Word i Windows XP

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Inläggav Planckskonstant » fre 29 feb 2008, 08:37

Sheriffen skrev:Hur som helst, som grädde på moset har jag nu dessutom hittat hur man stänger av att man får sådana där löjliga krulliga anföringstecken i stället för raka!

Det här är spännande! Ibland när jag skriver får plötsligt citationstecknen för sig att de ska sitta i nederkant i stället för överkant. Detta har hittills aldrig hänt i löpande text (peppar, peppar) utan bara när jag fixar litteraturlistorna (ja, jag borde använda EndNote, men jag har inte lärt mig det heller) eller bilagor.

Antagligen gör jag något fel, men just nu förblir det ett av livets små mysterier.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 29 feb 2008, 08:50

Menar du vid bokstävernas fot i stället för uppevid, så att säga?

Det har jag inte varit med om. Däremot har jag varit med om att de där löjliga, krulliga anföringstecknen hamnar upp och ned i början av en replik, men på rätt köl i slutet. Och då suttit och raderat och kopierat och klistrat in dem vända åt rätt håll i början av repliken...

Det slipper man med de raka, riktiga. De kan liksom bara hamna åt ett håll, om man säger.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Kirth » fre 29 feb 2008, 09:24

Sheriffen, jag får faktiskt rysningar när du kallar riktiga, typografiska citattecken för löjliga.
De där raka strecken använder man väl för att ange vinkelsekunder eller nåt lika användbart?
Kirth
WAHF

Inläggav Johan_L » fre 29 feb 2008, 09:34

Sheriffen skrev:Det har jag inte varit med om. Däremot har jag varit med om att de där löjliga, krulliga anföringstecknen hamnar upp och ned i början av en replik, men på rätt köl i slutet.

Det händer när Word tror att du skriver engelska (eftersom det är så typografiska citattecken sätts på engelska). Det bästa sättet att fixa det är att se till att texten är definierad som svenska. Jag kan tänka mig att man kan få andra lustiga citattecken om Word tror att språket är t.ex. tyska.

Typografiska citattecken är bra. Att använda tumtecken stället för typografiska citattecken är ett tecken på barbari och degeneration. Samma sak för typografiska streck.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 29 feb 2008, 13:17

Kirth skrev:Sheriffen, jag får faktiskt rysningar när du kallar riktiga, typografiska citattecken för löjliga.
De där raka strecken använder man väl för att ange vinkelsekunder eller nåt lika användbart?

Jag anser, förstås, att de anföringstecken som finns på riktiga textframställningsmaskiner, det vill säga skrivmaskiner, är de riktiga. Och det är de raka - ". Exempel härmed givet. De där löjliga, pyttesmå pratbubblorna som vänds åt än det ena hållet, än det andra kan typograferna gärna få hålla på med.

Bara jag slipper.

Typ. Eller typ(ografi).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 29 feb 2008, 13:20

Johan_L skrev:Det händer när Word tror att du skriver engelska (eftersom det är så typografiska citattecken sätts på engelska). Det bästa sättet att fixa det är att se till att texten är definierad som svenska.

Fast en fascinerande omständighet är att när texten är definierad som just svenska i Word, så ändrar programmet automatiskt "i" mitt i en mening till "I", eftersom det envisas med att man har skrivit "jag" när man har skrivit "Bollen låg i hinken."

Motsvarande händer dock inte när texten är definierad som engelska.

Skönt nog.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Ingen fara dock, för Sten har talat om för mig hur jag ska stänga av absolut *alla* funktioner som gör saker åt mig utan att jag har bett om det och det är gjort. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 01 mar 2008, 11:43

Sheriffen skrev:Och jo, jag måste använda Word, så du har förstås rätt - jag borde lära mig det.

Jag antar att du egentligen menar att du måste leverera wordfiler. Vad du skriver texterna i för program är det nog ingen som har synpunkter på så länge det du levererar är wordfiler.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 01 mar 2008, 13:26

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:Och jo, jag måste använda Word, så du har förstås rätt - jag borde lära mig det.

Jag antar att du egentligen menar att du måste leverera wordfiler. Vad du skriver texterna i för program är det nog ingen som har synpunkter på så länge det du levererar är wordfiler.

Ja, jo, det stämmer förstås. Leverera wordfiler, alltså.

Men... är det inte så att det Händer Saker med texter om man skriver dem i ett ordbehandlingsprogram och sedan kopierar över dem till ett annat?

Vi har redan haft inte oväsentliga problem när jag suttit i Stockholm och jobbat (där jag använder Mac), eftersom wordfilerna jag då skickat i alla fall en av mina redaktörer, Mia på Forma, varit inte bara omöjliga för henne att läsa, utan över huvud taget öppna. Ok, det ordnar sig varje gång jag kommer ihåg att döpa dem till ".doc" på slutet, men i alla fall. Vi snackar word -> word här, och enligt uppgift ska ju det programmet numera vara kompatibelt med sig självt även mellan Mac och Windows.

Jag har två gånger fått uppleva i Grekland att så inte alls är fallet. När jag (första gången) skickade wordfiler till mig själv med min Mac i Sverige och sedan laddade ned dem på min Windows XP i Athen, var de helt obrukbara. De visade *enbart* tre, fyra rader skräptecken (kvadrater och cirklar och massa annat, men inga bokstäver alls), trots att de kunde innehålla typ 25.000 typrum text. När jag (andra gången) i stället hade med mig wordfiler från Macen på ett USB-minne visade det sig att de som var döpta till ".doc" var oanvändbara på motsvarande sätt, medan de rena Mac-filerna gick alldeles utmärkt att öppna i Windows XP - helt plötsligt!

Första gången var det för övrigt Johan Anglemark som gjorde en heroisk och för mig fortfarande obegriplig (jag förstår inte vad han gjorde, trots att han förklarat det ingående) insats och räddade en massa jobbfiler.

Jag vågar alltså knappt tänka på vad som skulle hända om man lät själva texten byta ordbehandlingsprogram.

Mycket, antar jag?

Minns att vi pratar textblock som kan vara värda uppemot 120.000:- här, så man är inte så benägen att experimentera för mycket.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » lör 01 mar 2008, 13:45

Om man använder en massa avancerade funktioner i en ordbehandlare och sedan försöker överföra det till en annan ordbehandlare så är det stor risk att något blir fel. Å andra sidan har jag fått intrycket att du inte använder just några funktioner alls i Word. Jag antar att det är begränsat till kursivering och fetstil eller så (fast du använder säkert understrykning istället för kursivering, men det är på samma tekniska nivå). Sådant bör hanteras utan problem vid överföringar mellan program.

Det bästa för dig är nog om du provar några andra program (det finns kanske något mer installerat på din dator redan, och det finns åtskilliga fler att ladda ner gratis om man vill). Om du hittar något som du är nöjd med så skriver du in lite text i det och provar alla funktioner du använder (kursivering, etc) och sparar filen. Sedan provar du att öppna filen i Word. Om det går bra, prova att ge filen till den som ska ta emot dina filer och kolla så att de också tycker att den är OK.

Det finns ju ingen anledning att göra tekniska experiment med viktiga filer; bättre att skicka en sida nonsenstext först för att se till att allt blir rätt och använda det för riktigt arbete senare.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Föregående

Återgå till Baren