Flygresor

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » mån 11 jun 2007, 21:15

Just tillbakakommen till Athen efter en blixtvisit i Stockholm med anledning av studentexamen - inte min - har jag kunnat konstatera att Sterling dk fortsätter med flygvärldens märkligaste policy vad beträffar stolarna vid nödutgångar.

På resan till Stockholm låg vi mycket nära kabinfaktor 100% - de enda lediga stolarna var dem vid nödutgångar. Där finns det som bekant betydligt större benutrymme, så de stolarna hade lämnats tomma. Och för 218:- i kontanter kunde man inflight få byta till en av dem i stället, för att sitta bekvämare. Desperationen för att få flighterna att gå med vinst i konkurrensen med de andra lågprisbolagen söker sig till nya höjder.

Fast förra året var det annorlunda. Då hamnade jag vid en nödutgång och upplystes i högtalarsystemet om att alla som satt närmast en nödutgång, det vill säga hade fönsterplatsen, i händelse av nödläge hade ansvar för säkerheten. Inte ett skämt. Det ankom alltså på mig att se till att övriga passagerare i närheten av just den nödutgången vid eventuell nöd- eller kraschlandning kunde ta sig ut, så jag fick en genomgång av hur nödutgången fungerar av en flygvärdinna. Hon gav mig också ett faktablad som i otvetydiga ordalag klargjorde vad det innebar att sitta vid nödutgången och ha de övriga passagerarnas liv på sitt samvete, och som också klargjorde att i händelse av flygrädsla, handikapp, graviditet eller berusning skulle den passagerare som satt vid nödutgången bryskt - det var ordvalet - omplaceras av muskulösa medlemmar i besättningen. När flygvärdinnan fick se min sheriffstjärna uttryckte hon på fullt allvar sin lättnad över att en polisman satt vid nödutgången och bjöd faktabladet till trots på en ovanligt stor och stark gin and tonic.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 12 jun 2007, 21:18

Jag köpte en sådan där kudde på Macy's i New York förra året, men har inte provat den förrän när jag flög ned till Grekland igen i måndags. Flygrävarna här på forumet vet vad jag menar - en sådan man blåser upp och som ser ut som en mycket krökt bumerang och som man trär på sig runt halsen och kan luta huvudet mot en aning åt båda sidorna när man sitter i en flygstol och ska sova.

Jag tyckte inte att den var särskilt bra. Den ger inte mycket stöd för huvudet och jag brukar hur som helst vid kabinfaktor som märkbart understiger 100% på ena eller andra sättet lyckas skaffa mig tre lediga - eller fem, på Malayisan - stolar i rad och sträcka ut mig och sova. Fast det går ju då inte alltid.

Så trots att jag precis som alla andra kan sova sittande i en flygplansstol utan vare sig kudde eller filt, så undrar jag - känner någon till en bättre variant av resekudden och var man i så fall köper den?

Tidigare fråga om behändigt plastfodral för pass och biljett löstes för övrigt nyligen på ett ganska oväntat sätt. Jag hittade ett utmärkt fodral i ännu behändigare storlek än jag sökte efter i en vanlig kiosk utanför T-banestationen i Monastiráki i Athen. Jag körde med det under resan turetur till Stockholm nu senast och det gjorde slut på allt eventuellt fummel när man står inför säkerhetskontroller och gatevakter. Mycket enkelt och smidigt. Det innehåller två fickor, båda av exakt rätt storlek för att rymma ett EU-pass. Så i den ena kör jag med passet, i den andra med den ihopvikta biljetten (som ju ändå strängt taget bara behövs för att man själv ska komma ihåg bokningsnumret, som fortfarande är en bokstavskod - men ändå). Jag köpte dessutom en ytterligare variant av fodralet, som är identisk med den jag nämnde men även innehåller tre bläddersidor med plats för visitkort mellan pärmarna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 12 jun 2007, 21:31

Jag kan inte sova sittande i flygstolar. jag nickar bara till lite men vaknar ganska direkt.

Fast du påminde mig om att jag köpte en sådan där kudde på Heathrow för ett tag sedan men jag har helt glömt bort att försöka använda den.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan » tis 12 jun 2007, 21:37

Flygrävarna här på forumet vet vad jag menar - en sådan man blåser upp och som ser ut som en mycket krökt bumerang och som man trär på sig runt halsen och kan luta huvudet mot en aning åt båda sidorna när man sitter i en flygstol och ska sova.
Flygrävarna och flygrävarna. Jag såg en sådan senast på tåget hem för några timmar sedan.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tis 12 jun 2007, 23:57

tompe skrev:Jag kan inte sova sittande i flygstolar. jag nickar bara till lite men vaknar ganska direkt.

Fast du påminde mig om att jag köpte en sådan där kudde på Heathrow för ett tag sedan men jag har helt glömt bort att försöka använda den.

Ett problem med min kan i och för sig vara att den är ganska liten. Jag såg en äldre dam med en mycket större variant några rader framför mig, på andra sidan kabinen. Ett annat problem med min är att den är väldigt svår att blåsa upp; det tog säkert tio minuter eller något och jag blev yr i huvudet av ansträngningen. Det var kanonsvårt och det beror inte på att jag röker - vid andra tillfällen har min lungkapacitet konstaterats vara över det normala, av läkare.

Något som rimligen även kongressbesökare som hört mig gasta från scenen eller för den delen i baren torde vara medvetna om.

Fast just det där med att sova i flygplansstolen har jag själv aldrig haft några direkta problem med, allra helst om flygbolaget spelar musik och jag kan koppla in mig på någon av deras för ändamålet lämpliga kanaler. Att sova i princip var och hur och när som helst tror jag att jag slutgiltigt lärde mig under mina tågluffar för ett par decennier sedan, då jag ibland sov på golvet i tågen utan vare sig liggunderlag, filt eller kudde. Som ung tågluffare drällde man ju sällan av pengar, så det var ofta man tog ett överfullt tåg till nästa stad/land över natten för att spara in på hotellkostnaden. Alltid lika fräscht när man vaknade upp och var framme på morgonen! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 24 jun 2007, 20:33

Spam jag läser kommer från reseföretag och jag tror att min epostadress måste ha börjat spridas mellan dem, för jag blir "prenumerant" på allt fler bolags nyhetsbrev. Fast just reseföretagsspam har jag alltså personligen inget emot; tvärtom.

En av de researrangörer som börjat skicka sina veckliga nyhetsbrev till mig på senare tid är Resfeber. De erbjuder något jag inte har sett tidigare, så kallade Top Secret Hotels. Det är fyra- och femstjärniga hotell - inga andra - som ligger centralt på destinationsorten och som i sista minuten slumpar bort ännu ej uthyrda rum för så lite som 25% av det egentliga priset. Man får inte veta på vilket hotell man hamnar förrän man har bokat och bekräftat sin resa, eftersom hotellen vill hålla den här temporära prisdumpningen av enstaka rum hemlig (av lätt förklarliga skäl). Men det är ju ett tufft erbjudande, i synnerhet som resmål i form av exempelvis Europas huvudstäder ingår.

Är det någon som har utnyttjat det här och funkar det utan hake?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen mån 25 jun 2007, 16:44, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 25 jun 2007, 09:53

Sheriffen skrev:Är det någon som har utnyttjat det här och funkar det utan hake?

Fråga den Imagiconkommittémedlem som arbetar hos dem...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tor 04 okt 2007, 07:57

Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 04 okt 2007, 12:06

Det tog en bra stund och flera försök innan jag lyckades öppna länken, och jag förutsatte med tanke på trådens ämne och det faktum att den går till Irland och det faktum att Jophan beklagade sorgen att den handlade om att Ryanair gått i konkurs.

Nå, det har flygbolaget nu inte gjort, men dess grundare Tony Ryan har dött.

Mycket tråkigt. Fast hans livsverk Ryanair lever vidare.

För att hedra Tony bör man så fort det blir möjligt flyga till New York för 100 sek (9 euro) med Ryanair!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Reuter » tor 04 okt 2007, 14:36

Sheriffen skrev:För att hedra Tony bör man så fort det blir möjligt flyga till New York för 100 sek (9 euro) med Ryanair!

Låter mycket intressant! När kommer man att kunna göra det? Rotade runt på deras webbsida, men hittade ingenting.
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tor 04 okt 2007, 15:31

Redan den 13 april skrev jag så här i tråden "Folk det är synd om" här i Baren:

"I går offentliggjorde RyanAir vad biljetterna kommer att kosta.

10 euro. Alltså drygt 90:-."

(Som synes skrev jag alltså aningen fel i mitt inlägg ovan.)

Det här beror på att sedan koncessionerna mellan EU och USA släpptes fria och vilket flygbolag som helst från ena parten får söka slots på vilken flygplats som helst hos den andra, så är Ryanair ett av de många flygbolag i EU som nu söker slots på flygplatser över hela USA. De kommer att ha två klasser på sina Atlantflygningar till USA, dels vanlig low fare-klass som är den vi pratar om här, dels en business class - som nog strängt taget blir en first class - med högst väsentligt mycket dyrare biljetter. Att de kan hålla så oerhört lågt pris i low fare beror förstås dels på denna business class (som i vanlig ordning blir allra längst fram i kabinen), men givetvis också på det vanliga vad gäller Ryanair - täta avgångar och därmed massor med flighter och intäkter enligt avtal på de flygplatser där de landar.

Enligt planerna ska Ryanair, om jag minns rätt, börja flyga på USA för detta låga pris i juni 2008. Brasklapp dock för att slotförhandlingarna kan ta längre tid; det här var en prognos.

Hur som helst, inom ett år bör vi kunna flyga till New York för 10 euro.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Reuter » tis 09 okt 2007, 08:28

Jag har aldrig haft något emot Ryan Air, tvärtom. Jag har flugit med dem flera gånger och inte haft något att klaga på. Men härom dagen blev jag faktiskt ganska irriterad.

De gick i helgen ut med jätteannonser om helt gratis resor till ett antal nya destinationer - ingen skatt, ingenting.

- Kul, tyckte hustrun och jag, vi åker och kollar in Bratislava, där har vi aldrig varit.

Hittade lämpliga dagar och det var mycket riktigt gratis. Men en bit in i bokningen visade det sig att de ska ha 170:- i betalt för att checka in en väska. Det var ju ett nytt j-la påfund. Hustrun blev sur och avbröt bokningen - det blev ingen resa. (Har ni hört talas om någon kvinna som kan resa med bara handbagage...?)

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 09 okt 2007, 09:05

Reuter skrev:Har ni hört talas om någon kvinna som kan resa med bara handbagage...?

Ja. Men om nu Yvonne inte är en av dem, så får ni väl med er 2x10 kg som handbagage. Borde inte det räcka ganska gott för några enstaka dagar? Visst, smink och schampo får hon inte med sig allt av, men kajal, läppstift och lite annat funkar ju.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Reuter » tis 09 okt 2007, 09:15

Tror du inte att jag redan kört den kampanjen? Nejdå, de vätskor och krämer som går ner i den där lilla plastpåsen räcker inte på långa vägar, ens för en dag. Och bara en deciliter av varje sort är också för lite...

För att inte tala om shoppingbegäret. Att hitta en massa kul och inte kunna handla det är tydligen oerhört frustrerande.

Kvinnor...

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Reuter » tis 09 okt 2007, 09:34

Man kan ju tillägga att det då skulle kännas logiskt att spara pengar genom att bara checka in en väska. Men se, det tillåts inte. Med flera personer på samma bokning måste alla eller ingen ha incheckat bagage. Hur smart är det?

- Anders
Reuter
LoC-skribent

FöregåendeNästa

Återgå till Baren