Flygresor

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav jophan » tis 09 okt 2007, 09:37

Helt otroligt. Men ni kan ju boka separat. Att sitta bredvid varandra på flyget är väl inte så viktigt?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 09 okt 2007, 09:52

Risken med att boka separat är väl att biljetter tar slut. Annars trodde jag inte Ryan Air hade bokade platser.

Det har stått ganska tydligt i tidningsartiklar om detta att de tar betalt för incheckade väskor.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Existensen av flygbiljetter

Inläggav fursten » fre 26 okt 2007, 11:18

Flyttade diskussionen hit på rekommendation av Sheriffen...

Anders Sheriffen skrev:
> > Jag och Herman Ellingsen:
> >
>>> >>> Jag funderar på om inte uppvisande av flygbiljett som bevis på att man
>>> >>> tagit sig till kongressen på rätt sätt ska bli en förutsättning för
>>> >>> att alls släppas in - även om man bor i Stockholm, alltså. (Bor man
>>> >>> utanför Stockholm, som vid Bromma eller något, finns det ju ingen
>>> >>> anledning alls att inte ta flyget.)
>> >> Beklager, men flybilletter (på papir) avskaffes fra 1. mai neste år.
>> >> (Eller noe sånt, jeg er ikke helt sikker på datoen, det kan ha vært 1. juni
>> >> også...)
> >
> >
> > Gör de? Det visste jag inte. Fast i praktiken är de ju redan
> > avskaffade - det är som bekant helt onödigt att skriva ut
> > flygbiljetten när man ska resa någonstans, för har man bokat plats
> > behöver de bara passet vid incheckningen. Jag brukar skriva ut
> > flygbiljetten i alla fall, eftersom jag a) är lite konservativ och
> > tycker det är ball med flygbiljetter och b) samlar på flygbiljetter
> > från mina resor.
> >
> > Men menar du alltså att man inte ens ska få en flygbiljett sig
> > tillsänd i eposten som man kan skriva ut vid framtida bokningar?
> >

Nej, man kan inte få flygbiljetter per e-post. Den lapp du får skickad till dig är bara extra hängslen för flygbolaget, det räcker med pass (eller id-kort i vissa fall) egentligen.
(Det finns flygbolag som kräver att om biljetten registreras på kreditkort eller dylikt måste man ha med det också.) Flygbiljett är den den där lappen utskriven på särskild
skrivare. Det är dessa biljettskrivare som ska avskaffas. Vete fan om flygbolagen hinner i tid dock... Senaste veckan är fortfarande 13 procent av
biljetterna som såldes på resfeber.se pappersbiljetter. T.ex. kan spädbarn inte åka på eticket hos de flesta flygbolag. Biljetter för gruppresor går
oftast inte heller att få som eticket.
/ Mårten
fursten

Inläggav Reuter » fre 26 okt 2007, 11:33

jophan skrev:Helt otroligt. Men ni kan ju boka separat. Att sitta bredvid varandra på flyget är väl inte så viktigt?

Förvisso. Sittplatser kan man ju inte boka i alla fall. Men då blir det ju två bokningsavgifter i stället...

tompe skrev:Det har stått ganska tydligt i tidningsartiklar om detta att de tar betalt för incheckade väskor.

Jag har väl lyckats missa det, då.

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » sön 28 okt 2007, 19:38

WELCOME, AIRBUS A380!

Ah, som Richard Quest just sa på CNN: "The time for the Super Jumbo in the sky is here!"

Som ni alla säkert vet gick den första kommersiella flighten med Airbus A380 från Singapore till Sydney den 23 oktober.

En nya era har grytt och markrullarna och vattenskvalparna har hamnat ännu mer på efterkälken!

Kör hårt, Airbus A380!

Och dessutom har Kiruna kungjort att man i samarbete med Virgin siktar på rymdturism redan 2011!

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 29 okt 2007, 07:39, redigerad totalt 2 gånger.
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » sön 28 okt 2007, 19:43

Hjälp vad gött att SAS tar bort Dash-8-planen nu efter alla dessa olyckor...
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 28 okt 2007, 19:49

Ja, Dash 8-grejen är ju en katastrof. Planet är helt uppenbart undermåligt, vad tillverkaren Bombardier än hävdar. Och de hävdar fortfarande att det är flygsäkert - what a laugh, efter tre haveritillbud med risk för mycket allvarlig olycka på bara en månad!

SAS gör helt rätt, men har redan tappat väldigt mycket i anseende. Fast det hade de ju å andra sidan gjort redan tidigare, med sina priser.

Det enda bolag jag vet som under högsäsong tar 10.000:- (!) för en enkel (!) resa Athen - Stockholm!

Andra bolag som är riktigt, riktigt dyra tar upp till 1.500:- för en motsvarande biljett.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » sön 28 okt 2007, 19:53

3? Var det inte en fjärde olycka som hände i Danmark igår med ett Dash-8?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Sheriffen » sön 28 okt 2007, 20:05

Livgivare skrev:3? Var det inte en fjärde olycka som hände i Danmark igår med ett Dash-8?

Jo, fast det var alltså den tredje.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 29 okt 2007, 07:37

Jaha ja, nu har vi ju svaret. Kanadensiska Bombardier, som tillverkar Dash 8 Q300-planen, har också tillverkat exempelvis tågen i Stockholms tunnelbana. Då är det ju inte så konstigt. Håller man på och blandar tillverkning av markrullare och äkta färdmedel på det där sättet så är det ju kört; rena sörjan. Vi har ju sett det förut, exempelvis när SAAB:s JAS Gripen störtade ett gäng gånger, bland annat på Kungsholmen, innan det lyckades flyga så pass länge att vi kunde lura på andra länder att beställa det.

Nej, det ska vara tillverkare som EADS. Visst, Airbus A380 blev ett par år försenat på grund av diverse rent ekonomiska problem, men jävlar i min låda vilket flygplan!!!

THE GIANT has taken to the skies!

Ska bli underbart att stå där i baren på övervåningen och blicka rakt ut i lufthavet...! Och sedan gå ned och sträcka ut sig ordentligt på bottenvåningen...!

WELCOME, AIRBUS A380!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 31 okt 2007, 01:58

Skönhet, ditt namn är

http://images.google.se/images?q=Airbus+A380&ct=title

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 31 okt 2007, 08:32

Ser ut som ett helt vanligt flygplan, vad jag kan se. Den gamla Concorde ser ju åtminstone lite annorlunda ut. Vad är det för speciellt med den där gentemot dussintals andra flygplan?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » ons 31 okt 2007, 09:51

Tyst nu, Hans, annars kommer Linnéa att spöa upp dig nästa gång ni ses.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 31 okt 2007, 09:59

Eeek!
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 01 nov 2007, 22:52

pinkunicorn skrev:Ser ut som ett helt vanligt flygplan, vad jag kan se. Den gamla Concorde ser ju åtminstone lite annorlunda ut. Vad är det för speciellt med den där gentemot dussintals andra flygplan?

Ser ut som ett helt vanligt flygplan...?

SER UT SOM ETT HELT VANLIGT FLYGPLAN...???!!!

Vafalls! För bövelen, hr Persson, bered er på ett styck duell till i övermorgon! Ute på Arlanda, där vi ställa oss framför var sitt startande flygplan som ännu inte lyft och ser vem som vågar stå kvar längst! Ni, hr Persson, börjar och tar alltså första planet!

Fast innan dess, jag förstår att du ofta går upp i övre våningen när du flyger någonstans, men vi som ännu inte har hittat den i världens övriga flygplansmodeller kommer ändå att flyga Airbus A380. Och visst är det väl likt andra flygplan på sätt och vis - det har vingar och landningsställ, till exempel, och flygplanskropp - men om du tar upp bilderna och ser dem stora ska du se hur annorlunda det också ser ut. Enormt. Två våningar. Cool.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Baren