Grannar

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Grannar

Inläggav Sheriffen » mån 16 apr 2007, 21:42

I Grekland finns det knappt något som heter att störa grannarna. Av någon anledning är det tradition i Grekland att se på TV med volymen uppskruvad till max (dettta är inte en skojsig överdrift, utan sant) och man hör som granne vartenda ord som sägs på TV-apparaten i lägenheten intill. Om inte alla omgivande grannar har på apparaterna samtidigt, förstås - då hör man mer ett slags väldigt högljutt sorl. Kakofoni, typ. Tid på dygnet spelar ingen roll. Kan ske när som helst. Och gör det.

Det här är helt ok med mig.

Det betyder att jag kan spela musik högt på nätterna eller för den delen titta på TV (vilket jag dock inte gör på maxvolym, men det beror inte på hänsyn mot grannarna).

Fast det finns gränser.

Nu har han börjat igen. Min granne har fått för sig att köra ett som jag till en början tyckte mycket suggestivt, märkligt musikstycke. Problem: det består av en slinga som går runt, runt, runt, runt, runt och aldrig tar slut... mycket snart känns stycket inte så suggestivt längre. Helt andra adjektiv känns relevantare för att beskriva det.

Häromnatten drog jag på bultande techno på hög volym helt enkelt för att dränka hans jävla musik, men den lilla ljudslingan krälade som en mask på något sätt igenom min ljudvägg och gjorde sig gällande i alla fall. Och han spelade, timme ut och timme in. Fast jag har aldrig klagat på någon grannes högljuddhet i hela mitt liv och tänker inte börja nu. Jag såg från balkongen att det lyste i hans fönster, men insåg till slut trots det att han måste ha somnat. Han bara måste.

Det hade han nog, för det finns som sagt trots allt gränser och till slut hörde jag genom min techno hur en granne från våningen över kom springande ned i trappan och bultade på dörren. Hans dörr. Inte min. Technon måste ha hörts mycket högre, men den var inte lika monotont enerverande (vilket i sig känns överraskande eftersom monotoni är själva kännemärket för techno; fast jag hade ju alltså olika låtar). Jag stängde genast av och hörde hur musiken från lägenheten intill tystnade nästan direkt den också. Gick ut på balkongen och tog en cigarett, och hörde killen spola på muggen varpå ljuset i lägenheten genast släcktes. Så han hade nog somnat.

Hoppas jag.

För nu är klockan tjugo i tolv på kvällen och han kör slingan igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen. Och igen..

Min techno bultar.

Jag tänker inte säga till.

Jag väntar på grannen en trappa upp.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 17 apr 2007, 22:45

MY GHOD!

Exakt tjugo i tolv i dag med! NU BÖRJAR HAN IGEN!

I kväll blir det inte techno.

Nu drar jag för fan till med ALICE COOPER!

På KROSSVOLYM!

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 18 apr 2007, 01:55, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 17 apr 2007, 22:52

"Run Down the Devil" MULLRAR i mina högtalare!

Den som har hört låten förstår vad jag menar.

Den som har lyssnat till texten förstår det ännu bättre.

Hoppas grannen kan engelska.

"...MY ULTIMATE ROAD KILL!"

THE MUSIC WAR IS ON!

"... MY ULTIMATE MUSIC KILL!"

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 18 apr 2007, 01:57, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 17 apr 2007, 23:47

Ok.

Efter att ha fått sig till livs hela "Dirty Diamonds" med Alice Cooper på krossvolym så har grannen fattat en sak i alla fall. Han kör fortfarande exakt samma slags entoniga musik, men uppenbarligen i alla fall inte bara den där enda, korta slingan. Han har hittat resten av spåren på CD:n och förstått att variation kan vara kul.

Vi fortsätter i det blytunga metallfacket. Alice Cooper har gjort en beundransvärd insats för natten.

Nu ska han få hjälp av metallbröderna i JUDAS PRIEST.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 18 apr 2007, 00:20, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 00:02

Det var som fan!

Efter en CD med Alice Coopper och två låtar med Judas Priest gav grannen upp. Nu har han stängt av sin musik och satt på TV:n i stället. Ja, ja, maxvolym förvisso, men det är inga problem med mig. Ljudet från TV:n är en helt annan sak än hans märkliga musik.

Alltså, jag undrar vad den där underliga musiken är för något. Den låter lite vagt, vagt österländsk, men spelas med billig elorgel och något slags konstigt instrument som jag inte kan identifiera. Jag undrar om han helt enkelt tillhör någon religiös riktning som kanske mediterar till österländsk musik eller något, eftersom han kör så regelbundet varje kväll/natt (även om jag la märke till att jag i hastigheten misstog mig - det var tjugo i ett han började i natt, inte tjugo i tolv).

När den tanken slår mig tycker jag nästan lite synd om honom. Tänk att försöka meditera till Alice Cooper och Judas Priest...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 18 apr 2007, 00:03

Krossvolym?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 00:19

tompe skrev:Krossvolym?

Gammalt slanguttryck. Om du inte hört det tidigare kan det bero på att du blivit lomhörd av för mycket musik på krossvolym! :-)

Hur som helst, så hög volym att ljudväggen krossar omgivningen. Pulvriserar den.

Funkar bäst med artister som Cooper och Priest. Sämre med, säg, Sven-Ingvars.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 02:06

Helt a propos om greker och volym, och med anknytning till greker och trafik i annan tråd, så har jag i år lagt märke till att en grej som var ofantligt populär i flera år och så sent som förra året nästan helt verkar ha försvunnit. Den bestod i att bilförare hade extremt ljudstarka anläggningar av mycket modernt snitt i sina bilar och körde runt med musik på just krossvolym, alltså så obegripligt högt att det nästan lät som på en konsert. Det är ingen överdrift när jag säger att man utan vidare hörde musiken tydligt redan på flera kvarters håll. Och jag menar faktiskt hörde den - läs: den slog emot en som ur PA-anläggningen på en rockkonsert.

Att det här var riskabelt för både hörseln och körsäkerheten kan man nog med fog låta sig ana, men nu är det som sagt inte särskilt populärt längre. Jag har bara hört musik spelas på den volymen av två bilförare i år.

Jag hoppas nu att även grannen ger sig ut och kör bil med sin erbarmliga musik i stället, men i annat fall får man väl mullra på med Uriah och Alice och Judas och Led och hela gänget natt efter natt för att slippa höra eländet...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Planckskonstant » ons 18 apr 2007, 08:15

Sheriffen skrev:

Fast Sven-Ingvars kanske skulle fungera bättre om man är ute efter musikterror - särskilt om man befinner sig utanför Sveriges gränser?
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 09:30

Planckskonstant skrev:
Sheriffen skrev:

Fast Sven-Ingvars kanske skulle fungera bättre om man är ute efter musikterror - särskilt om man befinner sig utanför Sveriges gränser?

Utan tvivel. Problemet är att man även själv blir ett av terroroffren...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » ons 18 apr 2007, 10:03

Musik med tillräckligt mycket bas borde kunna bli rätt effektiv om du ställer högtalarna mot väggen. Särskilt om du hittar en bjälke eller något sådant.

Fast du har inte funderat på att, tja, prata med grannen?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 10:31

Sten skrev:Musik med tillräckligt mycket bas borde kunna bli rätt effektiv om du ställer högtalarna mot väggen. Särskilt om du hittar en bjälke eller något sådant.

Som bekant är det ibland jordbävning i Grekland och då brukar husen rasa sönder. Den 6 juni år 2004 förklarades halva Athen för katastrofområde och allmän landssorg utlystes. Stora delar av staden låg i ruiner. Fast den gången var det inte en jordbävning orsakad underifrån, om man så säger, utan ovanifrån. Den kom från krönet på ett stort berg i Athen, Lycabettos. Där ligger en amfiteater. Där spelade Alice Cooper.

Trots att det i mitt hem inte är fråga om Alice live med sitt PA, vågar jag nog inte göra honom *för* effektiv. Det är fortfarande trevligt att ha en vägg mellan mig och grannen. Annars skulle nog hans musikslinga bli *fullständigt* outhärdlig.

Fast du har inte funderat på att, tja, prata med grannen?

Helt seriöst och som du såg i mitt första inlägg; det skulle nog inte fungera. Minns att grannen ovanpå var och bultade på hans dörr häromnatten. Då stängde han förvisso av, men det berodde rimligen - och som alla tecken tydde på - att han hade råkat somna i soffan och ändå skulle gå och lägga sig. Det faktum att grannen ovanpå bultade på dörren har ju inte fått honom att sluta spela den där gnälliga musiken på nätterna.

Begreppet att störa grannar är mycket snävare i Grekland än i Sverige. Och något sådant som en störningsjour, till exempel, skulle få en grek att häpet och mycket, mycket klentroget stirra på en. Hela konceptet skulle vara mer eller mindre utomjordiskt.

Dessutom och inte oväsentligt; jag har aldrig i hela mitt liv klagat på en högljudd granne och vill inte börja nu. Jag tycker någonstans att om man har valt att bo i ett hyreshus i en storstad så får man ta att det låter från både gatorna och grannarna. Kan man inte ta det får man helt enkelt bosätta sig någon annanstans - ute på landet till exempel.

Fast visst, det är klart att det finns några gränser i mitt huvud också. Jag har förstås haft tur med grannar, som bara varit mycket högljudda vid enstaka tillfällen och därför inget problem.

Fast den här grannen verkar ju mer enveten, om man säger så.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » ons 18 apr 2007, 18:43

Sheriffen skrev:Gammalt slanguttryck. Om du inte hört det tidigare kan det bero på att du blivit lomhörd av för mycket musik på krossvolym! :-)

Så gammalt att det inte blev någon träff i google... Jag hade aldrig hört uttrycket förrut.

Jag har väldigt dåligt med musik som fungerar att störa grannar. Men en granne brukar spela tekno eller annat mpnotont som är mycket störande så ibland får jag spela mina Daniel Dax-skivor dör de är i alla fall så täta att de fungerar som moteld.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 19:50

Ikväll började han tjugo i tio. Just tjugo i verkar vara grejen.

Men... det har skett en utveckling.

Det ligger tre lägenheter på mitt våningsplan, i ett L. Jag är L:ets korta stapel och den långa stapeln består av de båda andra lägenheterna. Grannen med den gnälliga musiken bor i mitten.

OCH NU HAR DEN TREDJE GRANNEN LAGT SIG I STRIDEN! Ta mig fan om han inte har lärt sig av mig, för det behövdes bara några sekunders gnällmusik för att han skulle köra på LARMANDE metal!

Nu förenar vi våra krafter och jag har öppnat starkt för kvällen med URIAH HEEP!

Klassiska sättningen, en liveskiva inspelad 1974 i USA men inte utgiven förrän häromåret!

Och mycket SLAMRIGARE och TYNGRE än URIAH HEEP live är svårt att hitta!

KROSSVOLYMEN HÄRSKAR!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 18 apr 2007, 20:08

Uriah Heep har just brakat igång med "Easy Livin'"!

Jag tror inte att granne nummer 2 håller med om titeln...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Baren