade, gående, vitlysande mannen som gå-tecken.

Men uppe runt Central Park West är det väl ändå för h-e den gamla tidens trafikljus "Wait/Walk" som gäller? Inte handen och gubben?

Jag bodde ju på västra sidan om Central Park när jag var där senast, ett stenkast från Columbus Circle, och där har jag ju det bestämdaste minne av "Wait/Walk".

Jag kanske bara är alldeles förvirrad. Jag har sökt på trafikljusen med Google/bilder, men blir inte mycket klokare. Förutom att jag får se att det tydligen finns ett trafikljus vid något övergångsställe som häpnadsväckande nog gör heavy metal-tecknet:

http://www.craphound.com/images/remixedstophand.jpg

Jag är petimäteraktigt noggrann med Reacher och har inte så sällan blivit tackad för det av författaren Lee Child, så jag vill vara noggrann nu också.

Annan hängiven New York-fan får gärna upplysa om saken eller ge mig länk till bättre bilder och mer information än vad jag lyckas hitta med Google.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 16 jan 2008, 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 16 jan 2008, 23:03

Du får väl använda google maps street view och kolla hur det ser ut i aktuell korsning.

http://books.google.com/help/maps/streetview/
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 16 jan 2008, 23:14

Åh, my Ghod! Wow, liksom.

Stort tack!

Jag blir ju nästan tårögd, för trots att jag inte har lärt mig navigera de här bilderna riktigt ännu så kan man ju alltså kolla gatorna i New York i 360 graders vinkel om man vill... helt otroligt.

Ibland är Internet verkligen en välsignelse. Och en förbannelse, för nu blir ju suget efter New York nästan outhärdligt. Igen. Som så många gånger förut.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren