Ölfråga till fansen i baren!

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Ölfråga till fansen i baren!

Inläggav Sheriffen » ons 15 nov 2006, 01:52

Det här känns inte så lite pinsamt, för egentligen är det förmodligen så att jag om någon borde veta... fast det gör jag inte.

Hur som helst, vad är en "beer on the go" för något?

Jag vet vad till exempel en "hot chocolate on the go" är om man beställer på Starbucks i Grekland (i USA får man dem "on the go" per default) - det betyder att man inte får den varma chokladen i en kopp, utan i en pappmugg med lock och sugrör av samma slag som McDonald's serverar sina milk shakes i. Detta för att man, om man så vill, ska kunna dricka chokladen (eller kaffet eller teet) gående längs gatan.

Men en öl...?

På en bar på en militärbas...?

Jo, jag har alltså det här i en översättning och tänkte att jag därför skulle fråga det allvetande forumet, i synnerhet som vi nu ändå står här i baren.

Hallå, kan jag få en gt:a till? Utan limeskiva, med sugrör.

(Ljudeffekt: Sheriffen försöker dölja hur besvärad han är över att behöva ställa frågan om öl ovan genom att världsvant sippa på sin gt:a och med säker hökblick spana in de snygga unga brudarna i baren.)

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen fre 17 nov 2006, 22:34, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 15 nov 2006, 09:06

Det låter inte som något som har en strikt definition av typen "hämtmat". Om det stod "Let's have a beer on the go, Jake" i en text skulle jag översätta det "Vi tar en snabb öl och sticker, Jake"; "Vi tar en bärs med oss i plastglas, Jake" eller något i den stilen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 15 nov 2006, 11:05

De finns helt enkelt ett go-bräde i baren som kan används som bord.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Hace » tor 16 nov 2006, 10:17

tompe skrev:De finns helt enkelt ett go-bräde i baren som kan används som bord.

Först måste man bara ta hand om ninjorna som sitter vid det och spelar, men de kanske kan övertalas med en öl? ...on the Go?
Hace
WAHF

Inläggav Sheriffen » fre 17 nov 2006, 22:33

jophan skrev:Det låter inte som något som har en strikt definition av typen "hämtmat". Om det stod "Let's have a beer on the go, Jake" i en text skulle jag översätta det "Vi tar en snabb öl och sticker, Jake"; "Vi tar en bärs med oss i plastglas, Jake" eller något i den stilen.

Det här glömde jag nämna, men du har ju helt säkert rätt. Tack för hjälpen. Jag slås också av att man faktiskt brukar kalla en av Starbucks i pappmugg med sugrör serverad dryck för "to go", vilket inte ens betyder riktigt samma sak som "on the go".

Dessutom slås jag av att jag naturligtvis aldrig skulle beställa en gt:a utan is. Utan limeskiva skulle det stå. Och det gör det nu.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren