Just tillbakakommen till Athen efter en blixtvisit i Stockholm med anledning av studentexamen - inte min - har jag kunnat konstatera att Sterling dk fortsätter med flygvärldens märkligaste policy vad beträffar stolarna vid nödutgångar.
På resan till Stockholm låg vi mycket nära kabinfaktor 100% - de enda lediga stolarna var dem vid nödutgångar. Där finns det som bekant betydligt större benutrymme, så de stolarna hade lämnats tomma. Och för 218:- i kontanter kunde man inflight få byta till en av dem i stället, för att sitta bekvämare. Desperationen för att få flighterna att gå med vinst i konkurrensen med de andra lågprisbolagen söker sig till nya höjder.
Fast förra året var det annorlunda. Då hamnade jag vid en nödutgång och upplystes i högtalarsystemet om att alla som satt närmast en nödutgång, det vill säga hade fönsterplatsen, i händelse av nödläge hade ansvar för säkerheten. Inte ett skämt. Det ankom alltså på mig att se till att övriga passagerare i närheten av just den nödutgången vid eventuell nöd- eller kraschlandning kunde ta sig ut, så jag fick en genomgång av hur nödutgången fungerar av en flygvärdinna. Hon gav mig också ett faktablad som i otvetydiga ordalag klargjorde vad det innebar att sitta vid nödutgången och ha de övriga passagerarnas liv på sitt samvete, och som också klargjorde att i händelse av flygrädsla, handikapp, graviditet eller berusning skulle den passagerare som satt vid nödutgången bryskt - det var ordvalet - omplaceras av muskulösa medlemmar i besättningen. När flygvärdinnan fick se min sheriffstjärna uttryckte hon på fullt allvar sin lättnad över att en polisman satt vid nödutgången och bjöd faktabladet till trots på en ovanligt stor och stark gin and tonic.
Kör hårt,
Sheriffen