Citat

Allmänt prat om annat än sf och fantasy

Citat

Inläggav Sheriffen » ons 07 mar 2007, 13:56

Med tanke på hur ofta man i onödan kan reta sig på sina medmänniskor (jag talar för mig själv här, inte för er andra) så tycker jag att följande citat av Ralph Waldo Emerson är tänkvärt och väl värt att hålla i minnet, även om jag helt avgjort inte är någon tillskyndare av sådana där små citatsamlingsböcker med ett citat för varje dag på året:

"Every man I meet is in some way my superior."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » ons 07 mar 2007, 14:11

Jo, jo, men du och Emerson är ju sådana där milda, fördragsamma, toleranta och hängivet lyssnande människor. Vi andra som inte klarar av riktigt den graden av uthållig godska minns i stället Frank Zappas visdomsord: "Två ting finns i överflöd i universum: syre… och enfald."

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » ons 07 mar 2007, 14:46

Får man använda denna tråd för att dela med sig en anekdot som man just läste för första gången?

Sidney Morgenbesser was leaving a subway station in New York City and put his pipe is his mouth as he was going up the steps. A police officer told him that there was no smoking on the subway. Morgenbesser pointed out that he was leaving the subway, not inside it, and hadn't lit up yet anyway. The cop replied, "If I let you do it, I'd have to let everyone do it." The professor replied, "Who do you think you are, Kant?" The word "Kant" was not decoded the way Morgenbesser had intended and he had to explain the situation at the police station.
Senast redigerad av jophan tor 08 mar 2007, 15:24, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Skäggmonstret » tor 08 mar 2007, 13:23

Humor.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 30 apr 2007, 08:59

Här ett citat från Aristoteles, som jag låter kvarstå på engelska eftersom jag ogillar studsöversättningar:

"It is the mark of an educated mind to rest satisfied with the degree of precision which the nature of the subject admits and not to seek exactness where only an approximation is possible."

Tänkvärt vid diskussion av många av de ämnen som avhandlas här i forumet. Litteraturgenrer, till exempel.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 04 maj 2007, 12:36

Jag återanvänder denna tråd för att peka på ett lysande roligt tre år gammalt blogginlägg av norska fanen Jonny Axelsson:

http://my.opera.com/jax/blog/show.dml/3869

Jag gillar den engelska sammanfattningen! :D

(Från norska Fiawollistan)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 18 jul 2008, 12:10

H. G. Wells hade följande som jag tycker riktiga inställning till livet:

"If you fell down yesterday, stand up today."

Men som komplement kan ni också få ett (modernt, hastar jag att tillägga - i antiken var det annorlunda) grekiskt ordspråk:

"Gör inte i dag, vad du kan göra i morgon - eller hitta någon annan som gör åt dig i övermorgon."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Baren