Flygresor

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Sheriffen » tis 26 jan 2010, 11:32

Ok, hur många av er är frequent fliers? Hur många samlar air miles och med vilken alliance?

Den ojämförlige super travellern Richard Quest har just tagit upp det här i Business Traveller:

http://edition.cnn.com/CNNI/Programs/bu ... traveller/

Poängen är att jag har aldrig gjort mycket åt saken. Jag har ett gammalt bonuskort på SAS som inte är värt ett skräp, eftersom det är SAS. Forget it.

Jag är sedan ett drygt halvår medlem i Czech Airlines och har ett kort som jag visar vid varje flight och som samlar air miles-poäng. Jag har dock varit med för kort tid för att det ska ha givit någon större utdelning ännu.

Hur som helst, jag börjar fundera på det här på allvar nu, för jag har upptäckt att var och varannan flight jag tar är en Star Alliance. SkyTeam har jag flugit med, men bara enstaka gånger. Jag kan i princip garantera att jag inte varit ombord på en oneworld-flight, i alla fall inte så att jag fäste någon större uppmärksamhet vid det.

Fast Star Alliance finns ju nästan överallt numera och även om frequent flier innebär att man är med i ett loyalty program och kan degraderas om man inte flyger tillräckligt mycket med just deras olika medlemsbolag under ett år, så kan det ju vara värt att börja satsa på det här.

Men det är inte helt okrångligt, om man säger så. Bland annat måste man ju räkna ut om det lönar sig att ta en dyrare flight för att samla air miles och stanna kvar på hög nivå i programmet, eller om man bör välja en billigare flight utanför Star Alliance om sådan finns. Och sådant där.

Därför gör jag som vanligt. Nu har jag sett Richard Quest. Nu vill jag även fråga frequent fliers på mer personlig nivå som samlar air miles vad ni tycker om det här, om det är värt besväret, osv.

Den som eventuellt känner för att kommentera får gärna tala om var han/hon är medlem, hur upplägget ser ut och om förmånerna är värda besväret.

Åsikter välkomnas!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav Dr Strålpistol » lör 30 jan 2010, 23:17

Den där terrorlistan är väl egentligen inte så dum. Vi använder den varje dag när vi exempelvis kollar besökare till våra anläggningar (företaget jag arbetar på ägs av ett amerikanskt företag).

Nackdelen är att den ger så många negativa falska, men det är väl en effekt av att man bara söker på namn. Å andra sidan ges så pass mycket information om träffen, så att det snabbt går att sortera bort den man söker på.

Söker man exempelvis på Svenne Hedin, så får man träff på Mujahedin, och det är inga större problem att se att det inte är samma sak. Å andra sidan kan man undra varför Mujahedin skulle presentera sig med sitt verkliga namn, men vem vet. Om de nu gjorde det, så vore det ju retfullt att inte reagera.
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent
 
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 18:11

Inläggav Dr Strålpistol » lör 30 jan 2010, 23:47

Jag är medlem i KLM, Malev, SAS, Sverigeflyg och ett par till.

Medlemsskapet i dessa är gratis, och jag har som regel att vara med i allt som erbjuds gratis. Jag är med i runt 7-8 hotell-program, trots att jag inte har någon utsikt att få några gratisnätter i flera av dem. Dock brukar det resultera i att man får en gratis morgontidning, eller rent av en uppgradering av rum, så why not? Dessutom får man ofta ganska häftiga kort, det är ganska kul att vifta med ett Trump-kort eller ett Traders VIP-kort. Skickas till hemadressen, ofta med riktigt kul stavning.

SAS har ett helt OK program. En enkelresa till New York i ekonomi flex ger ca 7000 poäng, vilket ger mig pendeln till Arlanda eller Köpenhamn gratis. Dessutom får man checka i i business-kön, när man når silver. SAS har också billiga uppgraderingar. för 10 000 poäng uppgraderar man från flex till business, inte dumt på vägen hem. Får du guld, så kan du glida in på guldloungen oavsett biljett, samt ta med en gäst.


Trist är dock att du åker ut från din nivå efter ett år, men en illa dold hemlis är att du kan ringa dem och gråta lite, så får du vara guld ett år till.

SAS har till och med en shop där du kan handla prylar för dina poäng. Jag har bara gjort det en gång, köpte ett par kallingar för 15000 poäng. Dyraste kallingar jag haft, kunde kommit till nice för dem, men poängen höll på att förfalla (5 år).


Sverigeflyg är dock kyligast. Där är poängen inte personberoende, vilket innebär att du kan tigga till dig poäng från less frequent flyer-kolleger. Tio kuponger, och du har en gratisresa. Eller 6 poäng och en helkroppsmassage!

KLM, Malev och andra är surast. Minst 20 flighter innan du kan börja fundera på några bonusar. Dock medför basnivå-kortet iblend en eller ett par fördelar, tex snabbcheckin, mera baggage, förtur vid väntelista etc.

Självklart ska du vara med i de program som erbjuds. Nackdelar finns inte vad jag kan se. När det gäller frågan om att köpa en dyrare biljett pga mer poäng så tror jag inte att det är värt det särskilt ofta. Återbetalningen är så liten, så att det bästa man kan göra är att i varje läge köpa den billigaste biljetten, oavsett bolag. Se till att vara medlem överallt i stället. Exempelvis bodde jag tio dagar på ett hotell i Texas för några år sedan. De hade ett bonusprogram, men jag insåg att jag aldrig skulle kunna utyttja det, och deltog följaktligen inte i det.

Döm om min irritation när jag året efter bodde 5 nätter till på samma hotell, och därmed skulle kunnat bo gratis sista natten om jag bara anmält mig som medlem.
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent
 
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 18:11

Inläggav Bbeccarii » sön 31 jan 2010, 14:45

Dr Strålpistol skrev:Jag är medlem i KLM, Malev, SAS, Sverigeflyg och ett par till.<klipp/B>


Pfft. Det där är väl inget mot SJ PRIO. Du kan få poäng på det du köper i fikavagnen. Du kan få olika färg på plastkortet. Och titta på plastkortet - det finns vingar i loggan! Mitt plastkort ligger framme vid datorn, så jag kan titta på det varje dag - ska jag flyga från Bromma eller ta SJ?

halsning/B
Bbeccarii
Fan
 
Inlägg: 135
Blev medlem: tor 30 nov 2006, 09:55

Inläggav Sheriffen » ons 03 feb 2010, 08:00

Dr Strålpistol skrev:Jag är medlem i KLM, Malev, SAS, Sverigeflyg och ett par till.

Medlemsskapet i dessa är gratis, och jag har som regel att vara med i allt som erbjuds gratis. Jag är med i runt 7-8 hotell-program, trots att jag inte har någon utsikt att få några gratisnätter i flera av dem. Dock brukar det resultera i att man får en gratis morgontidning, eller rent av en uppgradering av rum, så why not? Dessutom får man ofta ganska häftiga kort, det är ganska kul att vifta med ett Trump-kort eller ett Traders VIP-kort. Skickas till hemadressen, ofta med riktigt kul stavning.

SAS har ett helt OK program. En enkelresa till New York i ekonomi flex ger ca 7000 poäng, vilket ger mig pendeln till Arlanda eller Köpenhamn gratis. Dessutom får man checka i i business-kön, när man når silver. SAS har också billiga uppgraderingar. för 10 000 poäng uppgraderar man från flex till business, inte dumt på vägen hem. Får du guld, så kan du glida in på guldloungen oavsett biljett, samt ta med en gäst.


Trist är dock att du åker ut från din nivå efter ett år, men en illa dold hemlis är att du kan ringa dem och gråta lite, så får du vara guld ett år till.

SAS har till och med en shop där du kan handla prylar för dina poäng. Jag har bara gjort det en gång, köpte ett par kallingar för 15000 poäng. Dyraste kallingar jag haft, kunde kommit till nice för dem, men poängen höll på att förfalla (5 år).


Sverigeflyg är dock kyligast. Där är poängen inte personberoende, vilket innebär att du kan tigga till dig poäng från less frequent flyer-kolleger. Tio kuponger, och du har en gratisresa. Eller 6 poäng och en helkroppsmassage!

KLM, Malev och andra är surast. Minst 20 flighter innan du kan börja fundera på några bonusar. Dock medför basnivå-kortet iblend en eller ett par fördelar, tex snabbcheckin, mera baggage, förtur vid väntelista etc.

Självklart ska du vara med i de program som erbjuds. Nackdelar finns inte vad jag kan se. När det gäller frågan om att köpa en dyrare biljett pga mer poäng så tror jag inte att det är värt det särskilt ofta. Återbetalningen är så liten, så att det bästa man kan göra är att i varje läge köpa den billigaste biljetten, oavsett bolag. Se till att vara medlem överallt i stället. Exempelvis bodde jag tio dagar på ett hotell i Texas för några år sedan. De hade ett bonusprogram, men jag insåg att jag aldrig skulle kunna utyttja det, och deltog följaktligen inte i det.

Döm om min irritation när jag året efter bodde 5 nätter till på samma hotell, och därmed skulle kunnat bo gratis sista natten om jag bara anmält mig som medlem.


Tack för denna vederhäftiga genomgång, som ger vid handen att jag bör vara medlem men inte anstränga mig (det vill säga välja särskild flight utifrån medlemskap, osv), vilket passar mig rätt bra.

Så jag ska skaffa ett gäng medlemskap. För som du säger, om inte annat är det ju fräckt att ha korten! Om du tittar på inslaget med Richard Quest som jag länkade till så är det faktiskt rätt roligt när han håller upp sina kort i solfjädersform och säger: "Pick a card! Any card!"

Fast SAS - som jag redan har ett vid det här laget sex år gammalt bonuskort hos - kommer jag bara inte att ha någon nytta av, för jag flyger så gott som aldrig med dem. Bisarrt nog flög jag till Grekland med SAS i december förra året, för de hade - första gången i historien, tror jag - den billigaste flighten Stockholm - Athen just då. Direkt, dessutom, vilket i och för sig inte är någon automatisk fördel för mig, som älskar transit och gillar att befinna mig på flygplatser och dessutom få två flighter så att säga till priset av en. Hur som helst, min reseagent Emma var häpen även hon över att SAS visade sig vara bästa budet. Har aldrig hänt förut. Kommer nog aldrig att hända igen. :-)

Kör hårt,
Sherifren
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav Sheriffen » ons 03 feb 2010, 08:05

Förresten har jag två gånger fått erbjudande från hotellkedjan Marriott att bo i princip gratis på deras lyxhotell i Andalusien någonstans, eftersom jag är en så trogen kund. Erbjudandet gällde - om jag minns rätt - valfri långhelg under ett år framöver.

Detta som tack för att jag är en så trogen kund.

Men här kommer catchen.

Jag har bara bott på ett Marriott-hotell en enda gång i mitt liv. Två nätter.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav Sheriffen » lör 20 feb 2010, 20:16

För dem som inte redan vet det citerar jag ur ett utskick från Resfeber:

"Delta Airlines startar två nya direktlinjer, en från Stockholm och en från Köpenhamn, till New York-flygplatsen John F. Kennedy Airport. Flygrutten invigs 28 maj och det blir en avgång per dag mellan Arlanda/Kastrup och JFK."

Helt lysande, även om jag måste medge att jag gillar att komma till Newark Airport, för att antingen med buss eller taxi närma mig Manhattan från New Jersey och redan på flera kilometers håll varje gång tappa andan när jag får se The Manhattan Skyline.

Skyskraporna.

My God, vad vackra de är! Och alltid, alltid ännu högre än man ens kunde föreställa sig, trots att man sett dem så många gånger förut!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Skylines

Inläggav Dr Strålpistol » mån 08 mar 2010, 02:54

Var hittar man den häftigaste skylinen?

Jag var idag i Chicago, och närmade mig i bil från norr. Skylinen var inte dålig alls, men inte så imponerande som när man kommer i båt.

Manhattan är klart schysst tycker jag. Dallas är också tufft att se, inte minst eftersom det inramas av häftiga trevägs ramper mellan Interstate highways.

I Europa är väl Paris skoj, och Frankfurt, men att flyga till dessa platser är inge kul...

EDIT:Efter postningen så gjorde jag lite googlande, och det är tydligen en
hel vetenskap vilken skyline som är bäst.

http://www.diserio.com/top15-skylines.html
http://homepages.ipact.nl/~egram/skylines.html
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent
 
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 18:11

Inläggav Sheriffen » tis 09 mar 2010, 01:06

Jag måste rakt av medge att jag aldrig har funderat på den här frågan per se. Och det beror nog främst på att jag per automatik alltid har tappat andan när jag fått se Manhattans skyline, medan jag alltid har tyckt om att vara på inflygning mot vilken storstad som helst - i synnerhet nattetid. Jag älskar att se de myriader ljus som får det att se ut som om stjärnhimlen fallit ned på marken.

Ser jag mig om i lufthavet myllrar stjärnorna där. Sänker jag blicken får jag se att stjärnorna även har fallit ned på marken.

Och slås av insikten att stjärnorna på marken är den storstad jag om en stund landar i.

Vidunderligt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav centerwall » tis 09 mar 2010, 09:22

Ingen skyline, men det är fräckt att flyga över Venedig:

Bild
centerwall
Letterhack
 
Inlägg: 448
Blev medlem: tis 12 dec 2006, 23:34
Ort: Göteborg

Inläggav tompe » lör 20 mar 2010, 23:25

Angående poäng så har jag något ideologiskt/moraliskt/estetiskt emot instängningsmekanismer som poäng eller rabattkuponger så jag vägrar att utnyttja dem. Jag vill också slippa allt problem med att tänka på sådant.
/Tommy Persson
tompe
Trufan
 
Inlägg: 825
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 16:18
Ort: Linköping

Re: Flygresor

Inläggav Sheriffen » sön 25 jul 2010, 12:54

Jag flyger till Stockholm i morgon och ser på biljetten att de har hårdnat i skitsnacket. Nu står det att man *måste* ha checkat in två timmar före avgång.

Tro inte på skitsnacket, den som möjligen gör det. Varenda flygplats jag någonsin befunnit mig på - väldigt, väldigt, *väldigt* många - har incheckning fram till 40 minuter före avgång (international) och 30 minuter före avgång (domestic).

Det enda som ska hinnas med är nämligen att frakta det incheckade bagaget från incheckningsdisken till flygplanets lastutrymme. International tar normalt några minuter längre tid eftersom det helt enkelt är mer bagage i maskineriet. Ok, som passagerare ska man även frakta sig själv till gaten genom säkerhetskontrollen och i förekommande fall passkontrollen (jodå, sådana har de här och där, även om man tillhör Schengen - som på Amsterdams flygplats, till exempel), men det tar mycket sällan mer än någon kvart. Och börjar man känna sig sen så är det bara att vifta med biljetten och begära assistans, så får man gå före alla köer. (Utom just i Amsterdam, faktiskt, där de är medvetna om att passkontrollanterna är så extremt noggranna (de kollar av passen både elektroniskt och med lupp) att det helt enkelt kommer att ta mycket lång tid och nästan varenda flight därför hålls och därmed blir försenad. Det är ett rätt fascinerande - och mycket irriterande - system.)

Annars är det i och för sig så att det är hemskt trevligt att befinna sig på flygplatser, så visst - den som vill tro på det där med två timmar får ju mer tid på flygplatsen. Men det är hemskt trevligt på Starbucks också, och ska man hinna med det innan man sticker så är det bara att köra på vad som *egentligen* gäller framför vad resebyråerna panikslaget försöker få en att tro på biljetten.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Re: Flygresor

Inläggav Sheriffen » lör 11 sep 2010, 12:19

Efterfrågan på flygresemarknaden är fortfarande 17% mindre än före finanskriserna, så Qantas har nu tagit det ovanliga steget att helt avlägsna första klass ur 17 av sina flygplan, inklusive 8 av sina Airbus A380. Det beror förstås på att även affärsresenärer numera oftare tvingas flyga ekonomiklass, medan de tidigare flög första klass och utgjorde 12% av samtliga resenärer men stod för 40% av flygbolagens intäkter.

Fast just det här med att det inte finns första class i 8 Airbus A380-maskiner känns lite dubbelt. Dels blir det rimligen lättare att få plats på en av de vidunderliga maskinerna om den är ekonomiklass rakt igenom, men å andra sidan är väl frågan om man inte i just en sådan maskin vill kosta på sig att flyga första klass. Blir det här något slags generell trend - och Gulf Air har redan följt efter Qantas - så kan den fantastiska A380 snart förlora något av sin charm.

Jag menar, kommer Singapore Airlines att behålla sina *enrumssviter* med säng, tv och champagne i ishink ombord på A380 om det inte ens finns tillräckligt med kundunderlag för fösta klass längre...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Re: Flygresor

Inläggav Rymd-Olov » lör 11 sep 2010, 18:52

Sheriffen skrev: *enrumssviter* med säng, tv och champagne i ishink ombord


Jag fattar inte riktigt det där. Förlorar inte flygandet sin charm om det blir för lätt att glömma att man är ombord på ett plan? Men sviten kanske är tänkt för sådana som är riktigt less på flygande?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack
 
Inlägg: 476
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 10:41
Ort: Östersund

Re: Flygresor

Inläggav Sheriffen » lör 11 sep 2010, 18:57

Rymd-Olov skrev:
Sheriffen skrev: *enrumssviter* med säng, tv och champagne i ishink ombord


Jag fattar inte riktigt det där. Förlorar inte flygandet sin charm om det blir för lätt att glömma att man är ombord på ett plan? Men sviten kanske är tänkt för sådana som är riktigt less på flygande?


Fast jag tror inte det blir så lätt att glömma bort att man är ombord på ett flygplan, egentligen. Lite av tanken med Airbus A380 är ju i stället att i viss mån föra tillbaka flygandet till zeppelintiden, och innan finanskriserna slog till (vilket de ju gjorde innan de flesta flygbolag som vill ha maskinen hade hunnit köpa sina) pratade flera bolag om att ha bar och kasino på övervåningen. Nu har det ju inte blivit så, man har satt dit flygstolar i stället eftersom man vill kunna sälja så många biljetter som möjligt.

Men jag tror att det snarare är en fråga om att ställa om sitt tänk kring vad flygande är, liksom. Att det också kan ske i en enrumssvit ombord på flygmaskinen!

Fast hur många av oss som har råd är väl en annan fråga. Minns jag rätt kostade en enrumssvit motsvarande 100 000:- för enkelresa Singapore - Sydney...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Baren

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare

cron