Bevara äktenskapet-intolerans

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » sön 28 okt 2007, 22:17

Rymd-Olov skrev:Det jag inte förstår är vad som är så upprörande. Menar du att det är fråga om diskriminering av heterosexuella författare?

Nej.

Fast låt mig ställa en fråga.

Hur skulle du reagera om en bokhandel öppet deklarerade att den sålde enbart böcker av bevisat heterosexuella författare?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 28 okt 2007, 22:20

Sheriffen skrev:
Jag ser därför fram emot restauranger där all mat lagas av hbt-personer, idrottsevenemang där enbart hbt-personer deltar, konserter där alla som spelar är hbt-personer, filmer där alla som är med är hbt-personer, och så vidare.

Förebilder, du vet.

På motsvarande vis får vi hoppas att man fixar till restauranger, idrottsevenemang, konserter, filmer och så vidare där alla som arbetar/medverkar/deltar är färgade respektive livets ordare respektive nyktra alkoholister och så vidare.

Förebilder, du vet.

Sedan kan ju alla vi andra normala, vanliga människor - antingen vi nu är hetero elle hbt, färgade eller vita, livets ordare eller ateister, nyktra alkoholister eller alkoholister eller bara icke-nykterister - umgås med varandra ute i samhället och beblanda oss utan några större hänsyn tagna till sådana bland rimligt vidsynta människor helt oväsentliga, personliga egenskaper.

Visst, visst. Men problemet här är att ironin möjligen kan vara på sin plats här, på fandom.se, där vi alllihop är toleranta, vidsynta, fördomsfria, humanistiska, utan vidskepliga föreställningar och med vänner inom alla möjliga politiska, åsiktsmässiga, hufärgsmässiga och sexuella läger.

Däremot är inte ironin särskilt lyckad i resten av världen, och det är ju det som är problemet. Det vanligaste skällsordet till tjejer i dagens skolor är, enligt rektor i det nära umgänget, "hora". Det vanligaste till killar är "bög", vanligtvis med tillägget "jävla" eller "-jävel". Näst efter "hora" kallas tjejer för på andra plats "fitta", på tredje plats "flata".

Det har nu gått 33 år sedan man i Sverige slutade att officiellt klassificera homosexualitet som mentalsjukdom. Förnämligt det. (Glöm dock inte att homosexualitet i inte så få länder fortfarande bestraffas med döden.) Men via min halvsyster Birthe, tjugo år äldre än jag, har jag en mycket god uppfattning om hur omgivningen såg på lesbiska kvinnor dessförinnan. Inte minst på dem som valde att leva tillsammans någorlunda öppet med sin partner och till och med försöka uppfostra en dotter tillsammans (självfallet fick bara den ena parten fungera som adoptivförälder).

Jodå, toleransen har ökat. Men pratar du på allvar med några av de homosexuella du känner skulle jag misstänka att förändringen i merparten av samhället går mycket långsamt och långt ifrån berör alla. Synen på homosexuella inom idrottsrörelsen är till exempel både bedrövlig och mycket välkänd; den ältas konstant i idrottsliga sammanhang. (Och innan nu någon som känner mig skrattar på sig över att jag med mitt tämligt öppna totala ointresse för idrott pratar om en sådan sak, ska jag kanske nämna att jag sedan ett år tillbaka ingår i Motus-Saltos presidium; det är en gymnastikförening i Malmö med omkring 800 aktiva gymnaster och med både enskilda gymnaster och trupper på nationell och internationell elitnivå.) Det är inte framsynta och sf-läsande intellektuella som ägnar sig åt fördomar, förakt och utstötning. Det är lagkompisarna i fotbollen, jobbarkompisarna vid bandet eller på kontoret, klasskompisarna i skolan, de andra gästerna på kvarterssyltan eller stadshotellet eller i Folkets park.

Hursomhelst: ja, jag tror att många kan ha stöd och hjälp av förebilder. I synnerhet de som är fjorton eller femton eller sexton år gamla och som vet att det värsta som finns är att vara en "bögjävel" eller en "jävla flata". För dem tror jag faktiskt att det kan betyda något att veta att Tove Jansson och Anne Holt finns, eller att Mark Lewengood och Jonas Gardell finns.

Självklart behöver också andra som tillhör föraktade eller diskriminerade minoriteter förebilder. Och de har i de flesta fall inte så få; för mig får de mycket gärna skaffa sig långt fler. Men att vara svart, eller jude, eller asiat, är något som ytterligt få kan eller försöker dölja; de och de flesta andra grupper som varit utsatta har aldrig ljugit eller tigit om sin grupptillhörighet, bland annat för att det i de flesta fall bara inte varit möjligt. Det är inte minst där skillnaden finns. Och den är inte oviktig.

John-Henri
Senast redigerad av john-henri sön 28 okt 2007, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 28 okt 2007, 22:27

john-henri skrev: Men pratar du på allvar med några av de homosexuella du känner skulle jag misstänka att förändringen i merparten av samhället går mycket långsamt och långt ifrån berör alla.

Inte så få av de homosexuella jag känner - killar som tjejer - är uppriktigt förbannade på organisationer som RFSL, som genom idiotier som Rosa Rummets bokhandel inte gör annat än att mycket kraftfullt understryka att hbt:are skulle vara så annorlunda alla andra människor att de inte ens kan läsa böcker på vanligt sätt, utifrån litterär i stället för sexuell preferens.

Sådant om något befäster fördomar, säger de.

Jag är, efter att ha pratat med inte så få andra vänner som inte är hbt:are, övertygad om att de förstnämnda vännerna har alldeles rätt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 28 okt 2007, 22:44

Förvisso ser olika människor mycket olika på aktivism. Jag har också känt hbtare som (framför allt för tio år sedan) tyckte att Prideparaderna var olämpliga och alldeles för utmanande, att man inte borde sticka ut så, att man inte borde gå hand i hand på gatan eller pussas på krogen, att man inte skulle väcka den björn som sover.

Jag har fel sorts temperament för att se det på det viset. Och jag är fullständigt övertygad om att Sheriffen har ännu mer fel sorts temperament, när det gäller saker som ligger honom själv hett om hjärtat. Men alla har självfallet rätt till sin uppfattning, och jag ska i ärlighetens namn inte påstå att jag med någon absolut visshet kan avgöra vilken attityd som är "rätt" – i bemärkelsen mest effektiv när det gäller att påverka den allmänna opinionen.

Ändå är det väl ett enkelt faktum att kvinnor knapast skulle fått rösträtt om inte ett stort antal suffragetter i land efter land provocerat fram fängelsedomar, eller att homosexuella i USA knappast skulle kommit någonstans alls utan Stonewallincidenten och det som följde därefter.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 28 okt 2007, 22:58

john-henri skrev:Förvisso ser olika människor mycket olika på aktivism. Jag har också känt hbtare som (framför allt för tio år sedan) tyckte att Prideparaderna var olämpliga och alldeles för utmanande, att man inte borde sticka ut så, att man inte borde gå hand i hand på gatan eller pussas på krogen, att man inte skulle väcka den björn som sover.

Grrr och suck.

Vad är det som är så svårbegripligt?

Visst, olika människor ser olika på aktivism. Jag tycker att aktivism är jättebra.

Däremot tycker jag inte att idiotier är jättebra, särskilt inte om de sticker ut. Eftersom de motverkar den aktivism som är jättebra.

Exakt vad är det som är så svårt att förstå här?

Prideparaden är bland annat till för att öka toleransen för sexuella minoriteter, inte sant?

Med det har den lyckats i huvudsak mycket bra, så jag applåderar den. Eftersom den är smart aktivism.

Rosa Rummets bokhandel, å sin sida, motverkade tämligen effektfullt toleransen för sexuella minoriteter (och i själva verket tror jag att det var därför den las ned, så när du försvarar den är du bara mer royal than the king, liksom). Därför var den dålig aktivism. Den motverkade sitt eget och den jättebra aktivismens syfte.

Den ökade och underbyggde och förstärkte nämligen de förklenande fördomarna om hbt:are.

Nu har jag förklarat det här så pedagogiskt jag bara kan och vill du fortsätta att i ahrvidebatt-anda antingen inte förstå på riktigt eller helt enkelt låtsas inte förstå för att på något sätt "vinna debatten" så är du välkommen.

Själv finner jag inte den sortens diskussioner meningsfulla och jag är mycket förvånad över att du ägnar dig åt sådant tjatigt trams, helt plötsligt.

Så här: hur superlibertarianrandian man än är, John-Henri, så *får* man faktiskt erkänna att även hbt:are kan begå misstag och/eller bete sig dumt. Man får, jag lovar. Och de *själva* tycker tydligen numera att Rosa Rummet var en kass idé, för den har inte öppnat igen efter flytten.

Ändå är det väl ett enkelt faktum att kvinnor knapast skulle fått rösträtt om inte ett stort antal suffragetter i land efter land provocerat fram fängelsedomar, eller att homosexuella i USA knappast skulle kommit någonstans alls utan Stonewallincidenten och det som följde därefter.

Just det. För det var bra och smart aktivism som fyllde sitt syfte.

Mycket, mycket enkelt detta, John-Henri.

All aktivism är inte bra i kraft av att vara aktivism.

En del aktivism är smart och effektiv. Annan aktivism är dum och ineffektiv.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 28 okt 2007, 23:38

Jag har inte i sig försvarat Rosa rummet. Jag tyckte själv att den idé du talar om – att ta in allt i tryck av författare som råkade vara homo- eller i vissa fall bisexuella – var rätt fånig (även om jag vill minnas att jag hittade en bok av Maugham där som jag inte fått tag i på annat håll). Men "rätt fånig" var ungefär så långt upprördheten drev mig att tycka; so what, liksom. Inte heller har jag stött på någon annan (du själv undantagen, då) som reagerade speciellt starkt på den. Så jag undrar bara om bokhandeln verkligen hade någon märkbar effekt, för eller mot. Att det däremot kan vara vettigt med en bokhandel som selekterar sådana titlar som verkligen har relevans i hbt-sammanhang, vare sig de nu är skönlitteratur eller fakta, tycker jag är rätt givet, och sådant fanns också i Rosa rummet; möjligen, slår det mig, hade de helt enkelt en för stor lokal och fick för sig att fylla den med alla de där romanerna av Tove Jansson och Somerset Maugham och Virginia Woolf. Men tror du seriöst att en bokhandel verkligen genom vare sig sin existens eller sitt sortiment ger något större genomslag i någon opinion? Jag tillåter mig tvivla. Och jag önskar förvisso att bokhandlare hade en effekt i samhället som åtminstone vagt påminde om vapenaffärerna i Van Vogts tramsiga "Weapon Shops of Isher", men tyvärr tror jag det inte. De allra flesta också flitigt läsande människor jag umgicks med i Stockholm satte aldrig sin fot i Rosa rummet och visste bara vagt att den existerade. Så: Jag menar inte att försvara fåneriet i bokutbud, men jag förundras över att du tror att mer än möjligen enstaka individer brydde sig, och i den mån några gjorde det förefaller det mig också konstigt att dessa i så fall litterärt bevandrade människor lät ett för all del motiverat löje riktat mot bokhandelns ansvariga i så fall generellt omfatta alla andra som eventuellt råkade ha samma sexuella läggning som dessa bokhandelsansvariga. Är det inte grupptänkande vi är emot och väntar oss att läsande och tänkande människor värjer sig mot?

(Någon randianism har inte förekommit i de här inläggen. Rand ansåg att homosexualitet av alla schatteringar var en effekt av felaktiga ["onda"] moraliska val, och följaktligen att alla som kände några slika tendenser borde gå hem och tänka igenom sina filosofiska premisser och bli goda och hetero. Vilket ledde till inte så få självmord och betydligt fler neuroser hos homosexuella randianer och tidiga libertarianer på 1960- och 1970-talen. Rands officielle "intellektuella arvtagare" Peikoff har såvitt jag vet aldrig tagit avstånd från den anstötliga idiotin. Fast i ärlighetens namn är det rätt många år sedan jag gjorde någon ansträngning att ta reda på vad randianerna sysslar med längre, så jag ska inte svära på att han inte kan ha tänkt om. [Eller "funnit en mer korrekt tolkning av Rands egentliga avsikter", som han förmodligen skulle uttrycka saken i så fall.])

Jovisst, förresten. Alla kan vara hur korkade som helst, och människor av alla övertygelser och varianter har tveklöst också varit det. Vad jag väl envist säger är nog egentligen bara att det är helt okej att tycka att en viss person är en idiot när hon beter sig som en. Men inte att tycka att hon är en idiot därför att hon är neger, jude, bög eller kvinna. Fast det har jag heller aldrig anklagat någon här för att tycka, och tror inte heller att någon här gör, om jag nu ska vara övertydlig.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 28 okt 2007, 23:47

Bokhandeln låg vägg i vägg med en stor nattklubb, Hus 1. Väldigt många som inte var hbt gick till den klubben, eftersom den hade öppet längre än omgivande krogar. De kunde inte undgå att se bokhandeln som tydligt klargjorde att alla författare vars böcker fanns i den var homosexuella. Det diskuterades inne på nattklubben bland bokstavligt talat hundratals besökare genom åren, både straighta och hbt:are, eftersom det av de flesta av de förra och rätt många av de senare ansågs som lindrigt sagt udda av tidigare i tråden angivna skäl. Det pratades om saken på andra ställen där åsikter ventileras och diskuteras också. Ingen var så dum att vederbörande ansåg att alla hbt:are var inskränkta bara för att de som drev bokhandeln var det, men eftersom de som drev bokhandeln var RFSL, som är hbt:arnas främsta, rikstäckande organisation, sågs bokhandeln som ett officiellt ansikte utåt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tor 18 sep 2008, 12:55

john-henri skrev: här, på fandom.se, där vi alllihop är toleranta, vidsynta, fördomsfria, humanistiska, utan vidskepliga föreställningar och med vänner inom alla möjliga politiska, åsiktsmässiga, hudfärgsmässiga och sexuella läger.

Så sant som det är sagt. :-)
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav john-henri » fre 19 sep 2008, 19:52

Ja, visst är det gränslöst i fandom!

John-Henri
john-henri
BNF

Föregående

Återgå till Baren